Gå til innhold

Nybegynner ønsker kritikk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte meg Nikon D50 for en uke siden, så er rimelig nybegynner.

 

Bildet under er tatt med kit-linsa på 20mm brennvidde.

Lukker: F/5,6

Eksp.tid: 1/640s

ISO: 200

 

Ikke verdens mest spennende bilde kanskje, men hva er bra og hva kunne vært forbedret?

post-100245-1148820625_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint bilde :). Brukte du manuelle instillinger eller?.

Kan ikke huske at jeg har klart å fått så sløret bakgrunn med mitt 350D med kit linsen.. hmm .

6204960[/snapback]

Dybdeskarpheten begrenser du med blenderen og avstanden til motivet eller brennvidden. Gjør du motivet stort nok i søkeren (ved å gå nært eller bruke lengre brennvidde) og har stor nok blender (lavt nok blendertall) så får du denne effekten.

Lenke til kommentar
Ikke verdens mest spennende bilde kanskje, men hva er bra og hva kunne vært forbedret?

 

Ofte kan bildene bli mer spennende om du flytter hovedmotivet ut av sentrum. Eksperimenter med å "dele bildet i tre" i søkeren neste gang og legge hovedmotivet i en av skillelinjene.

Endret av larskt
Lenke til kommentar

Cwalken, blomsten fyller ikke så mye av bildet, jeg antar at han har valgt fokuspunkt selv for å så blomsten i fokus. Men innbiller meg alikevell at jeg ikke får så utsløret bakgrunn ved samme blender på mitt 350D, kanskje jeg skulle gå ut en tur å prøve slik at jeg ikke sprer feil info.. .

Lenke til kommentar

Jeg har da ingen problemer med å få til dette med mitt 350D og kitobjektiv.

 

Prøv med lengste brennvidde (55mm) og største blender.

 

Det har jo også, etter hva jeg har erfart, mye å si hvor langt bak motivet det "skjer" noe. Man legger ikke merke til at man, (i fare for å uttrykke meg feil), har 10 m. dybdeskarphet når det er 100m til nærmeste gjenstand bak motivet. Har du derimot bare 5 meter til nærmeste gjenstand blir det selvsagt enklere å oppdage. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...