Gå til innhold

Amiga, noen som fortsatt bruker den?


Anbefalte innlegg

The guru talks.. :smile:

 

Overføre adf filer fra pc til amiga uten seriellkabel:

Da trenger du en Amiga MED harddisk OG crossDOS, messyDOS e.l <- dem må du ha for at amigaen skal kunne lese pc (cp) disketter! workbench 3.1 har crossdos inkludert! Dah.. får du tak i et program so heter adf2disk (følger med winuae emulator) og overfører den til "workbench/c skuff" da er den klar til å brukes!

Såh.. har du adf fila over på en pc (cp) formattert disk og putter'n inn i maskina og drar fila over til hdd (eller dh0/dh1 som det heter)!

Såh.. putter du en Amiga formattert 880k diskett i diskettstasjonen (df0-df4) og starter Cli eller Shell!

Dah.. la oss si at du putta fila inn i "work:adf" skuffen (work=dh1), skriver du adf2disk work:adf/"adfnavnet".adf og presser ned den return knappen!

Dah.. forhåpentligvis begynner maskina og skrive fila tell disketten! Så skal spellet/programmet funke!

 

Overføre tell Amiga UTEN Harddisk:

 

Dah.. får du tak i et program som heter adf sender terminal <-- bare søk etter den og et program som heter transdisk <-- inkludert i winuae emulator og du trenger en serial kabel (null modem) som selfølgelig passer inn i amigaen og pc'n (cp'n)

 

Ultimate Amiga recource site:

 

http://www.planetemu.net/html/sets/sets.php3?cat=amiga

 

Der finner du ALT (nesten)

 

sida funker i IE men ikke i Opera så vidt jeg veit!

har ikke testa netskrap

 

Spørsmål, mail meg: [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002- 10-09 23:16, skrev Den Polse: Fant Moonstone nå, men jeg skjønner ikke hvordan winaue fungerer


Her er min Moonstone-profil for WinUAE 0.8.17 R3:

 

ROM Konfigurasjon. Jeg kjører med Kickstart 1.3 her, siden Moonstone ble laget i A500-tiden.

wuae1.png

 

Floppydiskene. Bare sett riktig .adf fil i tilsvarende stasjon, så skal alt gå greit.

wuae4.png

 

Display-egenskapene. Jeg foretrekker å spille i et vindu på 640x480 pixler fremfor fullkjerm. 320x240 pixlers oppløsning (som spillet har) ser temmelig anus ut på min 19-tommers monitor. :grin:

wuae3.png

 

Lyden er kanskje det vanskeligste å få helt riktig på WinUAE, men såvidt jeg kan huske skal dette oppsettet emulere lyden 100% korrekt.

wuae5.png

 

CPU emulatoren setter jeg på M68000 (original A500 prosessor) i kompatibilitetsmodus med bånn fjøl på hastigheten. På min 1.4gHz kasse er dette helt kurant, men du bør justere litt hvis du har merkbart raskere eller tregere maskin enn meg.

wuae2.png

 

Sist, men ikke minst bør du kikke innom "Game and I/O ports" siden og sette hvordan du vil emulere en god, gammel digital joystick. For en-spillers modus vil joysticken i "Amiga Mouse Port 1" bli brukt. Selv har jeg satt denne til PC joystick 1 (dvs. joystick nr. 2 på PC'en) hvor jeg har noe gammelt søppel av en gamepad jeg så å si bare bruker til å spille Moonstone med. :wink:

 

Beklager overdreven bruk av bilder, men det virket nødvendig.

 

[ Denne Melding var redigert av: Olethros på 2002-10-10 01:48 ]

Lenke til kommentar

Kort fortalt.. en A500 pleier å ha dessa specs:

 

7.14 mhz motorola 68000 cpu

512kb ram (1meg med xtra minne)

ecs display

kickstart 1.3 (1.2)

ikkeno fast ram, bare chip ram!

men skal du ha en brukbar maskin bør du emulere a1200

som ha 25mhz 68020 cpu

1-2 meg chip ram + noe fast ram

AGA display (aga chipset som står for advanced graphics arcithecture <-- dam åssen staves det?)

kickstart 3.1

A4000 har en 25-50 mhz 68030 - 68060 cpu

1-2 meg chip og en flokk med fast ram (opptil 64mb trur jeg emulatoren går til)

AGA display

kickstart 3.00 3.1 3.5 og 3.9

 

men ikkeno slår årntli vare vettu :smile:

 

Fellow/winfellow er best på gamle maskiner, en veldig rask emulator!

