Gå til innhold

Kan noen svare en noe forvirra fersking?


Anbefalte innlegg

OK. Jeg er helfersk, og hiver ut et spørsmål som dere sikkert ler godt av. Men jeg håper noen likevel gidder å ta seg tid til å svare.

 

Altså; jeg har ikke skjønt det vesentlige her. Jeg har sett litt på språk som php, python og java, tutorials jeg har funnet på nettet og noen lærebøker. Der står det veldig greit forklart om hva variabler og funksjoner er og hvordan man bruker switch-setninger osv. Men hvordan skal man sette dette isammen? Hvordan skal man begynne? Hva skal man lage? Begynner man bare å skrive noen variabler liksom, jeg skjønner ikke helt den praktiske greia her :dontgetit:

 

 

Ps. En ting til: hva er forskjellen mellom skriptspråk og objektorienterte (?) språk?

Endret av mikael_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg gjør ting er ihvertfall at jeg starter med en idè. Så finner jeg ut om ideen er realistisk, og hvor mye arbeid jeg må regne med at det vil ta, og prøver å finne ut om dette er noe jeg virkelig vil lage. Deretter prøver jeg å forestille meg hvordan dette kan løses, og til slutt bruker jeg forskjellige metoder for å abstrahere det hele.

 

F.eks., om jeg har lyst til å lage et program for å lese inn data og skrive disse til fil. Da tenker jeg at jeg må gjøre x for å lese input fra brukeren og y for å skrive disse dataene til fil. Deretter prøver jeg å abstrahere dette ved å lage en funksjon (f.eks) som leser input fra brukeren, og som sender dette vidre til en funksjon som kan skrive inputen til fil.

 

Hele poenget med funksjoner, klasser, etc. er å abstrahere ting. Gjøre det lettere å arbeide med, og gjøre ting mer "menneskelig". Teknikker for å abstrahere programmeringen er f.eks. prosedyreorientert programmering, objektorientert programmering og aspektorientert programmering.

 

Håper dette hjelper. :)

Lenke til kommentar

et scriptspråk trenger en parser for å kjøres, brukes for det meste på web (php f.eks).

 

Et objekt-orientert programmeringsspråk lager du programmer med, det er litt mer low-level enn scriptspråk, og har forskjellig bruksområde. Et programmeringsspråk trenger en compiler som gjør om koden du skriver til maskinkode maskinen forstår (og eventuelt et rammeverk for å kjøre).

 

At det er objekt-orientert er bare en måte å programmere på, akkurat som prosedurell koding og AOP. I php kan du velge mellom prosedurell programmering og OOP, mens noen språk, som C#, er 100 % OO.

 

Hele poenget med funksjoner, klasser, etc. er å abstrahere ting. Gjøre det lettere å arbeide med, og gjøre ting mer "menneskelig". Teknikker for å abstrahere programmeringen er f.eks. prosedyreorientert programmering, objektorientert programmering og aspektorientert programmering.

Man bruker abstrahering i OOP, men ikke i prosedurell koding vel? jeg har hvertfall aldri hatt dette begrepet i bakhodet når jeg scripter i prosedurell PHP.

 

EDIT: og et par begreper du bør ta en titt på i sammenheng med OOP er klasser, objekter, metoder, abstrahering, polymorfisme og arv.

 

EDIT igjen: glemte encapsulation

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

det er ingen forskjell mellom scriptespråk og objektorientering, for de er ikke motsetninger ..

 

man sier gjerne "et objektorientert språk", men man mener egentlig "et språk med støtte for objektorientert programmering"

 

objektorientering er en _feature_ eller en ting språk på en eller annen måte har støtte for uavhengig om de regnes som scriptespråk eller ikke..

 

mange (alle?) scriptespråk har direkte støtte for objektorientering

 

angående det med å fatte koblingen mellom det du ser (ferdige programmer) og det bak (kode) så foreslår jeg at du leser videre og jobber med øvelsesoppgaver o.l. .. du ser koblingene ganske kjappt :)

 

edit: jeg har ikke lest det andre skrev her; så det kan hende jeg svarer litt smør-på-flesk

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...