Gå til innhold

Gateadresser til kart koordinater?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter på en god del gateadresser fra vårt kundebehandlingssystem, og tenkte jeg skulle få avmerket de forskjellige stedene i Google Earth.

 

For å få til dette må jeg, grovt sett, gjennom to steg:

1) Konvertere gateadresse til kart koordinater

2) Konvertere kart koordinater til Google Earth format

 

Steg 2 skal jeg få til, men for steg 1 er jeg avhengig av å få hentet informasjonen fra en slags leverandør.

 

Er det noen som vet om noen WebService, nettsider e.l. hvor man kan få konvertert gateadresser til kartkoordinater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du kan jo muligens benytte eksempelvis Gule Siders karttjeneste. Dersom du ser i HTML-koden etter du har søkt etter en adresse, finner du blant annet disse inndataelementene:

<input type="hidden" name="w" value="5.82141639298698"/>
<input type="hidden" name="e" value="5.82549099797868"/>
<input type="hidden" name="s" value="58.7969421547993"/>
<input type="hidden" name="n" value="58.798332733703994"/>

n og e ser ut, såvidt jeg kan se, til å korrespondere med Google Earth, når det konverterers.

 

Det burde ikke være så altfor vanskelig å skrive et program som sender et HTML GET (eller POST) til denne siden og ekstrakter (via DOM, RegEx eller annet) verdiene ovenfor.

Lenke til kommentar
Hei, jeg sitter på en god del gateadresser fra vårt kundebehandlingssystem, og tenkte jeg skulle få avmerket de forskjellige stedene i Google Earth.

 

For å få til dette må jeg, grovt sett, gjennom to steg:

1) Konvertere gateadresse til kart koordinater

2) Konvertere kart koordinater til Google Earth format

 

Steg 2 skal jeg få til, men for steg 1 er jeg avhengig av å få hentet informasjonen fra en  slags leverandør.

 

Er det noen som vet om noen WebService, nettsider e.l. hvor man kan få konvertert gateadresser til kartkoordinater?

6190963[/snapback]

 

Skulle tro det offentlige sitter på noe slikt og er forpliktet til å gi det ut på forespørsel, men antar nesten at de krever noen mindre hyggelige gebyrer for å dekke kostnaden ved å gjøre dataene tilgjengelig.

 

Vært flott å høre hvordan letingen går, og om du har kommet over noe som fungerer uten html scraping. Trenger ikke nødvendigvis være en tjeneste heller, vært enda bedre med rådata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...