Uae/Winuae er best på raske maskiner, men heller ikke for raske (av ukjent grunn, kanskje oset mitt, xp)

har bra lyd og bra display!

Winuae funker faktisk perfekt på en maskin som har 400 mhz - 500 mhz og 128 meg ram og soundblaster kort (gamle maskina mi)

 

Bare synd pirates gold ikke er på amiga for det rokker!

 

 

 

edit: glømte noe!

 

åja du.. åssen i !("#%¤@!(#% får du fram bilder her?

må ikke ha et nettsted å ha de?

 

edit: bah, glømmer alltid noe

 

Jeg har winuae 0.8.8! Hva er siste versjon?

_________________

Where there is AMIGA .. there is POWER!

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Erad på 2002-10-10 02:01 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Erad på 2002-10-10 02:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 01:59, skrev Erad:

men ikkeno slår årntli vare vettu :smile:

(...)

Winuae funker faktisk perfekt på en maskin som har 400 mhz - 500 mhz og 128 meg ram og soundblaster kort (gamle maskina mi)

(...)

åja du.. åssen i !("#%¤@!(#% får du fram bilder her?

må ikke ha et nettsted å ha de?


 

Vel, jeg kjører nå engang WB 3.1 i 1280x960x256 oppløsning med WinUAE med nesten samme fart som min gode gamle A1200 m/28.8mHz M68030+M68881 CPU+FPU og 2+8mb RAM kjørte i 704x512x16. :grin:

 

Og ja, jeg måtte nok hoste bildene på min egen side. Regnet med at jeg kunne avse de skarve 36 kilobytene foreløpig.

 

_________________

spillegal_sig.jpg

UnrealScript programmérer og Infiltration-fanatiker.

 

[ Denne Melding var redigert av: Olethros på 2002-10-10 02:20 ]

Lenke til kommentar

Jajajajajajjajajaja... men nå tenker jeg på orginale amigaer! hvis du putter på diverse kort så blir jo maskina klart mye mer konge!

 

Beste ville vært å kjøpe et Amiga One hovedkort og stappa alt fra pc over til den!

DA hadde det blitt konge maskin da!

 

har sansen for en AOne kort jah

Lenke til kommentar

Har en gammal CDTV som står og støver ned, bruker kun emulatorer nå, har ikke tolmodig het til den loading tiden det er på amigaen. Jeg har Amiga in a box, og Amiga forever (nyeste winuae,kickstart, har meget bra ferdig innstillinger, funker meget bra), har også Amiga OS X (Nyeste Amiga operativsystemet til pc og Amithlon) har ikke kommet så langt at jeg har fått testet ut det ennå, bruker visst QNX Os som host.

Lenke til kommentar

Sorry for lort post :sad:

 

Les ID:13 :wink:

 

ED: Utvider den korte (lortne, hehe trøtt og dårlig tid der så jeg nå :smile: ) posten litt.

 

Quote:


Den 2002-10-12 01:55, skrev Den Polse:

Muliggens derfor, så får jeg meldingen:

"No kickstart found with nam C:divMoonkick1_3.rom, trying default locations..."

Hvor får jeg key filen fra?


 

Som jeg sa i ID:13 :

 

Det du mangler er en kickstart rom, kan vel sammenlignes med BIOS.

 

De som kjøpte rettighetene til Amiga'n etter konkursen (husker ikke navn), anser kickstart rommene som ett åndsverk de har rettighetene på. De håndhever disse rettighetene med jernhånd fremdeles, og truer med søksmål hvis de blir lagt fritt ut på nettet.

 

Derfor kommer alle emulatorene uten disse rommene. Så det du må gjøre er å foreta ett lite søk på nettet, etter "the missing link" :smile:

 

Du kan jo prøve å søke her. :wink:

 

Lykke til med spillinga !

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-10-12 13:34 ]

Lenke til kommentar

Spill, programmer, kickstart finnes her http://www.planetemu.net/html/sets/sets.php3?cat=amiga

 

og den sida eksisterer på grunn av at amiga (som det eneste firmaet?) har skjønt at disketter ikke funker forever og derfor er det mulig å laste ned en kopi av spillet, programmet som du hadde (før det klikka e.l)

kickstart er jeg ikke helt sikker på.. hehe men lell,

har du en amiga så er det bare å bruke transrom (inkludert i winuae emulator) og overføre den kickstarten tell pc'n

 

Meiner jeg har preika om detta før i en annen tråd!

 

men ukultur? hva mener du?

