Gå til innhold

Bærbar for 3d Programmer


Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg er nå på utkikk etter Bærbar PC. Men jeg er veldig usikker på hva slags bærbar jeg skal kjøpe.

 

Nå er ikke mitt bruksområde spill, men 3d arbeider i Maya, og Photoshop arbeid.

Jeg er ikke villig til og gå over 14000 kr. Helst under det også (vil helst ha råd til en trådløs Router også :) )

 

Har sett litt på Asus A6ja, men lurte egentlig på om det er en fordel med Dual Core prossessor til denne type jobbing eller om en av de Turion 64 bits prossesorene egner seg mere.

Noen som har noen kloke svar og kanskje også noen kloke forslag til bærbar..

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

For at det skal være noe poeng med dobbelkjerneprosessor, så må programvaren utnytte det. Jeg vet ikke om den nevnte programvaren gjør det, men det skal være mulig å finne det ut. Om du velger Turionen og kjører 64bits Windows så vil den yte bedre.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Hei takk for svar.. Så litt på de Dell Pcene, var helt i ekstase helt til jeg fant ut at alle priser var uten MVA :( Så de ble litt uten for min klasse..

 

Tror vel egentlig at de fleste av slike grafiske og 3d programmer har støtte for dual Core, kan egentlig ikke skjønne noe annet enn at det er akkurat i den sjangeren Dual Core egner seg best...

Lenke til kommentar
Hei takk for svar.. Så litt på de Dell Pcene, var helt i ekstase helt til jeg fant ut at alle priser var uten MVA :( Så de ble litt uten for min klasse..

 

Tror vel egentlig at de fleste av slike grafiske og 3d programmer har støtte for dual Core, kan egentlig ikke skjønne noe annet enn at det er akkurat i den sjangeren Dual Core egner seg best...

6291521[/snapback]

Det er ganske få programmer som støtter dobbelkjerne desverre.

 

Kan det være en idé å vente til Turion X2 er i hyllene? Den har dobbelkjerne og er 64bits.

Lenke til kommentar
Hmm det hørtes mer intressant ut, om ikke dyrt :) Vel jeg har jo uansett ikke noe stor hast.

 

Lenge til den dukker opp i div bærbare?

6291761[/snapback]

Turion X2 har blitt lansért, så jeg regner med at ferdige pcer er her når som helst. Så langt vet jeg om Acer Ferrari 5000, men den er dyr.
Lenke til kommentar
Har du testet slike selv Gromit? Vurderer en M65..

6291136[/snapback]

 

Nei, men jeg har en vanlig laptop(Radeon Mobility 9700) og det går ikke unna med CAD.

 

Det var en test på HW no her (Vanlige skjermkort, men det burde vise hvor landet ligger) om hvordan spesielle skjermkort som quadra, FireGl var i CAD kontra vanlige kort)

 

Skal vi se:

 

Her var den

 

http://www.hwb.no/test/arbeidsstasjoner/st...losninger/21051

Lenke til kommentar

Jeg har en Dell Latitude D820 som jeg kjøpte nylig med Nvidia Quadro 120 M grafikkort, core duo T2400 prosessor, 2GB RAM, 100GB harddisk mm.

 

Bruker min mest til produksjon av nettsider og kontoroppgaver.

 

Har ikke noen erfaring med CAD, men har hørt at disse grafikkortene skal være beregnet for og ha bra ytelse på den type bruk.

 

Fikk min for 15000,- med en del tilbehør som du ikke etterlyser. (Måtte ringe Dell for å få denne prisen). Regner med du kan få tilsvarende for ca 14000 uten tv-tuner og docking.

 

Vil ikke tvinge på min egen maskin, men tror denne kan passe, les testen på hw.no og still gjerne spørsmål om det er noe du lurer på.

Endret av oleanl
Lenke til kommentar
Det er ganske få programmer som støtter dobbelkjerne desverre.

 

Kan det være en idé å vente til Turion X2 er i hyllene? Den har dobbelkjerne og er 64bits.

 

Programmer som Maya og 3DS Max har vel støttet flere kjerner i mange år nå (og ikke bare to kjerner heller). Gir vel mest utslag i renderings tid.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
kopiert fra pcworld

Med en batterilevetid på godt over fem timer og en ytelse som gir hakeslepp er Latitude D820 en av de aller kraftigste bærbare PCene penger kan kjøpe.

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...C319CF087F3E139

6296557[/snapback]

 

Denne så virkelig Sweet ut.. Jeg har jo ikke dårlig tid heller så kan vel klare og spare sammen til og kjøpe et slikt monster.

 

Men jeg blir jo alltid skeptisk til litt ukjente skjermkort... nVidia Quadro NVS 110M, 256MB.. Høres ut som heftige saker, men ifølge HW testen yter det ikke så bra alike vel...

