Gå til innhold

hvilket er best av canon s3 is eller panasoni fz30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig. Ser ikke at Fz30 på noen måte gir bedre resultater.

 

Tja, tror nok det går litt på smak og behag også. Ser man på kromatisk feilbrytning, er det på mange av S3-bildene ganske så fremtredende. Se f.eks. på vinduskarmer på bildene av lyse bygninger. Det er derimot mer eller mindre fraværende på FZ30. De er også hhv. 6 og 8 MP kamera, og bildene er lagt ut i 100% visning. Da blir det jo også grovere å se et 8 MP-bilde mot et 6 MP.

Jeg tok bilde nr.4, universitetet sett bakfra, og skalerte til 1200 x 900 på begge, og da ble iallfall FZ30-bildet mer nøytralt i fargene etter min smak. Taksteinene ble vel varmrøde på Canon. Men det blir som sagt litt smak og behag. Jeg er iallfall uenig i at S3 skilte seg ut i svært mye mer positiv retning. Ingen av dem er dårligere, det spørs litt hvilke egenskaper man prioriterer. LCD'en på FZ30 slår iallfall de fleste ned i støvlene. Og den bruker jeg mye. Ringene også.

Lenke til kommentar
Enig. Ser ikke at Fz30 på noen måte gir bedre resultater.

 

................ De er også hhv. 6 og 8 MP kamera, og bildene er lagt ut i 100% visning. Da blir det jo også grovere å se et 8 MP-bilde mot et 6 MP.

Jeg tok bilde nr.4, universitetet sett bakfra, og skalerte til 1200 x 900 på begge, og da ble iallfall FZ30-bildet mer nøytralt i fargene etter min smak. Taksteinene ble vel varmrøde på Canon. Men .........

6221871[/snapback]

 

Dette må du forklare nærmere. Hvordan kan et 8mp bilde i 100% bli mer grovkornet enn et 6mp bilde i 100% ?

Lenke til kommentar

Fordi et 8 MP bilde med tilnærmet samme utsnitt av motivet som et 6 MP bilde inneholder mer bildeinformasjon. Her har jeg gjort et utsnitt av tilnærmet samme bit av bildet fra de to:

 

utsnitt-s3is-1.jpgutsnitt-fz30-1.jpg

 

Som vi ser er da FZ30-bildet større, fordi det inneholder flere punkter for å presentere samme utsnitt. Sett ved siden av hverandre kan det da virke grovere da de samme detaljene jo er større.

Skalerer man derimot begge bildene til samme reduserte størrelse er de mer sammenliknbare, slik som dette:

 

utsnitt-s3is-2.jpgutsnitt-fz30-2.jpg

 

Men da er jo også begge forringet i forhold til originalen, så det blir heller ikke helt riktig, men iallfall nærmere. Skal f.eks. begge skrives ut på A4 blir jo begge skalert til å passe på arket.

Sikkert en merkelig forklaring, men det beste jeg kom på i farten. Jeg fastholder iallfall at 100% visning av forskjellige oppløsninger av samme motiv ikke er direkte sammenliknbare.

Lenke til kommentar

Man ser jo tydelig at disse to bildene også er tatt på to helt forskjellige tider på dagen. Det er lett å se ettersom lyset faller helt annerledes. FZ-30 sitt bilde har mer mørke i seg, samtidig som skyggene på den tiden av dagen gjør kontrasten hardere, og da blir sammenligningen urettferdig.

Lenke til kommentar

har klippet og limt litt på kirkebildene..

 

FZ30 nedskalert inn i S3si bilde:

post-93768-1149243017_thumb.jpg

 

S3si oppskalert inn i FZ30 bilde:

post-93768-1149243029_thumb.jpg

 

Kan hende det bare er meg, men synes S3si ser best ut i begge tilfeller.

Endret av kka2
Lenke til kommentar
Kan hende det bare er meg, men synes S3si ser best ut i begge tilfeller.

6227887[/snapback]

 

Etter min oppfatning er FZ30 klart best. S3 IS lider av kromatisk aberrasjon og mørtelen mellom steinene er tydelig farget.

 

Ved første blikk ser jeg ikke kromatisk aberrasjon hos FZ30, mørtelen gjengis mye renere og ved forstørrelse er det ingen tvil om at detaljgjengivelsen er bedre.

 

Har du noen begrunnelse for at S3 IS er best, eller er det bare synsing?

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på å kjøpe et av disse kameraene...

