Gå til innhold

Hvordan optimalisere C:. Flytte temp, defrag ++


Anbefalte innlegg

--- endret emnetittel fra "Hvordan flytte temp-filer fra C:", da tråden nå handler om mer generelt ting som er med på å optimalisere C:. -----

 

 

Hei!

 

Jeg har en lappis med 80 GB harddisk som er delt inn i to partisjoner. På C: forsøker jeg å samle "viktig progamvare" som Windows, Office og en del annet. Her ønsker jeg å ha mest mulig stabilitet, dvs. liten utskifting av filer. E: brukes for hyppigere utskiftende filer, som spill, film, musikk, torrents etc.

 

For å få til dette, har jeg allerede endret innstillingene i Windows slik at temp-mappen flyttes til E: Dette er det lenge siden jeg gjorde, og jeg brukte en guide jeg fant på forumet. Nå begynner imidlertid C: å bli full, så nå har jeg lyst til å finne ut hva mer jeg kan flytte over på E:.

 

Da jeg skulle undersøke hvilke filer jeg kunne slette på C:, så jeg at Documents and Settings-mappen var veldig stor. Jeg ser også at flere av mappene her, f.eks. Documents and Settings/Bruker/Lokale innstillinger, inneholder forholdsvis store temp-mapper, som jeg altså i utgangspunktet ønsker å ha på E:.

 

Så: noen som har noen tips for hvordan jeg kan få C: til å bli mest mulig "inert"? Er det mulig/tilrådelig å flytte Documents and Settings over til E:?

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde det ikke vært enklere å kjøre tempsletting noen ganger i uken?

CCleaner (link i sig) er brillefin til det formål.

6273087[/snapback]

Wow, det var litt av et program! :dribble: Lastet det ned og kjørte, og over 600 MB ble slettet, hvorav mesteparten på C:, akkurat slik jeg ønsket! :) Takker for tipset.

 

Er det noe mer jeg kan gjøre, eller? Jeg har ingen problemer med at PCen er treg, og jeg kjører defragmentering ganske ofte, men allikevel; jeg liker å være føre var, og tar gjerne imot flere tips!

Lenke til kommentar

Tja. Kan i alle fall si litt mer om CCleaner.

1. Du kan sette det (i innstillinger) til å rense ved oppstart av maskinen.

2. Du kan for sikkerhets skyld krysse av for at kun tempfiler eldre enn 48 timer skal tas bort.

3. Du kan angi ekstra mapper i tillegg til de programmet normalt tar - f eks hvis det ikke ser alt av det du har på E: av temp-ting.

4. Se også over det som er krysset av (og ikke) under "Windows" og "Applikasjoner". Der er det blant annet en "hotfix uninstallers"-linje. Denne kan det være greit å ikke ha på hele tiden, men ta en enkelt gang. Hotfix uninstallers er filene som gir deg mulighet til å avinstallere Windows-updates. Hvis maskinen din går som den skal, vil du kanskje ikke se for deg at du nå vil ta vekk patcher du har fått fra WinUpdate, og da kan du krysse av for at CCleaner skal ta disse (det er som default ikke krysset av). HotfixUninstallersene kan dreie seg om flere hundre MB hvis du ikke har slettet dem noengang. De ligger øverst i Windows-mappen som "skjulte filer" og heter gjerne noe sånt som "$MSI31Uninstall_KB893803v2$". Så de kan også tas manuelt da. (En fil du lar være, og som også CCleaner ikke rører, er den som heter "$hf_mig$".)

Lenke til kommentar

Defragmenteringsprogrammer vil alltid måtte hoppe over noen systemfiler og -mapper. Dette har ingenting med CCleaner å gjøre.

 

Kommersielle defraggere gir deg mulighet til å ta disse normalt låste filene ved oppstart. Google PerfectDisk, DiskKeeper eller O&O Defrag, som er "de tre store".

 

Ellers vil en del av disse låste filene kunne tas av SysInternals utmerkede miniprogram PageDefrag, som også er gratis:

http://www.sysinternals.com/Utilities/PageDefrag.html

Det tar registryfilene og sidevekslingsfilen (pagefile).

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen! :) Jeg gjorde som du anbefalte og kjørte CCleaner én gang med hotfix markert, og vips, der forsvant ca 100 MB til!

