ZoRaC Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Har et regneark med ark1: dato(A), beskrivelse(B), beløp( C), kontonavn(D) Ønsker å lage ark2 hvor jeg lett kan se alle med samme kontonavn summert: kontonavn(A), sum(B) Og om jeg da skriver "Telefon" i Ark2!A vil jeg at Ark2!B skal inneholde summen (Ark1!C) av alle som har Ark1!D="Telefon". Har sett på DSUMMER, men finner ikke helt ut av det, noen tips? Endret 31. mai 2006 av ZoRaC
Harald Staff Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 En Pivot-tabell ordner det og utrolig mye mer på null tid. Se http://www.cpearson.com/excel/pivots.htm for å komme igang. HTH. Beste hilsen Harald
ZoRaC Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Skrevet 31. mai 2006 Ser ut til å fungerer ypperlig! Takk! Jeg ønsker å bygge den litt videre; ark1 er penger inn og ark2 er penger ut. Noen måte å bruke dette slik at de steder kontonavn er det samme så blir de stående sammen slik: "kontonavn" | "penger inn" | "penger ut" | "balanse"
Harald Staff Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Du kan lage pivottabeller med data fra såkalt "sammensatt område", altså fra to ark. Men jeg anbefaler det ikke, de tabellene er mye vanskeligere å håndtere og de kan mye mindre. Du kan jo eksperimentere med å lage en tabell fra hvert ark, en inntektstabell og en utgiftstabell, og så enten en tredje tabell eller en formelløsning for å slå de sammen til ønsket sammendrag. Men ideelt er det bedre at all økonomien står i ett og samme regneark i utgangspunktet. Alt er lettere da. HTH. Beste hilsen Harald
ZoRaC Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Skrevet 1. juni 2006 Hmm... kanskje jeg kunne endre ark1 slik: dato(A), beskrivelse(B), inn( C), ut(D) kontonavn(E) Skal prøve meg litt frem.
Harald Staff Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Ser veldig bra ut. Jeg ville nok brukt kontonavn(A), dato(B), beskrivelse©, inn(D), ut(E) hvis jeg først skulle rydde. Men jeg kan ikke egentlig gi noen god grunn til hvorfor Beste hilsen Harald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå