Gå til innhold

Cooltek tank /m pumpe sprekker opp!


Anbefalte innlegg

Hei! I går la jeg merke til noen stygge sprekker i Cooltek tanken min... Først strømmet det en angst igjennom meg, for disse sprekkene har kommet uten videre... Jeg festet en teip like ved den ene sprekken, slik at jeg kan finne ut om sprekken vokser... Akkurat nå la jeg merke til at den har vokst en par mm...

Er dette kvaliteten som rett og slett suger? Eller er det noe annet? Jeg har ikke tanken overfylt med vann, det er 0,4 mm å gå på cirka... Det jeg skal prøve nå er å pumpe ut litt av vannet, og håpe på at sprekken ikke gror mer...

 

Noen som har samme erfaring, eller tips eller lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg tatt ut litt vann fra tanken, i håp om at sprekkinga skal stoppe før det skjer noe alvorlig! Det jeg tror er\var problemet, er at det dannes et trykk i tanken, som presser på tanken, og den gir etter. Jeg hadde kanskje litt mye vann oppi, men det var synlig at det ikke var stappfullt av vann.

Jeg har satt på ett nytt merke ved den ene sprekken (av 3 sprekker som jeg har sett), og skal overvåke dette i de neste dagene... Vokser den mer, må jeg nok ty til epoxy lim, som sabla sier.

 

Det er ingen andre som har noen andre meninger om dette?

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om hvor disse sprekkene er hen, men er de i nærhet til skruer og fester, nipler osv, har du nok skrudd for hardt i. Veldig fort gjort å lage sprekker rundt slike områder.

 

Dette gjelder også kjøleblokker som er lagd i plexi. tåler noe, men plutselig knekker, sprekker og lekker de.

 

Sett metallerskurer litt svakere, så får du kanskje ikke større sprekker.

Lenke til kommentar
Nå har jeg tatt ut litt vann fra tanken, i håp om at sprekkinga skal stoppe før det skjer noe alvorlig! Det jeg tror er\var problemet, er at det dannes et trykk i tanken, som presser på tanken, og den gir etter. Jeg hadde kanskje litt mye vann oppi, men det var synlig at det ikke var stappfullt av vann.

Jeg har satt på ett nytt merke ved den ene sprekken (av 3 sprekker som jeg har sett), og skal overvåke dette i de neste dagene... Vokser den mer, må jeg nok ty til epoxy lim, som sabla sier.

 

Det er ingen andre som har noen andre meninger om dette?

6219531[/snapback]

 

det blir marginalt med trykk i systemet!

 

problemet er det at pleksi sprekker til slutt, noen ganger ganske tidlig som hos deg! temperatur svinginger er med på å forårsake det!

Lenke til kommentar

Jeg får vel legge opp noen bilder av dette... Slik som exa sier, at det er temp forskjeller kan være riktig. Siden tanken står i fronen av kabinettet mitt, oppe ved floppy brønnene. Så det er møkkakjipt hvis det begynner å lekke noe.

Men uansett, her er et bilde:

IMG_0894%20(Custom).jpg

 

Dere ser lett sprekken der... Det er også flere småsprekker, men dette er klart den største og mest skumle... Den er ikke tykk, og sprekker ikke igjennom. Er det noen luringer her som han noen tips?

Lenke til kommentar

Hehe ja.. Dumt at jeg ble anbefalt denne...

Men uansett, istedet for å bruke enda mer penger på dette, kan det vel alltids fikses? Skal jeg bare kline på litt superlim langs sprekken? Det etser ikke opp og gjør det værre?

 

Og her kan det ikke bare komme noen som ikke har særlig peil på dette og svare, men jeg vil ha noen som har peil...

 

Dette er jo et problem som kan bli kjipt... Og enda kjipere hvis jeg gjør feil...

Lenke til kommentar

Det blir vanskelig... For det er ingen mulighet for å montere nipler på inntaket av vann... Men jeg tenkte heller på det med å prøve å reparere reservoaret?

Skal sende mail til Microplex nå, også får jeg se hva de sier om dette.. Kanskje de sender meg en ny! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvordan kan sprekker "komme av seg selv"?.. Teorien om temperatur-endringer virker usannsynlig (for meg).

Jeg anbefalte denne tanken/pumpa for en som av ute etter en stille pumpe i en annen tråd, men har nå revurdert dette.. og er nå mer på linje med "sablabra"..

Dette er en tank/pumpe som Microplex bør se å få ut av sortimentet sitt..

Har kjøpt 2 stk av disse.. og begge hadde produksjonsfeil.

Begge hadde dårlig 3-pins kontakt.. begge lakk fra utløp pumpe inn på nippel.

Jeg har reparert dette selv (enkelt nok), da jeg ikke orket å styre med retur.

Min neste pumpe blir nok en dyrere sak ja..

Det eneste som taler for denne Cooltek "saken" er at den er stille .. og rimelig i innkjøp.

 

PS.