 

Jeg forsøkte å legge til i CCleaner TMP-folderen for Windows som jeg har flyttet over på E:, men fikk da beskjed om at dersom jeg gjorde dette, ville alle filene bli slettet neste gang jeg kjørte CCleaner. Det tør jeg vel ikke..?

 

Angående defragen; jeg har bare aldri vært ute for at den har sluttet etter 14% slik som nå, men hvis du sier at det er normalt, så satser vi på det! Kanskje jeg laster ned et av de defrag-programmene dine senere en gang hvis jeg finner behov for det.

 

Takker! :)

Lenke til kommentar

Sorry, mener ikke å bumpe, men er det noen som har peil på hvorfor defragmenteringen av C: sluttet etter 14%? Jeg prøvde å kjøre den to ganger, med samme resultat.. Loggen ligger i en post lenger oppe.

 

Kanskje jeg egentlig burde starte et nytt emne, men siden begge deler handler om å optimalisere C:, lar jeg være foreløpig..

Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at det er Ledig Plass (16%) på volume C: ,som er årsak til det og ikke noe annet......kanskje?

 

Du har MSOcashe på disken på 267MB. Hvis du skal optimalisere og få nok plass til defragmentering , enten du sletter mappen, få mappen over til E:, eller bruk tools fra msoffice (listool.exe) for å ordne opp.

Hvis du skal oppdatere office vil sikkert/ikke nødvendigvis, være behov for filene som er der, eller hvis du velger å reparere office fra Legg til/fjerne programmer.

Om du får Msocache til E: vil du ha anledning til å henvise til mappen men dog å henvise manuelt til filene,dvs at du må vite hvor filene er i de diverse *.cab.

 

Med listool.exe får du andre forhold.

 

Det beste er å fjerne mappen totalt og helst sette CD-MSoffice i, under oppdateringen eller repair.

 

Du har mange MB \system Volume Restoration\restore.

Du trenger ikke alle, hvis du er forsiktig . Fjerne alle untatt den siste. Eventuelt opptrett et etter du er ferdig med alt cleaning.

 

Så, du kan totalt fjerne over 360MB til.

 

Når det gjelder ellers den ---temp folder-- problematikken, det kan være greit å nevne at det er ikke alltid greit å vite om alt må fjernes, på grunn av mange programmer, det viser seg, å legge igjen filer der, og ikke i respektive programfiler mapper. Det skaper problemer med fjerning.

 

Så, når du bruker cleaning eller what ever , er det da en forutsetning at du velger et program som gir mulighet å velge filene som kan fjernes og ikke minst å vise deg filene etter valget slik at du går nøye gjenomm og eventuelt justere.

 

Når det gjelder temporary internett files , har du omplassert mappen ?

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen, wiberos! :)

 

Jeg velger å tro at det er Ledig Plass (16%) på volume C: ,som er årsak til det og ikke noe annet......kanskje?

Litt rart i grunnen, siden det egentlig er 15% som er den "magiske grensen", men du har sikkert rett.

 

Du har MSOcashe på disken på 267MB. Hvis du skal optimalisere og få nok plass til defragmentering , enten du sletter mappen, få mappen over til E:, eller bruk tools fra msoffice (listool.exe) for å ordne opp. 

Hvis du skal oppdatere office vil sikkert/ikke nødvendigvis, være behov for filene som er der, eller hvis du velger å reparere office fra Legg til/fjerne programmer.

Om du får Msocache til E: vil du ha anledning til å henvise til mappen men dog å henvise manuelt til filene,dvs at du må vite hvor filene er i de diverse *.cab.

 

Med listool.exe får du andre forhold.

 

Det beste er å fjerne mappen totalt og helst sette  CD-MSoffice i, under oppdateringen eller repair.

Jeg har Office 2003 installert fra før, og for ikke lenge siden lastet jeg ned 2007 Beta og installerte denne i tillegg til 2003 (altså ikke overskriving). Hvis jeg forstår riktig, er MSOcashe en "temp-mappe" for Office. Hvis det er mulig / enkelt å flytte denne til E: har jeg lyst til å gjøre det, men det høres kanskje litt vanskelig ut? Jeg fant ikke listool.exe i tools-mappen for Office..

 

Du har mange MB \system Volume Restoration\restore.

Du trenger ikke alle, hvis du er forsiktig . Fjerne alle untatt den siste. Eventuelt opptrett et etter du er ferdig med alt cleaning.

