Gå til innhold

Ny AM2 gaming PC 20K


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpte meg ny gaming PC, har rota litt rundt på forumet og funnet følgende komponenter:

 

Hovedkort:

MSI K9N SLI Platinum, Netshop 1295,-

Byttet til Asus M2N32SLI Deluxe, Netshop 1695,-

 

CPU:

AMD Athlon 64 X2 4000+ sokkel AM2, Netshop 2695,-

 

Ram:

OCZ Gold Dual Channel DDR2 2048MB (2x1024MB), Netshop 2145,-

Byttet til OCZ PC4200 DDR2 Value Series 2048 MB (2x1024), Netshop 1425,-

 

HD:

2x Western Digital Raptor 73,4 GB, RAID 0, Netshop 995,- (2390)

Byttet til Western Digital Raptor 74 GB, RAID 0, Databutikken 1350,- (2700)

 

Skjermkort:

Asus Extreme N7900GT, SHG 2375,-

Zalman VF900-Cu, SHG 272,-

 

Lydkort:

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, SHG 868,-

 

Kabinett:

Antec Performance P180, SHG 1094,-

 

PSU:

MIST 600W, Netshop 1195,-

MIST Kabler, grunnpakke, lang, 125,-

Unødvendig: MIST Kabler, standardpakke, kort, 195,-

 

Skjerm:

Samsung SyncMaster 214T, SHG 5944,-

 

Totalt: 20121,- + 2xfrakt

Oppdatert: 20388,- + 3xfrakt

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=28425

 

 

Jeg tror disse komponentene skulle passe godt sammen. Jeg har mus, men ikke tastatur. Vet ikke hvilket tastatur jeg skal velge. Ønsker et flatt lydløst soft tastatur uten for mange multimedia/shortkey taster ;)

 

Jeg har ikke tenkt å overklokke CPU eller minne, men kanskje skjermkortet. Jeg vet jeg må bytte skjermkortkjøler for det :thumbup: PC'en skal brukes til programmering, surfing og mye spilling.

Edit: Blir litt OC for at ikke CPU skal bli flaskehals ved spilling.

 

Jeg lurer iallefall på:

 

1. Er det vært 300 kroner ekstra for Asus M2N32SLI Deluxe som kjører nForce 590 SLI istedet for 570 SLI? Hva er forskjellen egentlig?

Edit: Ja!

 

2. Er CPU'en et godt valg når jeg ikke skal overklokke?

Edit: Vil OC litt.

 

3. Jeg valgte minne fordi det kjører på 800MHz, men det har CL5 og er ganske dyrt? Er det et bra kjøpt med tanke på ytelse vs. pris?

Edit: Nei.

 

4. Trenger jeg begge de ekstra MIST kabelpakkene? Jeg trenger vel lange kabler til hovedkortet pga. kabinettets design, og i den pakken (MIST Kabler, grunnpakke, lang) er det vel ikke noen S-ATA eller PCI-E kabler? Derfor tror jeg at jeg trenger standardpakken også?

Edit: Grunnpakke lang holder.

 

5. Noen som har erfaring med skjermen? Jeg ønsker ikke widescreen, men en stor, rask, behagelig skjerm jeg kan bruke i mange år fremover.

Edit: OK

 

6. Og sist, hvis jeg bestiller AM2 CPU'en og hovedkortet, får jeg den i løpet av mai? :hmm:

Edit: Nope.

 

Jeg har PCI TV-kort og PCI SCSI kort med CD-R og CD-RW. Sammen med lydkortet bruker jeg vel alle PCI sporene, men det går vel greit :) Vil gjerne ha god lyd...

 

Jeg har bygget flere PC'er før, men det begynner å bli en stund siden sist. Tusen takk for alle svar og kommentarer! :thumbup:

 

EDIT: Feilprising av MIST 600W :innocent:

EDIT: Oppdatert etter tips

Endret av Cremons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp heller 4ms og rimeligere. fås etterslep med 3ms grå til grå 5.6 sort-hvit.

nå sies det at en 2ghz som driver kun single core er i underkant av å kjøre noen skjermkort iallefall 2 xtx eller gtx på fullt. så det med OC er å anbefale på prosessoren så sparer du 3000kr evt. 2.6ghz kjøp en zalman vf900. det med mist må du evt. ringe å spør om.

koster den 600 watt 1200kr?

sist den var på tilbud kostet den 800kr. å betale 300kr mer for kabler blir bare absurd.

1200+300 1500kr for en psu.

rimeligste jeg har sett 800mhz ram er 1800kr på psdata.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Da blir det å leke seg med OC av CPU'en da :D

La på en Zalman VF900-Cu til skjermkortet også - og sendte en mail til Netshop med forespørsel om MIST kabel pakkene. Kanskje jeg ikke trenger en ekstra lang kabelpakke :) Uansett, siden 800MHz er så dyrt - er det virkelig vært det i forhold til ytelse?

 

kjøp heller 4ms og rimeligere. fås etterslep med 3ms grå til grå 5.6 sort-hvit.

6160354[/snapback]

Dette forstod jeg ikke helt? Referer du til skjermen nå? Er 8ms virkelig for tregt? Jeg sikler skikkelig på en stor 21" skjerm :D

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar! Da blir det å leke seg med OC av CPU'en da  :D

La på en Zalman VF900-Cu til skjermkortet også - og sendte en mail til Netshop med forespørsel om MIST kabel pakkene. Kanskje jeg ikke trenger en ekstra lang kabelpakke  :) Uansett, siden 800MHz er så dyrt - er det virkelig vært det i forhold til ytelse?

