Gå til innhold

Hva burde jeg prioritere av tilbehør?


Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg Nikon D50 med Sigma 18-125. Og er ganske fersk innen dSLR.

 

Nå skal jeg begynne å kjøpe mer stæsj etter hvert som jeg får råd til det.

 

Hva burde jeg prioritere? Blits eller lyssterk normaloptikk først? Hva får jeg mest bruk for?

 

Eller er det noe annet jeg burde ha først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva burde jeg prioritere? Blits eller lyssterk normaloptikk først? Hva får jeg mest bruk for?

 

Eller er det noe annet jeg burde ha først?

6161663[/snapback]

 

Vel, det kommer jo naturligvis fullstendig an på hva du skal ta bilder av da. Klarer du å definere bruksområdene dine så blir det nok enklere å komme fram til en prioritering.

 

Av andre ting som er greit å ha er ekstra batteri, definitivt.

 

EDIT: Oops...noen kom meg i forkjøpet...

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Bruker kamera på reise/turer, litt natur og litt portretter. Tja... det er vel det jeg kommer på i farta.

 

Det som er litt nå, blir det nok mer av ethvert som jeg lærer meg å fotografere.

 

Mener du at f.eks en god tripod er viktigere enn mer optikk eller blits. Har forresten et mini-stativ.

 

Men et ekstra batteri er notert og sikkert kjekt å ha.

Endret av ketilkor
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å svare på ettersom det kommer litt ann på hva slags bilder du har lyst til å ta.

En 50mm f1.8 er f.eks. veldig rimelig ( til objektiver og være ), er lyssterk, fin til portretter, og utrolig skarp.

Samtidig er det utrolig hvor stor forskjell det gjør med en skikkelig blitz. Kjøpte en SB-800 nylig, og den tar vanvittig bra bilder.

 

Skal jeg foreslå noe vil det kanskje være å kjøpe blitzen først. Da kan du ta flotte innendørsbilder med Sigmaobjektivet, så kan du eventuelt supplere med et lyssterkt fastobjektiv senere.

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du ikke kjøper noe som helst - før du finner ut at du trenger det.

Det kan vel godt hende du har alt du trenger allerede? Med mindre du skal fotografere småfugler eller arkitektur har du allerede alle de brennviddene du trenger. Finner du etterhvert ut at bildene ikke blir skarpe og gode nok, uten at det er din skyld, kan tiden være inne til å sløse vekk noen flere penger. Og da vet du nok selv hva du trenger.

Lenke til kommentar
Samtidig er det utrolig hvor stor forskjell det gjør med en skikkelig blitz.  Kjøpte en SB-800 nylig, og den tar vanvittig bra bilder.

Litt uheldig formulering kanskje, men jeg støtter at SB800 er en bra blitz og kan hjelpe mye - hvis du liker å bruke blitz. I endel situasjoner (f.eks. på portretter eller konserter) vil jeg helst unngå å bruke blitz, og da er et lyssterkt objektiv mer nødvendig...

Lenke til kommentar
I endel situasjoner (f.eks. på portretter eller onserter) vil jeg helst unngå å bruke blitz, og da er et lyssterkt objektiv mer nødvendig...

6165459[/snapback]

Det er jo ved portretter at lyssetting blir artig :)

 

skatebaard_staaende_JAR.jpg

Skatebård. Ikke det mest perfekte eksempelet teknisk sett, men jeg liker det likevel og det eneste ferske jeg hadde i høydeformat. Forsøk på 80-tallsinspirert setting.

 

Skatebård versjon 2

Fjellfrøken Brun

Carl I. Hagen

Side Brok

 

Alle tatt med én SB-800 og softbox eller paraply.

Lenke til kommentar

Altså slik jeg forstår det nå, blitz vs lyssterkt objektiv stridest blandt de lærde.

 

Tror jeg tar det meget diplomatiske valget "ja takk, begge deler".

 

Blitz først.

 

Deretter Nikkor 50/1,8, koster uannsett bare 999,- på japan photo, så det er ikke mye ekstra jeg må spare for å få råd til det.

 

Edit: Ekstra batteri blir det nok aller først, så jeg slipper å rope ut "F@£€ !" på tur i Roma.

Endret av ketilkor
Lenke til kommentar
Ekstra batteri blir det nok aller først, så jeg slipper å rope ut "F@£€ !" på tur i Roma.

6165961[/snapback]

I Roma er det faktisk ikke så vanskelig å få kjøpt nytt batteri (ihvertfall om du kan åpningstidene i italienske butikker; de er stengt søndag og mandag formiddag og ellers åpne ca 9-13 og 15-19). Men det er billigere i Norge..

Uansett, på min Nikon D70 holdt batteriet til en hel 9-dagers tur i Italia for et par uker siden, da vi besøkte både Pisa, Roma, Sorrento, Pompei, Napoli, Capri, Positano/Ravello/Amalfi, Salerno, Aquila, Siena og Firenze. Med andre ord skal det litt til å tømme batteriet så fort at du må begynne å banne i Roma. Jeg antar batteriet på D50 varer omtrent like lenge som på D70. Men et ekstra batteri er kjekt å ha, så slipper du å tenke noe på det.

Det er jo ved portretter at lyssetting blir artig smile.gif

Ja, på endel portretter blir det også vellykket med blitz og lyssetting, som du gir bra eksempler på (flotte bilder, selv om DumDumBoys-bildene dine er mine favoritter). Jeg har også noen portretter der jeg har brukt SB-800, som f.eks. på dette bildet, men ofte liker jeg å unngå blitzen (særlig brukt fra kameraets vinkel).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...