a_f Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 (endret) Hei! Har Installert Ububtu Dapper. Det gikk lit bedre enn da jeg prøvde meg på linux forrige gang, men har støttet på en del problemer som jeg ikke klarer å løse. 1) Det første og viktigste er at jeg ikke får lydkortet til å fungerre. Har en Acer C200 bærbarpc. Slik som jeg forsto, så er lydkortet gjenkjent av linux. Men den gir ikke fra seg lyd. Hverken mp3, cd eller systemlyder. Lydstyrken er på max. 2) Klarer ikke å installere opera. Får denne feilmelding: Dependency is not satisfiable:xlib6g|xlibs. Søkte litt på nettet og fant xlib pakke på side til Debian. lastet den ned og prøvde å installere, men fikk følgende melding: dpkg: Feil ved behandling av xlibs_6.9.0.dfsg.1-6_all.deb (--install): prøver å skrive over «/etc/X11/xkb/symbols/pc», som også finnes i pakken xkeyboard-config dpkg-deb: underprosessen paste drept med signal (Røret ble brutt) Det oppsto feil ved behandling av: xlibs_6.9.0.dfsg.1-6_all.deb Fikset 3)Etter en del testing, fant jeg ut at liker KDE mye bedre en Gnome. men av en eller annen grunn, får jeg ikke installert Kubuntu. Det jeg gjorde va da å kjøre apt-get install kubuntu-desktop i ubuntu. Men da fikk jeg installert mange pakker som jeg ikke har bruk for, som f.eks utviklingsverktøy. Når jeg prøver å avinstallere de, får jeg beskjed om at Kubuntu-desktop pakke vil også bli fjernet. Vil det da si at jeg mister KDE? Må jeg forandre noe i sources.list for å få oppdateringer til Kubuntu? Fikset Og så siste spørsmål: Er det mulig å lage egne tastaturopsett? Noe av type Microsoft keyboard layout creator? Takker for svar Endret 26. mai 2006 av a_f
Thlom Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 kubuntu-desktop er ei"metapakke", altså det er en pakke som henviser til andre pakker. Så om du prøver å fjerne noe som kubuntu-desktop henviser til/avhenger av så vil ikke kubuntu-desktop lenger være komplett og den vil fjernes (er usikker på om alle de andre pakkene forsvinner).
a_f Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Skrevet 25. mai 2006 kubuntu-desktop er ei"metapakke", altså det er en pakke som henviser til andre pakker. Så om du prøver å fjerne noe som kubuntu-desktop henviser til/avhenger av så vil ikke kubuntu-desktop lenger være komplett og den vil fjernes (er usikker på om alle de andre pakkene forsvinner). 6179958[/snapback] hm... men da må det vel være en mulighet å installere KDE som "vanlig" pakke? eller tar jeg feil nå?
eucalor Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 du vil ikke fjerne noe ved å slette kubuntu-desktop, det går helt fint.
dayslepr Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 KDE er ikke én vanlig pakke eller étt vanlig program, KDE er en desktopløsning bestående av flere programmer _og_ biblioteker som de programmene trenger for å kjøre .. jeg ville ikke fjernet den meta-pakken, men i stedet tålt at det kanskje følger med litt mer enn det du har bruk for i den (jeg orker ikke forklare hvorfor, men det er veldig gode grunner til at man ikke bør fjerne slike metapakker ........) skjønner ikke helt hvilke problemer du har med Opera under Dapper, for du har ikke tatt med nok informasjon om hva som går galt.. det skal ikke være nødvendig å installere det xlib-greiene http://www.opera.com/download/index.dml?op...%20i386&local=y (det står Breezy, men den fungerer under Dapper også) dpkg -i pakkenavn.deb (sist jeg installerte startet forresten Firefox et frontend-program til dpkg som gjorde det over automatisk btw.)
