Gå til innhold

Hvilken mikrofon egnes best til lydinnspilling?


Anbefalte innlegg

Jeg har gjort litt research om mikrofoner som egnes best til lydinnspilling på PC'en, men problemet er at jeg ikke vet hvilken/hvordan mikrofon som egnes best :dontgetit:

 

Jeg har et program for å innspille sanger, men mangler en mikrofon som har god kvalitet..

 

Derfor hadde det vært veldig fint om noen av dere som har peiling på sånt,kunne gitt meg litt råd om dette.

 

Takker for all hjelpen jeg får=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Du bør spesifisere spørsmålet ditt litt. Fks. hvor mye penger vil du bruke, hva har du tenkt å ta opp fks. gitar, vokal, fiolin, bassgitar, trommer, osv. Det finnes utrolig mange forskjellige typer mikrofoner til forskjellig bruk. Hvis du vet hva du hovedsakelig skal bruke mikken til er det lettere å finne den rette typen.

 

Gennerelt vil jeg anbefale deg å kjøpe en kondensator-stormembran-mikrofon med mulighet for low-cut og helst variabel-karakteristikk fordi det gir flest muligheter, men de er som oftest ganske dyre.

 

Du kan sjekke ut denne http://www.tweakheadz.com/microphones_for_...home_studio.htm artikkelen kanskje du finner ut det du lurer på der.

 

Selv bruker jeg en ADK Generis GT-2 som funker til det aller meste og som jeg er veldig fornøyd med i forhold til pris.

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/adk/adk.html

 

PS. du må kontakte goldenage for pris, men de er veldig hyggelige.

Endret av monodonk
Lenke til kommentar

Du er klar over at du vil trenge et lydkort, eller evt en mikser med innebygget forforsterker for å kunne få gode resultater?

 

Jeg ville også godt for kondensator-stormembran, og ihvertfall ha low-cut. Karakteristikk får du se ann etter bruken du har, evt kjøpe en med variabel.

 

Vi har forøvrig en egen kategori for musikkskaping, kanskje denne hadde passet bedre innunder den? Dersom du er enig i det, er det nok bare å sende PM til moderator eller bruke rapport-knappen. :)

Lenke til kommentar

Jeg regner med du er på budsjett her? Har du mikrofonforsterker / mikser med phantomstrøm fra før, eller har du kun et vanlig lydkort?

 

Jeg bruker et par Røde NT2a, og det er utmerkede mikrofoner til som kan brukes til "alt" (omni, 8-tall, nyre, basskutt på 40 eller 80, 5 eller 10db pad). Jeg har brukt dem til kor, orkester, fiolin, strykekvartett, piano, fløyte og perkusjon, og alt er mye bedre enn man skulle forvente til prisen.

 

AKG Perception 200 ser også ut til å være en vinner på hjemmestudiofronten hvis du klarer deg med kun nyrekarakteristikk (som er det vanlige hvis man skal ta opp vokal i et "dødt" rom).

 

Jeg ville også sett på Studio Projects B1, det er også en billig mikrofon som gir mye for pengene.

 

For å sammenlikne mikrofoner, se www.microphone-data.com.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...