Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

BiQuad og Parabol, 4km link


Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat driver fortiden med litt forskjellige wlan prosjekter da han skal ha trådløs link ut til en hytte ca 4km unna.

 

Foreløpig har vi satt opp ett par test oppsett med 2 stk 19 dBi panel antenner, pluss WRT54GS med DD-WRT software.

 

Nå er det BiQuaden kommer inn, jeg "fant" en Nokia parabol dish, i denne skal jeg montere biquaden, jeg har og "funnet" ett 38-40mm galvanisert rør som jeg skal montere på baksiden av biquaden slik at jeg kan fin tune brennpunktet.

 

Men mitt spm er som følger, finnes det en måte jeg kan beregne hvor brennpunktet er, i og med at disse parabolene ikke har brennpunkt i senter så blir vel dette en litt mer omstendelig prosedyre. Eller?

 

I tillegg så jeg på en annen side at biquad reflektor plata burde være 110x110 hvis den skulle brukes sammens med en parabol, er dette fordi man ikke ønsker like stor spredning på signalet eller er det en annen logisk forklaring bak dette?

 

Disse "ørene" som skal motvirke sidelober, skal disse være ca 30mm, med en vinkel på 45 grader i forhold til plata, eller er det noen andre verdier man bør bruke?

 

Og til sist, hva slags spredning er det snakk om på en standard parabol antenne, hvilken vinkel skal den stå i forhold til bakken? Hadde vært litt greit å ha noe å gå etter når vi skal stille inn dette monstrumentet(foreløpig kjører vi alt fra bil :))

 

Legger ved ett par bilder som viser hva vi har brukt til nå...

wlantest2.png

Her "skyter" vi over Sola flyplass, distansen ble ca 3.2 km

 

wlantest.png

Den røde er faktisk feil, vi oppnådde en link kvalitet på 16%, men dette var ikke før jeg flytta meg 1m lenger til høyre for noen trær.

 

Ellers har vi håp om å få opp hastigheten noe når vi låser wrt54gsene til 11mbit og fjerner wds link, og setter opp server / klient modus i steden for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun har paraboldisken, og ikke de greiene til å montere leserhodene på fremme tror jeg du sliter litt med å få det 100%. Ellers ville jeg tro at det ville være en smal sak å montere en antenne der hvor leserhodet egentlig skulle ha stått om du fremdeles har denne monteringsdingsen.

 

 

Jeg er helt sikker på at du finner noe om dette hvis du googler litt... søk etter "focal point of sattelite dish" elns, evt bytte "sattelite dish" med den typen du har.

 

Har dere skrudd opp senderstyrken på WRT-ene mye?

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Nå har vi ikke wds på WRT'ene lengre, kjører accesspoint - clientbridge i stedenfor, med Afterburner :p oooh

 

WDS fikk vi maks hastighet på 1MB/s, viste seg at 54mbit trådløse base yter i området 22mbit +-et par Mbit... ved WDS halverer du dette (2 baser = 11Mbit, 3 baser = 5.5Mbit osv osv, craaap)... med det nye oppsettet fikk jeg, i sist test jeg gjorde 3,3MB/s... altså en merkbar forskjell i hastigheten.

 

@kpolberg: wrt'ene kjører 802.11b og 802.11g enda.. ikke låst til 11Mbit...

 

Har dere skrudd opp senderstyrken på WRT-ene mye?

6227400[/snapback]

 

Kjører de på 100mW, merkelig nok så hadde vi forsatt "signal" over 3.6km på standard styrke (28mW)... men upload/download ble merkbart mer ustabil. (den blå streken på bilde i første post)

 

 

Richard

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Vel, som en liten oppdatering kan jeg nå si at BiQuad hodet er ferdig fabrikert, og hvis været holder seg vil vi teste dette på torsdag.

 

Forøvrig, jeg vil ikke ha noen kommentarer på utseendet på BiQuaden, da dette kun er proof of concept som det så fint heter :p

 

DSCF0929.jpg

Her ser dere selve BiQuad hodet, med rør-stuss bak, for å kunne endre på hvor hodet står i forhold til brennpunktet til parabolen. Blir spennende og se om dette faktisk fungerer.

 

Selve røret er festet med 2x 10mm maskinskruer, som går ned til 2x L braketter, som igjen er loddet fast til plata.

 

DSCF0928.jpg

Her ser dere hele oppsettet, coax kabelen er utbyttbar, det er bare litt knot og få inn og ut maskinskruene, men det går da på ett vis.

 

For å si som ArticOC hvis jeg ikke tar helt feil, 80cm of RAW POWER. Så får vi se om dette fungerer like greit i praksis som i teorien. Går med tanken om å bygge en Helix antenne også, men dette er litt frem i tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...