Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har har greid å få programmet mitt til å slette filer som ikke har relasjoner til programmet mitt.

 

Kommandoen jeg bruker: (Ikke programmet )

 


remove( "C:/Program Files/Valve/hl.exe" );

 

Men noen filer greier jeg ikke å slette pga at de er Skrivebeskyttet. Noen som kan hjelpe meg her ? ;)

Endret av computerFreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ting som file permissions er ikke definert i C eller C++-standarene, så det er OS-spesifikt hvordan man gjør dette .. jeg vet ikke hvordan man gjør det under Windows, men under Linux:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

CHMOD(2)                                                Linux Programmer’s Manual                                                CHMOD(2)

 

NAME

      chmod, fchmod - change permissions of a file

 

SYNOPSIS

      #include <sys/types.h>

      #include <sys/stat.h>

 

      int chmod(const char *path, mode_t mode);

      int fchmod(int fildes, mode_t mode);

 

DESCRIPTION

      The mode of the file given by path or referenced by fildes is changed.

 

      Modes are specified by or’ing the following:

 

              S_ISUID  04000 set user ID on execution

 

              S_ISGID  02000 set group ID on execution

 

              S_ISVTX  01000 sticky bit

 

              S_IRUSR (S_IREAD)

                        00400 read by owner

 

              S_IWUSR (S_IWRITE)

                        00200 write by owner

 

              S_IXUSR (S_IEXEC)

                        00100 execute/search by owner

 

              S_IRGRP  00040 read by group

 

              S_IWGRP  00020 write by group

 

              S_IXGRP  00010 execute/search by group

 

              S_IROTH  00004 read by others

 

              S_IWOTH  00002 write by others

 

              S_IXOTH  00001 execute/search by others

 

      The  effective  UID  of the calling process must match the owner of the file, or the process must be privileged (Linux: it must have

      the CAP_FOWNER capability).

 

      If the calling process is not privileged (Linux: does not have the CAP_FSETID capability), and the group of the file does not  match

      the  effective  group ID of the process or one of its supplementary group IDs, the S_ISGID bit will be turned off, but this will not

      cause an error to be returned.

 

      As a security measure, depending on the file system, the set-user-ID and set-group-ID execution bits may be turned off if a file  is

      written.  (On  Linux  this  occurs if the writing process does not have the CAP_FSETID capability.)  On some file systems, only the

      superuser can set the sticky bit, which may have a special meaning.  For the sticky bit, and for set-user-ID and  set-group-ID  bits

      on directories, see stat(2).

 

      On  NFS  file systems, restricting the permissions will immediately influence already open files, because the access control is done

      on the server, but open files are maintained by the client.  Widening the permissions may be delayed for other clients if  attribute

      caching is enabled on them.

 

RETURN VALUE

      On success, zero is returned.  On error, -1 is returned, and errno is set appropriately.

 

ERRORS

      Depending on the file system, other errors can be returned.  The more general errors for chmod() are listed below:

 

      EACCES Search permission is denied on a component of the path prefix.  (See also path_resolution(2).)

 

      EFAULT path points outside your accessible address space.

 

      EIO    An I/O error occurred.

 

      ELOOP  Too many symbolic links were encountered in resolving path.

 

      ENAMETOOLONG

              path is too long.

 

      ENOENT The file does not exist.

 

      ENOMEM Insufficient kernel memory was available.

 

      ENOTDIR

              A component of the path prefix is not a directory.

 

      EPERM  The  effective  UID  does  not  match  the  owner of the file, and the process is not privileged (Linux: it does not have the

              CAP_FOWNER capability).

 

      EROFS  The named file resides on a read-only file system.

 

      The general errors for fchmod() are listed below:

 

      EBADF  The file descriptor fildes is not valid.

 

      EACCES Search permission is denied on a component of the path prefix.  (See also path_resolution(2).)

 

      EFAULT path points outside your accessible address space.

 

      EIO    An I/O error occurred.

 

      ELOOP  Too many symbolic links were encountered in resolving path.

 

      ENAMETOOLONG

              path is too long.

 

      ENOENT The file does not exist.

 

      ENOMEM Insufficient kernel memory was available.

 

      ENOTDIR

              A component of the path prefix is not a directory.

 

      EPERM  The  effective  UID  does  not  match  the  owner of the file, and the process is not privileged (Linux: it does not have the

              CAP_FOWNER capability).

 

      EROFS  The named file resides on a read-only file system.

 

      The general errors for fchmod() are listed below:

 

      EBADF  The file descriptor fildes is not valid.

 

      EIO    See above.

 

      EPERM  See above.

 

      EROFS  See above.

 

CONFORMING TO

      The chmod() call conforms to SVr4, SVID, POSIX, X/OPEN, 4.4BSD.  SVr4 documents EINTR, ENOLINK and EMULTIHOP returns, but no ENOMEM.

      POSIX.1 does not document EFAULT, ENOMEM, ELOOP or EIO error conditions, or the macros S_IREAD, S_IWRITE and S_IEXEC.