a_f Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Skrevet 26. mai 2006 skjønner ikke helt hvilke problemer du har med Opera under Dapper, for du har ikke tatt med nok informasjon om hva som går galt.. det skal ikke være nødvendig å installere det xlib-greiene http://www.opera.com/download/index.dml?op...%20i386&local=y (det står Breezy, men den fungerer under Dapper også) dpkg -i pakkenavn.deb (sist jeg installerte startet forresten Firefox et frontend-program til dpkg som gjorde det over automatisk btw.) 6181026[/snapback] Takk for oppklaring om det med KDE Det som skjer med opera er: 1) jeg lastet ned den opera versjonen du snakka om(altså til ubuntu Breezy) 2) åpner terminalen og skriver: dpkg -i opera bla bla bla. deb 3) får den feilmelding som jeg beskrev i første post. That's it... Det e kun det som står der i terminalvindu. Har også prøvd å legge linken til opera i sources.list og så prøvde jeg apt-get install opera, men resultatet ble den samme
Lufen Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 apt-cache search xlib6g apt-cache search xlibs og se hva du finner installer begge to og kos deg med opera
eucalor Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 KDE er ikke én vanlig pakke eller étt vanlig program, KDE er en desktopløsning bestående av flere programmer _og_ biblioteker som de programmene trenger for å kjøre .. jeg ville ikke fjernet den meta-pakken, men i stedet tålt at det kanskje følger med litt mer enn det du har bruk for i den (jeg orker ikke forklare hvorfor, men det er veldig gode grunner til at man ikke bør fjerne slike metapakker ........) 6181026[/snapback] dersom en fjerner denne metapakken er det anbefalt å ha installere den igjen når en oppgraderer fra en distribusjon til en annen. dette fordi oppgraderingsverktøyet bruker denne pakken når det skal installere avhengigheter osv. men en god del programmer en ønsker å installere må fjerne programmer i denne metapakken for å kunne fungere, og personlig ofrer jeg lett muligheten til å kjøre dist-upgrade dersom det er et program jeg vil ha. forsåvidt ville jeg uansett aldri oppgradert fra en distribusjon til en annen uten å formatere først.
RattleBattle Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Opera har ikke gitt ut Opera for Dapper ennå, og den til breezy har feil dependencier. Jeg har lagd en pakke med riktige dependencier som fungerer i dapper, men har jeg lov til å legge det ut her?
a_f Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Skrevet 26. mai 2006 Opera har ikke gitt ut Opera for Dapper ennå, og den til breezy har feil dependencier. Jeg har lagd en pakke med riktige dependencier som fungerer i dapper, men har jeg lov til å legge det ut her? 6181468[/snapback] For min del, så er det bare å legge den her. Jeg blir bare takknemlig for det
a_f Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Skrevet 26. mai 2006 Med hjelp av RattleBattle fikk jeg Opera til å fungere. Men får fortsatt ikke lyd til å fungere...
a_f Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Skrevet 30. mai 2006 (endret) Ingen som vet?? EDIT: ingen lyd i SUSE 10.1 heller.... Endret 30. mai 2006 av a_f
a_f Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Skrevet 30. mai 2006 (endret) har du sett at alt er rett i alsamixer? 6206682[/snapback] Er ikke helt sikker på hvordan det skal være for at det skal være rett, men volumet står på max.... edit: Fikk ingen lyd i Mandriva heller Endret 30. mai 2006 av a_f
a_f Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Skrevet 1. juni 2006 Har søkt litt på dette, oh kom fram til denne info... Slik som jeg forsto det, så må jeg ha ny versjon av alsa drivere(den jeg har er 1.0.10rc3, og denne problemer er fikset i 1.0.11). Her ligger det hvordan man installerer nye drivere. Men jeg får bare beskjed om at filen /usr/src/linux/inklude/linux/version.h ikke eksisterer...
a_f Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Skrevet 1. juni 2006 (endret) Du trenger kernel-source/header. 6226257[/snapback] Og det vil si?? Edit: fant det ut nu, og installerte de nye drivere... men får fortsatt ingen lyd... Endret 1. juni 2006 av a_f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå