Gå til innhold

Ny laptop - arvtager til CL56 - DuoCore, støysvak+


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har hatt en Compal CL56 i noen år nå, (PM1,7, 2GbRAM, 120GB HD, etc)

Har vært ekstremt fornøyd med denne pc'en, men den begynner å bli litt sliten, så jeg trenger en arvtager. (selv med reformatering og reinstallasjon går den MYE tregere enn da den var ny... noen som kan forklare dette?? :))

 

Trenger god ytelse, men at den er støysvak er et absolutt krav! Kan nok også ha bra nytte av duoCore, da jeg ofte arbeider med flere ting samtidig.

Driver tidvis med 3D-rendering, så skjermkortet er også viktig. (Lite spilling - ikke viktig!)

15" skjerm tipper jeg er passe, widescreen er ikke must. SXGA+ oppløsning minimum (1400x1050)

 

Trenger vel det meste av tilkoblingsmuligheter, og stæsj.. :cool:

 

Er det stor forskjell på S-ATA disk fra gammel (P-ATA?)?

 

Ønsker hovedsakelig svar fra personer med førstehåndserfaring - da jeg er i stand til å lese meg frem i tester, spesifikasjoner fra produsent etc..

 

Pris rundt 15.000+

 

og på forhånd, mange takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en CL56 som har hatt sine problemer, men med ett par luretriks er den nå rimelig kvasst operativ, kan dele dem med deg selv om det ser ut som om du har bestemt deg for å oppgradere...

 

Det første er å rense CPU-vifta for støv. Dette har en nesten uforklarlig effekt på ytelsen, trodde ikke selv at litt mer effektiv kjøling gjorde så stor forskjell. Gjøres enkelt ved å skru ut vifta (pass på kjølepastaen på prosessoren) og blåse den rein (blås også rein kjøleribbene).

 

Det neste krever at du er litt mer stø på hånda og veit hva du gjør. Min CL56 ble brukt til å spille musikk på en fest, med det resultat at en halv liter rødvin rant gjennom tastaturet og ned i maskinens edlere deler. Resultatet etter opptørking syntes å være katastrofalt, men løste det på følgende måte: Skrudde opp maskina, tok ut hovedkortet, skylte det grundig i rødsprit og lot det tørke godt før jeg monterte sammen igjen. Resultatet var at maskina faktisk ble raskere enn før ulykken, noe som tyder på at dette kan hjelpe også på maskiner som ikke har vært utsatt for slike ting...

Lenke til kommentar
Takk for svar.  Skal se om jeg får mekka litt på den da. Hvordan kom du til vifta? Kan man skru av hele bunnlokket (skruer merket F6) uten at alt ramler fra hverandre inni? :)

6245414[/snapback]

Du må fjerne tastaturet for å få tilgang til vifta. Men jeg vil anbefale deg å få tak i en servicemanual før du setter i gang. Det gjør alt mye enklere.

Lenke til kommentar

Ingenting inni løsner når skruene på utsiden er fjernet. Det er også et par skjulte skruer du må fjerne for å få av det ytre skallet, to kommer til syne når du tar ut DVD-brenneren, og en (eller to, husker ikke helt) ligger skjult under skjermen, dvs du må løsne skjermen (to skruer under og to skruer bakpå selve pc-delen av maskina, deretter løfter du skjermen rett oppover) for å få åpnet det. Det er en del skruer å løsne og en del å holde styr på for å få ut hovedkortet, men det er vel verdt det for å redde pc'en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...