Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Av andre ulemper med dSLR er (som det også snakkes meget lavt om her på forumet) er at de bråker mer eller mindre kraftig, og at de ikke kan ta opp video.

______

 

Unnskyld at jeg stiller dette spørsmålet.

Er det et video- eller et stillbilde-kamera du skal ha?

"OleBrum"-loven "Jatakk, begge deler" fungerer ikke her.

Jo, heldigvis gjør den det:) Video på nyere kompakter fungerer helt utmerket som supplement, og kvaliteten blir minst like god som med DV-kameraet mitt - og med progressiv scan :) Jeg satte nettopp sammen en konfirmasjonsfilm til sønnen min hvor jeg la inn en sekvens tatt med kompakt, og hvis noe skilte seg ut så var det heller at kvaliteten på den snutten var bedre og skarpere enn resten. Mens derimot å bruke DV-kameraet til stillbilder gjør jeg aldri..

At speilrefleksen "bråker" har vi hatt siden de kom på markedet.

Hva gjorde vi når vi stå i Domkjerka eller i Aulaen og det hørtes ut som taket ramla ned;

vi tok ett bilde til og latet som ingenting. Og det var som oftest de med Roleiflexen som fikk skylda (fordi den var mye større).

6240124[/snapback]

Akkurat ja, så da er det ikke noe problem at det bråker lenger? Hvem skylder du på nå som Rolleiflexene er vekk?

At de bråker mer enn noensinne er vel bare et tegn på at produsentene har gitt opp? De har hatt mange år på seg til å forbedre teknologien, uten å komme videre..

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne diskusjonen får meg til å tenke på salige Minolta 9000. Det var det eneste kameraet som hadde motor som ekstrautstyr, dvs det hadde full programautomatikk og AF, men ikke støyen som de andre kameraene i klassen.

Afseth har forresten helt rett i at Canon er verstingen. 20D er en støygenerator. Av og til har dette plaget meg, men jeg har to lydløse Rolleier hvis det skulle være nødvendig å være helt stille. Jeg må innrømme at jeg av og til blir litt flau av støyen jeg lager, men det er desverre ofte når jeg tar bilder der jeg er avhengig av høy iso det inntreffer. Dette problemet finnes det bare en løsning på, og den løsningen heter Epson R-D1. Så var det det med å finne en rik, gavmild elskerinne da. Mulig Sony R1 er stille nok til å kunne rettferdiggjøres som kamera nr2?

Lenke til kommentar
Det verste jeg hører er når kunder spør om hjelp til kameraet sitt, og det bjeffer når jeg tar et prøvebilde (Canon har av en eller annen utrolig merkelig grunn lagt inn bjeffing som en alternativ lukkerlyd... når var bjeffing pent?).

6240392[/snapback]

 

Hehe! Den bjeffelyden er den beste av de som følger med Canon-kameraene om en skal ta bilder under vann og vil høre når bildet blir tatt. De 2 andre lydene var verre å høre. Men tviler på at det er dette Canon har tenkt på når de innførte hunder i kameraene...

Lenke til kommentar

20D har meget kort mørkeleggingstid (for kontinuerlig 5fps opptak). kortmørkeleggingstid => mere bråk. Kjempebra til sport og isdans med "knall og fall". Tviler på at jeg ville tatt med 20D'en i kirken ;) bruk noe annet!

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Desverre finnes det få kameraer med stor sensor som er stille nok til å ikke forstyrre en sart trompetsolo, eller roen i kirkerommet. I farten kommer jeg bare på to modeller.

Jeg skulle ønske kameraene hadde mulighet for en silent mode som går på bekostning av hastigheten. Det hadde Nikon F4. Datidens seriøse fotografer var naturlig nok skeptiske til å miste sin manuelle fremtrekksarm, som frem til da hadde vært selvskrevet på rene proffmodeller.

Lenke til kommentar
Og hvilke to modeller er det?

Regner med at  det er kun dSLR du snakker om, siden du nevner stor sensor, og siden ingen av mine kompakter ville kunne høres gjennom den sarteste trompetsolo..

6241642[/snapback]

Jeg mener Epson R-D1, som er en digital målsøker med utskiftbar optikk og Sony DX-sensor, og jeg antar at Sony R1 er like stille som dine semikompakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...