Gå til innhold

Puls teller / Frekvens måler + generator


Anbefalte innlegg

Har nå etterhvert begynt å jobbe en god del med digital elektronikk, det jeg nå mangler er en puls generator med en frekvens måler.

 

Tanken er det at jeg skal ha en 555 vippe eller en programerbar puls generator av ett eller annet slag. Tenkte litt på kanskje denne: http://www.atmsite.org/contrib/Rowe/dastep/drive2.gif

 

Men så kommer den delen jeg ikke helt har kontroll på, jeg vil kunne vise frekvensen jeg har ved hjelp av 7 segments led. Noen som har noe forslag?

 

Har tenkt på det og kanskje bruke en micro kontroller, men i første omgang så vil jeg prøve å bygge en slev, for øvelsens skyld.

 

 

Har så smått begynt med frekvens deleren, er samme som den over, bare tegnet selv. Øvelse gjør mester

Frekvens_deler.pdf

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gadd ikke sjekke hva 74160N kretsen gjør men (sette meg inn i hvordan den virker)...

 

om jeg antar rett så bruke du jumpere eller noe slik på de stedene (1248) for å velge frekvens ut. du kan da lage logikk får å dekode dette til 7 segments LED display, eller du kan bruke pulsutgangen og ta tiden mellom to stigende flanker og bruke dette til å regne ut tiden. Dette kan gjøres ved å bruke f.eks teller og en kjent klokkefrekvens og sikkert mye annet logikk i tillegg... Jeg trur dekoder av frekvensvalget er enklere, men begge metodene vil gi en del logikk…

 

Men jeg trur jeg ville brukt mikrokontroller for å styre det hele, mikrokontrolleren setter frekvensen ved å velge (1248) og regner ut frekvensen fra valgene.

 

Jeg prøvde meg på å bruke telleren og ekstern interrupt på viftestyringen min (med ATMega16) for å måle rpm til viftene, men har ikke fått det til å virke helt bra enda (jobber ikke mye med den akkurat), men trur mye av problemet der er at jeg bruker PWM til å styre viftene og det gjør måling av rpm vanskelig. Trur prinsippet jeg bruker der skulle virket bra til å måle frekvens rett på utgangen av pulsgeneratoren da...

Lenke til kommentar

hmmm... ikke dumt det med å dekode jumper (er det jeg skal bruke, eller dip brytere) men er mer sugen på en måling. Skal lete litt på nettet og se hva jeg kommer over.

 

75160 er en programerbar BCD dekade teller. Bruker carry signal for å starte neste teller når en teller er ferdig telt.

 

Kommer til å bygge denne først og kanskje senere suplementere med frekvens måler. Det jeg skal begyne på nå er selve klokke generatoren, har aldri laget en slik før, men bare ut i fra mine egne tanker så holder det med en krystall, to kondensatorer og en schmitt triger, skal lese litt om saken no.

 

Er morro å bygge noe og få det til å virke ;)

 

Har ennå ikke funne noe bra strip board program, helst ett som kan hente tegninger fra EWB.... Noen her som har noe tips?

Lenke til kommentar

Jeg laget en frekvensteller med visning på to 7-segmentdisplayer en gang. den består av to 74190 som teller fra 0-9, en 74373 som databuffer, og to 74247 som displaydrivere. Kretsen ble opprinnelig laget for å måle pulsfrekvensen på en laser.

signalet clk som kommer inn fra høyre må du legge høy hvert sekund for at displayene skal vise frekvens i Hz

 

Tellepulsene slenger du inn på port 14 på U7.

 

frekvensteller.png

Lenke til kommentar

Ah..... snadder snadder..... Er noe slikt jeg er ute etter ja..... Den der skal jeg ta og å prøve ut.

 

Går det bra om jeg legger ut tegningen på siden min, skal lage work log, skal merke den med navn, nick og kanskje en refferanse side hvis du har.

 

Er bare å få laget en puls generator som går på 1Hz da, mener på at jeg har noen programerbare hjemme.... lete litt i roteskuffen

 

None som har litt erfaring med hvordan man lager brukbare firkant pulser ut av en krystall. De fleste tegningene jeg har funnet så er krystallene bare koblet til to CLK innganger på en microkontroller, regner med at der ligger driver krets innebygget i kontrolleren. Jeg må lage alt eksternt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...