 

kickstart er selve AmigaDOS og den er innebygd i Amigaen, finnes også softkicks som er på disketter men du må likevel ha en hardkick! Hadde M$ hatt monopol på det ibm compatible pc (populært kalt pc) markedet så hadde vel de også krevd at hovedkort produsentene putta inn en brikke med Ms-Dos sånn at maskina i det minste har et OS innebygd sånn at folk slepper å installere alt fra grunnen! men de hadde vel uansett ikke vært smarte nok til det!

 

Grunnen jeg tror at Amiga valgte å ha et kickstart system er at det er begrenset plass på en floppy (880kb standard amiga diskett) og hvis 512 (eller 256, gamle kickstarts)kb skulle gå til AmigaDOS, så ville det ikke blitt mye igjen til spill og programmer! Du vet, Siden orginale A500-500+-600 og 1200 maskiner ikke har harddisk til å ha et OS på!

A1000 er jeg ikke sikker på!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-13 03:09, skrev Erad:

men ukultur? hva mener du?


 

Jeg bumpa tråden litt, vil kalle det ukultur :smile:

 

Men hvordan funker den planet emu saken, er ikke spesiellt stø i fransk.

 

Hvordan får man lastet ned no derfra? Får bare opp en popup som jeg ikke skjønte bæret av. Kan prøve babelfish, men siden du hadde kjennskap til siden kanskje du visste det.

 

Ellers glemte jeg å nevne en norsk side som inneholder en god del materiale.

 

http://www.back2roots.org

 

ed:tastleif i linken

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-10-14 19:27 ]

Lenke til kommentar

Ja jeg veit at den sida er litt kålete, men den er også meget enkel!

linken.. http://www.planetemu.net/html/sets/sets.php3?cat=amiga

 

tar deg rett til amiga seksjonen og fra der er det bare å velge en bokstav... samme hvilken for den systemet er klikk! når du har fått opp den sida, kan du velge den bokstaven for det spillet du leter etter! så finner du spillet og trykker på den! etter at du har trykki på spillet, så kommer det et sånt telecharger vindu opp! da trykker du på telecharger knappen og så skal nedlastningsvinduet poppe opp! Desverre er det sånn at man bare kan laste ned et spill/program hvert femte minutt etter at du har fått opp nedlastningsvinduet!

Prøver du å laste ned et spill før det, kommer det bare et telechargervindu med nedtellings opplegg!

Et par filer har en broken link, ytterst sjelden, og det er plag for da må man vente 5 minutter til man kan laste ned den alternative versjonen!

Det er nesten alltid flere versjoner av spill du kan laste ned, på grunn av at det er forskjellige folk/grupper som har cracka spilla og lagt på cheats og diverse! Og desverre er ikke alle like flinke til å cracke sånn at noen av spillene blir ødelagte og ikke funker skikkelig el.! Da er det bare å laste ned en annen versjon av spillet!

 

Well. shit happens

 

edit: hehe var det tastleif i linken? trur det var en liten tastleif i editen din også!

 

back2roots har en del populære spill men ikke kvartparten av planetemu.net

aminet har en del programmer og libs og diverse andre filer man trenger for å få maskina til å funke phett!

bare å ta et søk på aminet i http://www.google.com

 

[ Denne Melding var redigert av: Erad på 2002-10-19 06:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-19 06:30, skrev Erad:


edit: hehe var det tastleif i linken? trur det var en liten tastleif i editen din også!



:???:

 

Når jeg tasta inn linken snek det seg inn en liten feil, eller det vil si mangel på bokstav.

 

http://www.bck2roots.org funker dårlig :smile:

 

Ellers takker og bukker på forklaringa ang. den telecharger saken, det var egentlig det jeg lurte på.

 

Kjipt å måtte vente 5 min. hele tiden, men det var jo endel mere der da :smile:

 

Får titte litt rundt der etter ting og tang. Men jeg har jo det viktigste allerede.

 

WinFellow og Pinball Dreams på laptop'en :grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Åjaaa! Pinball spillene rokker! Har du dreams må du selfølgelig ha dreams2 (kalt fantasies) og fantasies xr2 turbo ?? (kalt illusions)

 

Må ha aga chipset for å spille illusions! er bare å gå inn på "display" tabben åsså trykke på AGA chipset!

 

edit: Må bare få advare! det går utrolig hardt utover shift knappene når man får en flokk med combos og millioner og man holder på å gå i taket selv av opphisselse! En kamerat ev meg klarte å ødelegge A500 tastene sine for vi satt å spellte fantasies så utrolig mye! okei, jeg har my av æren jeg osså for at de blei ødelagt!

_________________

Where there is AMIGA .. there is POWER!

 

[ Denne Melding var redigert av: Erad på 2002-10-20 02:17 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...