Gå til innhold

Forferdelig feilmelding i Windows XP!


*Madnesst

Anbefalte innlegg

Fikk i dag opp flg. feilmelding da jeg slo på maskinen:

 

"Windows could not start because thefollowing file is missing or corrupt: WindowsSystem32ConfigSystem

You can attempt to repair this file by starting Windows setup using the original Setup CD-Rom. Select `r` at the first screen to start repair."

 

Denne meldingen kommer opp før maskinen begynner å loade Windows. Jeg har Windows XP Professional Engelsk.

 

Er det noen smarte hoder som kan hjelpe meg med å finne ut hva denne feilmeldingen skyldes? Til nå har jeg måttet formatere.....:sad:

 

Øvrig hardware:

-Asus P4S533

-P4 2,0GHz Northwood

-TwinMos 512MB PC2700 DDR-ram

-Creative GF4 TI 4600

-WD 80GB BB + Seagate 60GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trykk f8 mange ganger til det kommer opp en meny, start last known good configuration, eller hva det eheter, husker ikke i farta jeg..

se om det funker? har du service pack1? hvis du ikke har, er det mulig du har blitt utsatt for et stort problem win xp har, noen kan slette dine filer, bare ved å trykke på en link på internett. faktisk veldig enkelt å gjøre..

Lenke til kommentar

Hvis du noen gang får dette dævelskapet av en feilmelding (som du har fått nå) er en reinstallasjon eneste løsning på problemet - med mindre du er komfortabel med å kopiere filer i kommandolinjen:

 

Start Recovery Console ved å hive i XP-CDen, starte opp fra den og trykke "r" når du får valget til å gjøre det. Når du er vel inne i konsollet, må du kopiere filene som heter "system" og "system.log" i "C:WindowsRepair"-katalogen til "C:WindowsSystem32Config"-katalogen og overskrive de filene som allerede ligger der.

 

Start nå maskinen på nytt, og vips, du skal ha tilgang til WinXP igjen! Riktignok må du kanskje installere noen drivere/programmer på nytt, men dette er en liten pris å betale for å slippe reinstallasjon av hele systemet...

 

Tips for å unngå denne feilmeldingen (av egen erfaring, har fått feilmeldingen flere ganger): Unngå altfor høy overklokking på CPU og FSB (+AGP&PCI).

 

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-10-09 12:55 ]

Lenke til kommentar

siden dette forumet er fult av clueless newbies som ikke kan svare for æ vel gjøre det.

 

det er ditt system-registry (hkey_local_machine hive) som er kaputt. (corrupt)

 

delete "system" (uten extension)

rename "system.alt" (autobackup)til "system"

 

ellers må du ha en backup - hvis ikke - får du bare overinstallere windoze.

Lenke til kommentar

Dette har jeg vært borti, har selv et Asus hovedkort med ALI brikkesett. Feilen oppstår hvis kjører NTFS. Løsningen for meg lå i driverne til brikkesettet. Default ble diskene satt som IDE og det var der det gikk galt. ALI ga ut nye drivere som kjørte IDE diskene som SCSI og da går det fint med NTFS. Om det er disse driverne du trenger er dette linken: ftp://ftp.aliusa.com/driver/Integrated1.091.exe

 

Hm, har sjekket kortet ditt og ser det bruker brikkesett fra SiS, tror muligens løsningen kan være den samme. Hent siste integrerte drivere fra SiS.

 

Wilford

http://wilford.net

 

[ Denne Melding var redigert av: Wilford på 2002-10-09 13:50 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...