kimla Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 (endret) hey! Jeg kan "next to nothing" om forsterkere, høyttalere, woofere, kasser og alt egentlig når det gjelder anlegg til bil... derfor trenger jeg litt hjelp En kamerat av meg skal selge anlegget sitt, og jeg lurte på å kjøpe forsterkeren, har ikke noe særlig erfaring med det... Det er en Rockford Power t8002 forsterker, som han sier kosta rundt 10 000 for 1-2 år siden, han selger den for 4-5000 nå, er det smart av meg å kjøpe den? Litt bakgrunnsinfo: Jeg har noen litt billighøyttalere nå, sånn standard 9" som man ser i bakruta på alle stikkende opp av hattehyller (det er vel 9" det er, eller er det meg som husker feil nå.. ? Kan lite om dette må dere huske.. ). Disse må jo nesten selvfølgelig byttes ut etterhvert, men bare lurte på om det blir mye penere og renere lyd når man får på en sånn forsterker? Planen er egentlig å kjøpe ting sånn "pø om pø", litt etter litt liksom, begynner med forsterker tenkte jeg, det er vel det viktigste å begynne med.. eller? Og det siste spørsmålet jeg kommer på nå, er det vanskelig å montere forsterker i bil? Må vel bli i bagasjerommet eller? Kjører en Opel Astra F 96-mod... vet det ikke er så mye plass, men anlegg må jeg få meg uansett syns jeg, og det tar jeg jo med meg til evt. ny bil etterhvert Takker og bukker dypt for alle svar, jeg er ærlig talt helt grønn på dette, og det er veldig fint om noen som kunne en del om dette kunne forklare litt. Venter spent Oppdatering: Fant samme forsterkeren til 3000 på annonse.no (Trykk her), så kommer ikke til å betale 4-5000 for den av kameraten min da, kommer nok til å by kanskje 3000.. men vil fremdeles ha råd om jeg burde kjøpe den osv... det jeg skrev ovenpå Fant en ny en på bilstereo.no til 6590, så da vet jeg hvertfall nypris, så kan jo dere se litt på specs og se om det er noe bra... Link Endret 4. juni 2006 av kimla
Forumforumforum Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Planen er egentlig å kjøpe ting sånn "pø om pø", litt etter litt liksom, begynner med forsterker tenkte jeg, det er vel det viktigste å begynne med.. eller? Spiller, forsterker og fronsett er en bra start.
kimla Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Skrevet 4. juni 2006 Planen er egentlig å kjøpe ting sånn "pø om pø", litt etter litt liksom, begynner med forsterker tenkte jeg, det er vel det viktigste å begynne med.. eller? Spiller, forsterker og fronsett er en bra start. 6239287[/snapback] Jeg har en MP3-spiller jeg planlegger å bruke, husker ikke helt hva den heter, men det kan jeg jo finne ut hvis det er viktig... men tenkte mest på selve den forsterkeren, er den bra? Når jeg i fremtiden skal sette på litt heftigere høyttalere og basskasse og sånn, er den bra nok da? Og vil jeg kunne høre at lyden i høyttalerene jeg har nå bedre/penere?
kimla Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Skrevet 4. juni 2006 Ingen som har noe meninger... ? Eller er det bare at folk står opp seint på søndager?
MasterOfDisaster Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 vil tippe det er 6*9 og ikke 9" du har bak(hvis di er ovale)
Forumforumforum Skrevet 8. juni 2006 Skrevet 8. juni 2006 vil tippe det er 6*9 og ikke 9" du har bak(hvis di er ovale) 6269588[/snapback] Går ikke at en oval ting er 9" da Så er nok 6*9" han skal ha...
epifant Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 (endret) Om jeg var deg, ville jeg først og fremst passet meg for å "kjøpe flaskehalser". Om du kjøper litt billig her og litt billig der, er du "låst" på et visst kvalitetsnivå. Skal du ha bedre lyd, må du selge det gamle og kjøpe nytt.. Derfor: 1. Kjøp deg en god spiller. Finn en modell som har funksjonene du ønsker deg nå, og gjerne endel ekstra. Ting som aktive delefiltre o.l. er kjekt, mens ting som "ULTRA-PRO-VIBE-MAXXIMIZER" er verdiløst. Du skjønner tegninga. Når du senere finner ut at du vil legge til flere forsterkere, dele aktivt istedetfor passivt e.l. er spilleren fleksibel nok til å klare utfordringen. 2. Kjøp deg et GODT frontsett. Du sitter foran, ikke bak. På konserter står aldri høyttalerne bak deg. Ikke hjemme heller. Legg ned tid og krefter i å få monteringen og plasseringen så god som mulig. Demp dørene, og gjerne resten av kupèen også. 3. NÅ kommer forsterker. La spilleren få slippe å drasse mer på frontsettet, og la en to- eller firekanaler ta jobben istedet. En firekanaler kan være kjekk fordi du da kan legge til et ekstra høyttalerpar senere, eller dele aktivt mellom mellomtone og diskant (med spilleren du kjøpte tidligere vet du). Sørg for tilstrekkelig dimensjon på strømkabler, godt skjermede signalkabler (ikke dyre, men GODE) og gjennomgang av resten av strømanlegget. Er dynamoen frisk? Bør du kjøpe nytt batteri? Er ladespenningen ok? 4. Bass. Alt annet er på plass, og nå får du den siste "touchen". Alt henger godt sammen, alt spiller nydelig nesten uansett lydnivå, og livet er deilig. Nå kan det også være greit å dempe litt mer, sørge for at ingenting skrangler, osv. Hele hovedtanken bak dette er at du ved å legge pengene i få, men gode komponenter vil få noe som ikke må byttes ut etterhvert som du vil ha mer (det vil man alltid, så man kan likegodt være ta høyde for det med en gang). - Vil du ha en ekstra forsterker? Oisann, det hadde ikke billigspilleren signalutganger til.. Du må med andre ord ha ny spiller OG ny forsterker . - Dele aktivt? Hmm, ny spiller. Igjen. - Bedre lyd? Bedre spiller... Endret 10. juni 2006 av epifant
glx-rider Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 Enig i den over! Bare ikke bli perfeksjonist slik alle stereofolk er. Har ennå ikke kjøpt meg basser, men har hatt 3 frontsett og 2 forsterkere i bilen allerede. Selv om jeg 2 ganger dro til butikken og skulle ha bassere, og hørte et bedre frontsett, og da måtte det inn i bilen, siden da kunne i kke den gamle være bra nok. Det du også kan gjøre er å importere stereo fra usa. Spare opp litt kroners og kjøpe komplett anlegg med en gang. Leter du litt så kan du ende opp med noe skikkelig bra til en tredjedel av prisen i norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå