Gå til innhold

Feilflashet BIOS Asus A8N VM/CSM


FunEye

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lagt det store egget.. Skulle flashe bios på mitt nye ASUS A8N VM/CSM fra versjon 0506 til 1001, og var dum nok til å gjøre det i Windows gjennom AsusUpdate(orka ikke koble på den gamle floppy'n).

AsusUpdate klarte selvfølgelig å slette ROM'en, men ikke flashe den nye BIOS versjonen. Så nå sitter jeg her, med ett stykk dødt hovedkort..

 

Noen tips?

Er det noen i Oslo som kan bytte eller flashe ROM'en min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På generell basis vil jeg jo si at å flashe fra floppy ikke er særlig sikkert, floppy er jo et jalla-medium.

 

Ellers har ihvertfall et par av min asus-HK noe som heter crash-free bios, regner med ditt har det også? I såfall skal det bare være å sette i CDen som fulgte med kortet, så oppdaterer den automatisk til den biosversjonen som ligger der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips..

Crashfree BIOS gjelder kun ved "feil" instillinger i BIOS, f.eks. som resultat av overklokking..

Problemene oppstår når det ikke fins noen BIOS.. Da kjører ikke HK POST og man kan ikke boote fra CD, HD eller noe som helst..

Tror jeg må belage meg på å sende inn kortet, evt kjøpe nytt.. :(

 

Merkelig hvordan det å kjøpe seg en ny PC har en tendens til å bli dyrere enn man planla.. ;)

Lenke til kommentar
Takk for mange gode tips..

Crashfree BIOS gjelder kun ved "feil" instillinger i BIOS, f.eks. som resultat av overklokking..

Problemene oppstår når det ikke fins noen BIOS.. Da kjører ikke HK POST og man kan ikke boote fra CD, HD eller noe som helst..

Tror jeg må belage meg på å sende inn kortet, evt kjøpe nytt..  :(

 

Merkelig hvordan det å kjøpe seg en ny PC har en tendens til å bli dyrere enn man planla.. ;)

6235817[/snapback]

 

Har du prøvd? Mener å huske jeg har kjørt det en gang etter at Biosen dassa (kan det være en egen mini-bios som er akkurat nok til å kjøre en CD og flashe?), den nullstiller ihvertfall ikke innstillingene, den overskriver med et helt nytt biosimage, og er således ikke så egnet for å komme seg etter klokking (man får jo gjerne en eldre bios-versjon).

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemene oppstår når det ikke fins noen BIOS.. Da kjører ikke HK POST og man kan ikke boote fra CD, HD eller noe som helst..

En liten programsnutt av BIOS er Boot Block. Hvis den er uskadet og man setter i en floppydisk, så skal det komme opp en melding som bekrefter tilgang til bios via floppy. Deretter trenger man visstnok pci skjermkort (jeg har ikke prøvd) for å gjennomføre oppdateringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...