Gå til innhold

Sorround problemer med AC'97 lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra hovedkort med AC'97 innebygget lydkort (ALC850 chip). Jeg har siste versjon av lydkort drivere. Jeg bruker XP MCE og sender lyden optisk med S/PDIF (toslink) over til Pioneer VSX-515-S Receiveren min. Både forsterker og lydkort er 7.1 kompatible, men jeg bruker bare 5.1. Jeg får lyd i bakhøytalerne når jeg spiller av en DVD, men er noe usikker på om det er skikkelig surround jeg får. Når jeg spiller musikk får jeg lyd i alle høytalere om jeg ikke velger"stereo" på forsterkeren min. Jeg har også det sære problemet med at DVD avspillinga hakker *veldig* om jeg ikke går inn i oppsettet og velger "4 høyttalere" istedenfor "S/PDIF - ingen nedmiksing". Hvis jeg ikke velger dette får jeg heller ikke noe lyd under DVD avspillinga... :(

MSI har et program som heter MSI sound management som jeg har testet litt med. Selv om det velges 5.1 og S/PDIF vil ikke lyd i bakhøyttalerne komme...

Finnes det noe annet program for å stille inn dette? Eller er det noe annet jeg kan prøve på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kansje Nivida lyd driver funker? jeg har samme lydkort og bruker nivida driver pga jeg for høyre lyd med den i spill noe som jeg ikke for med realtek driver. men jeg har gigabyte hk.

6181614[/snapback]

Jeg prøvde å laste nMixer eller hva det nå heter. Brukerinterfacet var 10 ganger bedre enn Realtek sitt, men høyttalerne ble stumme som en østers.... Så jeg regner med at jeg ikke kan bruke nVidia drivere... :nei:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt update her:

Når jeg spiller en film i Media Center må jeg sørge for å velge 4 kanalers surround og ikke ren S/PDIF gjennomgang til receiveren. Hvis ikke hakker filmen VELDIG og det kommer heller ikke noe lyd. Det rare er at om jeg spiller DVD'en i media player i vanlig XP isteden er feilen en helt annen. Jeg får ikke lyd i senterhøyttalerenen, kun i fronthøytalerene.

Hvis jeg går inn og tester lyden i setup'en til Media Center får jeg kun lyd i fronthøyttalerne. Litt sammenheng er det tydligvis, men forstår ikke helt dette her...

Jeg husker at jeg drev og lekte litt med noen instillinger omkring når dette problemet oppstod. Sånn er det å rote for mye med utstyret....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...