 

Er litt skeptisk til om de er hurtige nok til å ta bilder av barn, og er litt usikker på om jeg kommer til å bli frustert over at vidvinlkelen ikke er mer en 36 mm (35 mm ekv.)

 

Hvordan fungerer det med vidvinkelkonverter, blir det forvregning, blir blenderen større eller linsen mer upresis av dette?

Lenke til kommentar
Kan hende det bare er meg, men synes S3si ser best ut i begge tilfeller.

6227887[/snapback]

 

Etter min oppfatning er FZ30 klart best. S3 IS lider av kromatisk aberrasjon og mørtelen mellom steinene er tydelig farget.

 

Ved første blikk ser jeg ikke kromatisk aberrasjon hos FZ30, mørtelen gjengis mye renere og ved forstørrelse er det ingen tvil om at detaljgjengivelsen er bedre.

 

Har du noen begrunnelse for at S3 IS er best, eller er det bare synsing?

6228061[/snapback]

 

Utfra kka2 sine utsnitt så syns jeg S3s har best kontrast og den står heller ikke tilbake på detaljgjengivelsen.

Lenke til kommentar
Kan hende det bare er meg, men synes S3si ser best ut i begge tilfeller.

6227887[/snapback]

 

Etter min oppfatning er FZ30 klart best. S3 IS lider av kromatisk aberrasjon og mørtelen mellom steinene er tydelig farget.

 

Ved første blikk ser jeg ikke kromatisk aberrasjon hos FZ30, mørtelen gjengis mye renere og ved forstørrelse er det ingen tvil om at detaljgjengivelsen er bedre.

 

Har du noen begrunnelse for at S3 IS er best, eller er det bare synsing?

6228061[/snapback]

 

Utfra kka2 sine utsnitt så syns jeg S3s har best kontrast og den står heller ikke tilbake på detaljgjengivelsen.

6228861[/snapback]

 

 

Er nok mere KA hos S3 IS. Pluss en del grønt på tegelsteinen spesielt i overkant rundt vinduet. Ellers virker det som om S3 IS høyere kontrast og oppskarping, noe som er typisk for kamera i denne klassen.

Lenke til kommentar

S3 IS er nok best rett ut fra kamera, men bildene kka2 legger ut, viser at FZ30 har bedre utgangspunkt for justering av de forskjellige parametre. Forundrer meg ikke om FZ30 etter en rask omgang i Photoshop vil ha større potensiale til detaljgjengivelse og ekte/nøytrale farger enn S3 IS sine bilder etter en omgang i Photoshop.

 

Dette er helt naturlig, da S3 IS retter seg mot avanserte nybegynnere, mens FZ30 retter seg mot avanserte hobbyfotografer. Førstnevnte er ikke interessert i å sitte flere timer foran Photoshop etter en ferietur for å få bildene til å yte sitt beste, og bruker derfor kamera som f.eks S3 IS som bruker en forhåndsinnstilt skarphet og fargemetning som på papir ser veldig bra ut.. men som for mer avanserte fotografer kan være litt overdrevet. Når det er sagt, så overdriver ikke S3 IS så mye at jeg griner på nesen... jeg mener bildene er ekstremt bra. Jeg bare mener at FZ30 med sin litt mer forsiktige oppskarping og fargemetning sammen med Leica optikk har bedre utgangspunkt for "proffe" resultater.

 

Hva ville jeg valgt? Canon Powershot S3 IS. Det passer nok bedre for meg enn FZ30, selv om manuell fokusring og zoomring frister. Klarer nok ikke helt å styre min begeistring for S3 IS når jeg ekspederer kunder heller (hvorfor skulle jeg det foresten :) ), bare for å understreke at jeg mener S3 IS er et meget godt kamera.

Lenke til kommentar
S3 IS er nok best rett ut fra kamera, men bildene kka2 legger ut, viser at FZ30 har bedre utgangspunkt for justering av de forskjellige parametre. Forundrer meg ikke om FZ30 etter en rask omgang i Photoshop vil ha større potensiale til detaljgjengivelse og ekte/nøytrale farger enn S3 IS sine bilder etter en omgang i Photoshop.

 

6230499[/snapback]

 

Bildet fra S3 reagerer bedre på unsharp mask selv etter at en har interpolert til samme størrelse som bildet fra FZ30. Sistnevnte har såpass med støy at dette virker svært forstyrrende ved oppskarping.

 

Ser ikke helt grunnen til at Fz30 skal ha en fordel mtp nøytrale farger.

Dersom en liker mer nøytrale farger er det vel bare å justere fargemetting og hvitballanse i kameraet så får en det ønskede resultat rett fra kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...