Gå til innhold

Vanntank og varmeutvikling fra pumpe


petersv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rimelig logisk at dette skjer, pumpa er jo ikke stort mer enn en elektromotor ... og de utvikler som kjent en del varme. Men med god gjennomstrømning i systemet og en bra radiator med god kjøleevne burde minimere dette "problemet". Uansett er det jo veldig mange praktiske årsaker til hvorfor man ønsker å ha vifta i tanken, plassbesparelse bl.a.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-09 14:59, Journeyer skrev:

Rimelig logisk at dette skjer, pumpa er jo ikke stort mer enn en elektromotor ... og de utvikler som kjent en del varme. Men med god gjennomstrømning i systemet og en bra radiator med god kjøleevne burde minimere dette "problemet". Uansett er det jo veldig mange praktiske årsaker til hvorfor man ønsker å ha vifta i tanken, plassbesparelse bl.a.



 

Vifta i tanken? :grin: Pumpa kanskje? hehe.

Jeg kan ikke skjønne at det er plassbesparende å ha pumpa i en vanntank? Utelukker man vanntanken må jo nødvendigvis kjølesystemet oppta mindre plass i kabinettet pga. at vanntanken må være større enn pumpa for i heletatt å få plass... Støy er en annen sak, har pakket pumpa inn i skumgummi. Er så godt som lydløs, men vanntempen gikk opp med ca. 1 grad.

Anyway, takk for svar! :smile:

Lenke til kommentar

Hehe, ops... skulle nok være pumpa ja :grin: vel, vel, shit happens. Vel, jo selvsagt er det mer plassbesparende å droppe tanken, men da blir det jo goså mindre vann til systemet = mindre "overall" kjøle effekt, skulle jeg mene. Tanken skjermer jo forsåvidt for noe av støyen fra pumpa, kommer jo igjen an på hvordan tanken selv er festet i kabinettet.. men rent praktisk er jo dette en smakssak. Personlig bruker jeg en selvbygd tank i plexi, tett som fanden og pumpa inni... tanken tar drøyt 3 liter, og har god plass under ene harddiskramma, under tanken igjen er der et blowhole, nåvel... det var en digresjon.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-09 19:26, Journeyer skrev:

Hehe, ops... skulle nok være pumpa ja
:grin:
vel, vel, shit happens. Vel, jo selvsagt er det mer plassbesparende å droppe tanken, men da blir det jo goså mindre vann til systemet = mindre "overall" kjøle effekt, skulle jeg mene. Tanken skjermer jo forsåvidt for noe av støyen fra pumpa, kommer jo igjen an på hvordan tanken selv er festet i kabinettet.. men rent praktisk er jo dette en smakssak. Personlig bruker jeg en selvbygd tank i plexi, tett som fanden og pumpa inni... tanken tar drøyt 3 liter, og har god plass under ene harddiskramma, under tanken igjen er der et blowhole, nåvel... det var en digresjon.



 

Hvor kjøpte du plexien? Har sett hos glassmester, men han hadde kun glass.. rart? Hehe! :grin:

Vet du av en plass i Oslo eller noe så hadde det vert fenomenalt om du kunne legge en liten beskjed her. Med adresse om mulig. (har en Pappa der nede)

Lenke til kommentar

Plexien kjøpte jeg faktisk på Clas Ohlson, tanken ble etter tilskjæring på 15*15*15cm = ca. 3 liter kapasitet... og den ble ganske pen synes jeg også :smile: Skal poste forksjellige bilder etterhvert av oppsettet mitt, må bare ta ut hele filmen og fremkalle den ... (nope, har ikke råd til digitalkamera)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-10 21:57, Journeyer skrev:

Plexien kjøpte jeg faktisk på Clas Ohlson, tanken ble etter tilskjæring på 15*15*15cm = ca. 3 liter kapasitet... og den ble ganske pen synes jeg også :smile: Skal poste forksjellige bilder etterhvert av oppsettet mitt, må bare ta ut hele filmen og fremkalle den ... (nope, har ikke råd til digitalkamera)



 

Takker!

Ja du må poste bilder! Selger de lim til det formålet der å?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...