Gå til innhold

forslag til nytt operativsystem?


Anbefalte innlegg

vurdere å kjøpe nytt operativsystem da det sluttet å fungere av grunner som ikke diskuteres i dette forumet :)

 

jeg spiller en del css og ser ellers bare på film og TVserier, vurderer dog å kjøpe win xp 64..... skulle gjerne kjørt linux men det funker ikke så bra med spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her vil det utvilsomt komme mange innlegg om hvorfor du skal bruke det operativsystemet som akkurat "jeg" bruker. Folk har en tentends til å lobbyere for sine egne preferanser uten å egentlig svare på det du spurte etter.

 

Dersom du er allerede kjennt med windows, så annbefaler jeg til spill og mediabruk Windows XP med SP2. 64-bit versjonen ville jeg kanskje ikke investert i enda, siden det generellt sett fremdeles er litt mer trøblete å finne skikkelige drivere for alle typer enheter. Det er også relativt lite å hente på overgangen til 64-bit rent ytelsesmessig, så ved midnre du har spesifikek behov som tilsier at du skal ha 64-bit så ville jeg ventet ihvertfall til Vista kommer. 32bit versjonen nå er enklere å ha med å gjøre dersom det er viktigst for deg at ting fungerer uten at du må investere deg så mye i å finne løsninger eller workarounds på problemer som kan oppstå.

 

Jeg foretrekker pro versjonen, men det er egentlig lite som en vanlig bruker trenger i pro versjonen over den billigere home versjonen. Hovedsakelig er det bedre kontroll over avansert fildelig i nettverk og noen innebydge server-funksjoner som er forskjellen mellom de to.

Mer detaljer i punktvis oversikt finner du her:

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/ho.../choosing2.mspx

 

Er du gennomsnittlig bruker og på et trangt budsjett, så gå for home edition. Ellers ta gjerne pro om du er litt mer dreven og faktisk har behov for ekstra-funksjonene.

 

Linux vil fint kunne fungere bra for media, om du her erfaring nok til å få satt opp ting skikkelig i Linux. For spill derimot, så er Linux et dårlig valg, noe selv de fleste hardbarkede Linux tilhengerene vil medgå. Ikke fordi Linux nødvendigvis er "dårlig" til spill, men fordi ingenting er tilrettelagt fra spillprodusentenes side, og fordi mange spill rett og slett ikke vil fungere på platformen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

gå for xp64

alså vis du finner alle driverne til alle komponetene dine

ati,nvidia,realtek, har alle drivere til 64bit xp

 

haupunge & ati har også 64bit tvkort drivere

 

og vis du vil være 100% sikker på at du ikke får virus da er 64bit utmerket

har ikke fått noe virus på hmm 2-3 år siden jeg starta med beta 64bit ;P

 

men vis du har skriver,scanner da ligger du tynt an med 64bit xp

 

jeg anbefaler deg å kjøpe 64bit bare vis du ikke har skriver/scanner

 

sitt her jeg og kjører 2 laptops med (windows 2000 & windows xp) og en stasjonær med xp x64t

 

og HUSK at vista blir også 64bit i ALLE versjonene! (untatt starter)

 

XP har bare søtte for 3GB (4GB med registery tweak)

XP x64 har søtte for 128GB RAM! , nyeste hovedkort for en forbruker har 8GB nå

 

64bit xp har også god ytelse i forhold til 32biten, vis du driver med photoshop, video redigering, osv da går det over 50% raskere vis programene er bygget på 64bit og det er mange nå, Valve sin Source engine (som lager den søte grafikken i half life 2) er også 64bit, far cry har også en 64bit versjon, og dem yter bedre en 32biten

 

dette er fakta

vis du har en Athlon 64 gå for 64biten, vis ikke gå for 32biten på englsk, engelske versjonen er ca 1 uke i oppdatering før den norske sist jeg sjekka :)

 

å jeg holte på å glemme xp x64 er bygget på den utmerkede Server 2003 kodebasen, og er den mest stabile xp versjonen til dato! :w00t:

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...