 

      The  fchmod()  call  conforms to 4.4BSD and SVr4.  SVr4 documents additional EINTR and ENOLINK error conditions.  POSIX requires the

      fchmod() function if at least one of _POSIX_MAPPED_FILES and  _POSIX_SHARED_MEMORY_OBJECTS  is  defined,  and  documents  additional

      ENOSYS and EINVAL error conditions, but does not document EIO.

 

SEE ALSO

      chown(2), execve(2), open(2), path_resolution(2), stat(2)

 

Lenke til kommentar
atte det hva da? den er jo ikke skrivebeskyttet etter du har satt den til ikke-skrivebeskyttet

 

(om det uansett (eller i utgangspunktet) går å slette skrivebeskyttede filer er i så fall et problem med møkka-OSet du bruker)

6214592[/snapback]

 

 

Jeg bruker vanligvis Linux forresten. Du treng jo ikke bli så jævla sur da di fitte, bare pga at du ikke kom på det først. Hvis du har lyst til å diskutere OS eksisterer det vel allerede en thread for dette.

Lenke til kommentar
atte det hva da? den er jo ikke skrivebeskyttet etter du har satt den til ikke-skrivebeskyttet

 

(om det uansett (eller i utgangspunktet) går å slette skrivebeskyttede filer er i så fall et problem med møkka-OSet du bruker)

6214592[/snapback]

 

 

Jeg bruker vanligvis Linux forresten. Du treng jo ikke bli så jævla sur da di fitte, bare pga at du ikke svarte først. Hvis du har lyst til å diskutere OS eksisterer det vel allerede en thread for dette.

6228171[/snapback]

Lenke til kommentar
atte det hva da? den er jo ikke skrivebeskyttet etter du har satt den til ikke-skrivebeskyttet

 

(om det uansett (eller i utgangspunktet) går å slette skrivebeskyttede filer er i så fall et problem med møkka-OSet du bruker)

6214592[/snapback]

 

 

Jeg bruker vanligvis Linux forresten. Du treng jo ikke bli så jævla sur da di fitte, bare pga at du ikke kom på det først. Hvis du har lyst til å diskutere OS eksisterer det vel allerede en thread for dette.

6228171[/snapback]

 

 

Kanskje ikke så mye vits å gå til angrep på lnostdal når han faktisk hjelper deg? Tviler på at mange gidder å hjelpe deg senere hvis du bare er frekk mot de som faktisk kommer med innspill.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Hvordan sletter man kaker hvis de er skrivebeskyttet!?

6228505[/snapback]

 

Er ikke sikker, men jeg tror det kommer ann på hvilken kaketype det er snakk om. Kan hende at det på enkle kaker holder med å endre attributtene, mens på andre så vet jeg ikke.

 

google er din venn. prøv der.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
atte det hva da? den er jo ikke skrivebeskyttet etter du har satt den til ikke-skrivebeskyttet

 

(om det uansett (eller i utgangspunktet) går å slette skrivebeskyttede filer er i så fall et problem med møkka-OSet du bruker)

6214592[/snapback]

 

 

Jeg bruker vanligvis Linux forresten. Du treng jo ikke bli så jævla sur da di fitte, bare pga at du ikke kom på det først. Hvis du har lyst til å diskutere OS eksisterer det vel allerede en thread for dette.

6228171[/snapback]

De aller fleste har sikkert litt de skulle ha sagt om dette tåpelige innlegget, men ettersom jeg velger å ikke synke like lavt som du har gjort her, velger jeg å tie, i håp om at du selv vil innse hvor grundig du har dritet deg ut deg ut her nå.

 

Jeg velger heller ikke å si noe om de litt pinlige skrivefeilene dine, men velger heller å gi deg et lite tips til en eventuell neste gang du får et liknende utbrudd: det svir mer med ord og uttrykk som "forbasket", "grisepurke" o.l., fremfor det heller umodene og ikke minst oppbrukte uttrykket "di fitte". :thumbup:

 

Edit: Brownies ruller! :cool:

Endret av zirener
Lenke til kommentar
atte det hva da? den er jo ikke skrivebeskyttet etter du har satt den til ikke-skrivebeskyttet

 

(om det uansett (eller i utgangspunktet) går å slette skrivebeskyttede filer er i så fall et problem med møkka-OSet du bruker)

6214592[/snapback]

 

 

Jeg bruker vanligvis Linux forresten. Du treng jo ikke bli så jævla sur da di fitte, bare pga at du ikke kom på det først. Hvis du har lyst til å diskutere OS eksisterer det vel allerede en thread for dette.

6228171[/snapback]

De aller fleste har sikkert litt de skulle ha sagt om dette tåpelige innlegget, men ettersom jeg velger å ikke synke like lavt som du har gjort her, velger jeg å tie, i håp om at du selv vil innse hvor grundig du har dritet deg ut deg ut her nå.

 

Jeg velger heller ikke å si noe om de litt pinlige skrivefeilene dine, men velger heller å gi deg et lite tips til en eventuell neste gang du får et liknende utbrudd: det svir mer med ord og uttrykk som "forbasket", "grisepurke" o.l., fremfor det heller umodene og ikke minst oppbrukte uttrykket "di fitte". :thumbup:

6229112[/snapback]

 

 

Du har rett. Jeg er lei meg. Skal aldri mer poste på c++ seksjonen.

Sorry!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...