Lenke til kommentar
kopiert fra pcworld

Med en batterilevetid på godt over fem timer og en ytelse som gir hakeslepp er Latitude D820 en av de aller kraftigste bærbare PCene penger kan kjøpe.

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...C319CF087F3E139

6296557[/snapback]

 

Denne så virkelig Sweet ut.. Jeg har jo ikke dårlig tid heller så kan vel klare og spare sammen til og kjøpe et slikt monster.

 

Men jeg blir jo alltid skeptisk til litt ukjente skjermkort... nVidia Quadro NVS 110M, 256MB.. Høres ut som heftige saker, men ifølge HW testen yter det ikke så bra alike vel...

6297281[/snapback]

 

Skjermkortet ovenfor er ment for 3d/cad, så det er bra for slikt, (men ikke nødv gaming) Men nesten hvilken som helst dedikert skjermkort vil kunne dra 3d prog. Vet ikke hvor tung den open-gl live previewen er i maya/3ds, men det overnevnte skjermkortet har ingen problem med å dra programmene du nevner. Core duo er et pluss uansett. Du vil merke det på rendering, har selv brukt 2 kjerne prosessorer på rendering og nesten halvert tiden :) (Nesten... :p)

 

Tror du vil merke det ihvertfall. En core duo på minimum 1.86, helst 2 eller noe og min 1 gb minne + et dedikert kort (gjerne det der opengl kortet), burde dekke behovet ditt fint. Skal selv kjøpe dells 6400 for 3d prog. bruk, og det har et tamt x1400. Men så er ikke sketchup/blender 3d så veldig prikete over hva de får heller.

 

Er alle objekt påskrudd når du arbeider med selve modelen i et 3d program, kan du få de dyreste open-gl løsningene til å knele :p Skikkelig fremgangsmåte når du lager en 3d model er viktigere enn hvor kraftig skjermkortet er.. :)

Endret av ikodn
Lenke til kommentar

Det er ikkje akuratt noko sjakktrekk å kjøpa overnevnte laptop til ditt bruk!

3DsMax, Maya, Photoshop er heftige program som krever ein del ressurser samt stort arbeidsområde (skjermoppløsning) for å utnyttast effektivt.

Vist du ikkje må ha ein laptop med ein gang så vil eg råda deg å venta , spare opp eit par slunter til og heller invester i ein laptop som dekker dine behov i lang tid framover.

Overnevnte Asus A6Kt passer overhode ikkje til ditt bruk:

-Alt for liten skjermoppløsning

-Treigt minne

-Treig disk

-64 bit CPU med Windows Home edition = null effekt

Du vil også merke større forskjell på rendringen med dualcore enn 64bit.

 

Vist du kan venta, samt spare opp par lapper til vil du få ein laptop som du garantert vil bli fornøyd med i lang tid framover

Lenke til kommentar
Det er ikkje akuratt noko sjakktrekk å kjøpa overnevnte laptop til ditt bruk!

3DsMax, Maya, Photoshop er heftige program som krever ein del ressurser samt stort arbeidsområde (skjermoppløsning) for å utnyttast effektivt.

Vist du ikkje må ha ein laptop med ein gang så vil eg råda deg å venta , spare opp eit par slunter til og heller invester i ein laptop som dekker dine behov i lang tid framover.

Overnevnte Asus A6Kt passer overhode ikkje til ditt bruk:

-Alt for liten skjermoppløsning

-Treigt minne

-Treig disk

-64 bit CPU med Windows Home edition = null effekt

Du vil også merke større forskjell på rendringen med dualcore enn 64bit.

 

Vist du kan venta, samt spare opp par lapper til vil du få ein laptop som du garantert vil bli fornøyd med i lang tid framover

6317383[/snapback]

 

Takk for svar... Kanskje denne er bedre egnet?

 

Prosessor Intel ® Core™ Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Minne 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

Grafikkort 256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, PCI-Express x16

Harddisk 120GB (5,400rpm) Hard Drive

Optiske enheter 8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD

Trådløst nettverk Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors

Standard Garanti 1 År Hente-og-Levere Service

Garantioppgraderinger Ingen serviceoppgradering valgt- kun 1 års henteservice

Trådløs router Belkin F5D7230 Trådløs Router DSL/Cable (802.11g)

Hovedbatteri 9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery (optional)

Bærevesker ingen bæreveske

Recovery- CD med drivere ingen resource- CD

Fargevalg ingen QuickSnap™

Dell Media Experience Dell® Media Experience 3.0 Basic

Backup til operativsystem PC- restore recovery system fra Symantec

Skjermer 15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen

 

TOTALT BELØP Inkl. mva.: 11,651.25 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...