Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med skjermkort


Anbefalte innlegg

Ervervet meg for ca. en måneds tid siden en ny pc gjennom hjemmepc-ordningen til Ementor. I brosjyren for å bestille denne pc'en stod det bla. at det var ATI Radeon 9600-grafikk og at chipsettet var ATI Radeon Xpress 200. Uten å ha kunnskap om datakomponenter overhodet, så så syns det er litt merkelig at det står under egenskaper for skjermkort og i enhetsbehandling at jeg har ATI Radeon Xpress 200 som skjermkort, hadde forventet at det skulle stå ATI Radeon 9600. Er dette riktig?

 

Jeg la merke til dette da jeg tok en test på www.systemrequiremenslab.com av pcen min. Der kan man teste om pcen oppfyller kravene for diverse spill. Testet med spillet Oblivion og fikk disse resultatene:

 

dx51505ks.jpg

 

Her står det minimum ATI Radeon 9500, men likevel feiler systemet, fordi det står at jeg har ATI Radeon Xpress 200. Hvorfor får jeg denne feilmeldingen når det er meningen at jeg skal ha ATI Radeon 9600-grafikk på pcen?

 

I tillegg, når jeg skal kjøre Oblivion, så tester det skjermkortet først for å stille inn innstillingene automatisk, og da står det: "Video hardware unrecognized" noe som forvirrer meg enda mer. Når jeg da kjører spillet i 640x480 med alt av grafikkalternativer på det laveste, hakker spillet veldig mye.

 

Har snakket med Ementor(som har levert pcen), og de sier at de skjønner problemet mitt, men at 9600-grafikken er integrert i Xpress 200-kortet. Hvorfor får jeg alle disse feilmeldingene da? Hva må jeg evt. gjøre hvis noe er feil?

 

Edit: bildestørrelse

Endret av hoxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På skjermkortinnstillinger står det at jeg har ATI Radeon Xpress 200. Jeg har prøvd å argumentere meg fram til Ementor om at dette må være feil type skjermkort, men de har motsagt meg. Hva skal jeg argumentere med i dette tilfellet? Jeg har minimal peiling på dette emnet :whistle:

Lenke til kommentar
På skjermkortinnstillinger står det at jeg har ATI Radeon Xpress 200. Jeg har prøvd å argumentere meg fram til Ementor om at dette må være feil type skjermkort, men de har motsagt meg. Hva skal jeg argumentere med i dette tilfellet? Jeg har minimal peiling på dette emnet  :whistle:

6258384[/snapback]

En mulighet: Legg inn Everest eller lignende program som kan konstatere hvilken maskinvare du har. Everest skriver enkelt alle dine spesifikasjoner til feks en txt fil. Send så en kopi av denne filen til selger, og en til forbrukerrådet sammen med en kort forklaring av situasjonen og gjerne henvis til hva selger reklamerte for, hvis du har muligheten. Kan være noe her som bunner i en misforståelse, men har et par situasjoner friskt i minne som ligner mye på dette. Stå på ditt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...