Teorien om overtrykk er nok også "far fetched".. da det på ingen måte er noe trykk i selve tanken.. og marginelt i systemet ellers (dette er ikke en "high pressure" pumpe). Jeg har mer tro på en fysisk skade/materialtretthet som kan ha oppstått pga. "uvøren" transport (fra produsent).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ser ut som dårlig kontakt i viftekontakten og lekk i utløpet er vanlig på de aller fleste pumpene.

 

Når det er sagt, så aner jeg ikke hvorfor sprekkene har oppstått, og det kan vel for så vidt være flere ting.(men ja, det høres "far fetched" ut at trykk skal skape det. Heller ikke temperaturforskjeller, det varierer da ikke så mye?) Jeg vil i alle utfall sterkt fråråde noen å kjøpe pumpa, bruk heller noen små lapper ekstra på litt kvalitet! Den er egentlig greit stillegående, men den nye mcp655 pumpa er mye mer stillegående, i hvert fall på lav/middels hastighet(ikke på full). Det er uansett viktig å vibrasjonsisolere alle pumper :)

Lenke til kommentar

Jeg kan få byttet den inn med en nå hos Microplex, men jeg veit ikke helt om jeg burde det... Jeg har selv hatt problem med 3-pins kabelen, og loddet på ny. Ser ut som dette er en pumpe som egentlig ikke burde ha vært lagd...

Tror dere at jeg kan bytte pumpa mi inn med en annen pumpe som er bedre hos Microplex? Bare at jeg betaler mellomlegget da.. Uff.. Nå har det vært fryktelig mye styr med denne vannkjølinga!

Hvilke pumper anbefaler dere til mitt system? Og jeg må vel også kjøpe en tank nå da..

Lenke til kommentar
Jeg kan få byttet den inn med en nå hos Microplex, men jeg veit ikke helt om jeg burde det... Jeg har selv hatt problem med 3-pins kabelen, og loddet på ny. Ser ut som dette er en pumpe som egentlig ikke burde ha vært lagd...

Tror dere at jeg kan bytte pumpa mi inn med en annen pumpe som er bedre hos Microplex? Bare at jeg betaler mellomlegget da.. Uff.. Nå har det vært fryktelig mye styr med denne vannkjølinga!

Hvilke pumper anbefaler dere til mitt system? Og jeg må vel også kjøpe en tank nå da..

6234589[/snapback]

 

Du får vel ikke ny på garanti når du har loddet den, eller? :hmm:

 

Du trenger ikke vanntank, kan bruke t-line

Lenke til kommentar
Jeg kan få byttet den inn med en nå hos Microplex, men jeg veit ikke helt om jeg burde det... Jeg har selv hatt problem med 3-pins kabelen, og loddet på ny. Ser ut som dette er en pumpe som egentlig ikke burde ha vært lagd...

Tror dere at jeg kan bytte pumpa mi inn med en annen pumpe som er bedre hos Microplex? Bare at jeg betaler mellomlegget da.. Uff.. Nå har det vært fryktelig mye styr med denne vannkjølinga!

Hvilke pumper anbefaler dere til mitt system? Og jeg må vel også kjøpe en tank nå da..

6234589[/snapback]

 

Du får vel ikke ny på garanti når du har loddet den, eller? :hmm:

 

Du trenger ikke vanntank, kan bruke t-line

6235486[/snapback]

Svarte.. Kanskje jeg ikke får ny... Har glemt å nevne at jeg har lodda... Men hva og hvordan brukes t line?

Lenke til kommentar
Du kan se på bilde her hvordan jeg har min t-line: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6093122

6235606[/snapback]

Aha... Men hva har du festet i enden av slangen som går opp til taket av kabinettet?

6236020[/snapback]

Det er vel enn sånn fillport som koster 100kr. Har forresten samme pumpe/tank som dere andre, og er ikke akkurat fornøyd med den. Den lekker mellom uttak på pumpe og nippel ut, og er nå redd for at den kan komme til å sprekke. Stramma niplene ganske hardt på.

 

Men hvis jeg nå går for T-line, finnes det ikke et billig alternativ til fillport for å lukke igjen T-line? Har hørt om noen som brukte et AAA batteri med slangeklemme. Lol.

Lenke til kommentar
Du kan se på bilde her hvordan jeg har min t-line: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6093122

6235606[/snapback]

Aha... Men hva har du festet i enden av slangen som går opp til taket av kabinettet?

6236020[/snapback]

Det er vel enn sånn fillport som koster 100kr. Har forresten samme pumpe/tank som dere andre, og er ikke akkurat fornøyd med den. Den lekker mellom uttak på pumpe og nippel ut, og er nå redd for at den kan komme til å sprekke. Stramma niplene ganske hardt på.

 

Men hvis jeg nå går for T-line, finnes det ikke et billig alternativ til fillport for å lukke igjen T-line? Har hørt om noen som brukte et AAA batteri med slangeklemme. Lol.

6236052[/snapback]

Du har også det samme problemet ja... Sett noen sprekker du også? Siden du er redd for at den kan sprekke? Heldigvis har ikke jeg hatt noen lekkasje problemer med nipler selv da..

Jeg har selv sett noen t-line greier som du kunne stenge og åpne... Det er jo kjekt hvis du skal fylle på vann...

 

Og: Hva er vits med tank når man kan bruke t-line?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...