 

Så, du kan totalt fjerne over 360MB til.

Hvor finner jeg disse filene? Er det trygt å fjerne dem? (Untatt den siste altså)

 

Når det gjelder temporary internett files , har du omplassert mappen ?

Nei det har jeg ikke, hvordan gjør jeg det? Høres ut som en god idé!

Lenke til kommentar

Ja MSOcache kan fjernes uten problemer.

Men du kan si det slik, at hvis du er langt borte fra hjemme med Pc-en din og det blir behov for å reparere eller oppdatere office og du har ikke tilgang til CD’en, så vil ikke klare å reparere.

Når det gjelder listool.exe, se her , det er ikke noe du har men du må laste ned. Med den kan du flytte Msocache til en annen location.

 

 

Når det gjelder system restore det er 2 alternativer.

1. Høyre klikk egenskaper på C:

2. Velg diskopprydding—flerre alternativer—systemgjenoppretting---Rydd opp.

 

Det andre er å manuelt fjerne de med:

1. (xppro) du må gi rettighetter til å åpne folderen, ellers det er bare system som har adgang, med å høyre klikk på system volume information i C:, etter at du selvfølgelig velge vis, system-skjulte mapper og alt det der, fra Kontrollpanel-mappealternativer-vis.

Når du høyre klikker system volume information –egenskaper-sikkerhet-legg til,her velger du en administrator og du gir alle rettigheter. Nå får du tilgang til alle restore points og det er lett å forstå når du explorer litt og sammenligne på Id nummers der.

 

Etter at du fjerner må du fjerner de rettighetene du ga for system volume.

Manuelt fjerning er aktuell, når for eksempel en Boot/system partition kobles til som en vannlig disk (secondary) under en annet operativ system. Det andre operativt system vil da etablere restore points for sin del.

Når i ettertid, disken kobles igjen som Boot/system partition vil en del av de referansene ikke være tilgjengelig, fordi operativ system på disken, har ikke anelse om hva det har skjedd i mellomtiden.

 

Men du bruker det alternativet fra diskopprydding. Det andre var bare for å henvise til det jeg har skrevet om, dvs manuell fjerning.

Og du kan fjerne hver eneste bit uten problemer.

 

 

Når det gjelder temporary internett files, så bruker du

-kontrollpanel—alternativer for internett - innstillinger..under Midlertidige internett filer-flytt mappe (til en mappe som du har etablert allerede på en annen location.)

 

 

Når det gjelder 360MB som jeg nevner er summen av MSocache og restore points som kommer fram fra din defragmenterings rapport.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gjort følgende:

 

- flyttet Temporary Internet Files til E:

- diskopprydding — flerre alternativer — systemgjenoppretting —Rydd opp.

- diskopprydding med "komprimer gamle filer".

 

Det hjalp! Fikk frigjort over 1GB! :) Men fortsatt vil ikke defragmenteringen være venner med meg.. Legger ved ny rapport.

 

Takk for hjelpen folkens! :thumbup:

 

Og zjulik; leste linken din. Hørtes spennende ut! Jeg har ikke gjort det ennå, men det kan godt hende at jeg gjør det senere.

Defragmenteringsrapport.pdf

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva det går i her. Rapporten sier at noen filer ikke blir defragget. Dette er helt normalt for Windows` innebyggede defragger. Ellers står det bare en oversikt over hva som er gjort og hva som ikke er gjort.

 

Ting som MFT etc tas heller ikke av Windows-fraggern.

Hvor har du dette tallet 14% fra?

Lenke til kommentar

Du vet at når man kjører defrag, kommer det opp en "progress bar" som sier ca hvor langt den har kommet. Den kom aldri over 14-15%, før programmet plutselig stoppet.. Har ikke noe mer å gå etter.

 

Når vi først snakker om optimalisering; jeg tenkte jeg skulle ta tiden på oppstart av Windows før og etter alt dette. Synes det virker som om startmenyen dukker opp tidligere enn før, men et problem er at CPU jobber på nesten maks load 20 sekunder etter dette.. Har lagt ved et bilde av oppgavebehandlingen for rett etter oppstart. Har ikke noen tidsskala på aksen, men det gir kanskje mening allikevel? Er dette normalt? Noe man kan gjøre for å forbedre det?

post-78988-1150010780_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...