 

kjøp heller 4ms og rimeligere. fås etterslep med 3ms grå til grå 5.6 sort-hvit.

6160354[/snapback]

Dette forstod jeg ikke helt? Referer du til skjermen nå? Er 8ms virkelig for tregt? Jeg sikler skikkelig på en stor 21" skjerm :D

6160695[/snapback]

 

Tja, jeg merker ikke noe etterslep på min 12ms (svart/hvit). Har litt inntrykk av at denne responstiden er litt som konstrasten...mest brukt som 'skrytespesifikasjon'.

Men bevares, kan godt hende at noen personer er spesielt sensitive for slikt, kanskje de samme som ser forskjell på 250 og 260 frames is cs :whistle:

Lenke til kommentar

nå blir det kastet mye tull som du ser her.

jeg har hatt skjermen i mange måneder og var forsiktig i starten før jeg nevnte dette.

jeg testet først med en 25ms skjerm, det var veldig mye etterslep. det går fordi an å spille, ville sagt 25ms er iallefall for mye. så jeg kjøpte en

wievsonic skjerm med 3ms grå til grå, den er 5.6 sort til hvit, omtrent 6ms det som teller her. så 3ms oppgitt er selger kunst.

 

når jeg spiller bf2, spesielt når jeg flyr så merker jeg etterslep hvis jeg f.eks tar å kjører et jagerfly i 1000km/T og sirkler så fås det et etterslep på.

når jeg går sidelengs kan det merkes, når jeg går rundt et hjørne etc.

når jeg har 3dmark så kan jeg også merke etterslep, i forskjellige simulatorer. nå ser jeg at du valgte noe høyere ms, jeg bare er obs på det.

noen sier at det er andre ting som også spiller inn her.

 

når jeg ser folk sier at de alldri merker etterslep med 12ms og oppover, da spiller de kansje feil spill. jeg merker mye etterslep i fear. og har 7900gt 700mhz og 2.4ghz cpu så det er nok skjermen.

 

det blir for mye bilde informasjon på engang så det henger litt tilbake som overlapping. av 2 bilder 50%

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Skal kjøpe AM2 selv, så jeg er interessert i samme tema for tiden :-)

 

1. Ja. nForce 590 SLI yter bedre enn nForce 570 SLI. 590 har feks 2x16 PCX lanes og 570 har 2x8. 590 har 46 PCIe lanes mot 570 sine 28. 590 har 9 links mot 570s 6 links.

 

Selv sliter jeg med å finne godt minne. Vil ha 2GB-brikke DDR-800 med EPP-teknologi. Men det finnes ikke. :(

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode tips :)

 

Oki, først skjerm:

Noen som har noen gode tips til en annen skjerm med lavere responstid? Jeg vil helst ha 1600x1200 og 21".

 

Harddisk:

Leste at Raptor 150GB er litt raskere enn 74GB versjon, men prisen blir for stiv. I tillegg blir jeg bare lat og kjører sjeldnere backup med en 300GB disk i forhold til en 150GB, noe som er skummelt med Raid 0. Men takk for tipset :)

 

Skjerkort:

Club3D 7900 GTX til 3595,- er et skikkelig bra kort - men føler at ytelsen er litt svak i forhold til pris. Tenkte jeg heller skulle kjøpe 7900GT og heller oppgradere senere når DirectX 10 kortene kommer.

 

PSU:

Siklet lenge på Hiper Type-R 580W, men etter å ha lest den store testen til HW ønsket jeg en mer stillegående PSU. Før noen dreper meg - jeg har lest rundt om at mange har forskjellige meninger her :D men jeg satser på MIST. Stillhet er gull (og det koster) :roll:

 

Hovedkort:

nForce 590 med 2x16 PCX lanes virker veldig fremtidsrettet. Men får jeg noe bedre ytelse i spill når jeg ikke kjører SLI?

 

Lydkort:

Etter å ha lest på forumet om X-Fi XtremeMusic forstod jeg det slik at det gir høyre kvalitet på lyden, spesielt med gode HiFi høytalere - noe jeg selvfølgelig :p vil bruke.

 

Igjen, takk for alle innspill !

Lenke til kommentar
Tusen takk for mange gode tips  :)

 

Oki, først skjerm:

Noen som har noen gode tips til en annen skjerm med lavere responstid? Jeg vil helst ha 1600x1200 og 21".

 

Harddisk:

Leste at Raptor 150GB er litt raskere enn 74GB versjon, men prisen blir for stiv. I tillegg blir jeg bare lat og kjører sjeldnere backup med en 300GB disk i forhold til en 150GB, noe som er skummelt med Raid 0. Men takk for tipset  :)

 

Skjerkort:

Club3D 7900 GTX til 3595,- er et skikkelig bra kort - men føler at ytelsen er litt svak i forhold til pris. Tenkte jeg heller skulle kjøpe 7900GT og heller oppgradere senere når DirectX 10 kortene kommer.

 

PSU:

Siklet lenge på Hiper Type-R 580W, men etter å ha lest den store testen til HW ønsket jeg en mer stillegående PSU. Før noen dreper meg - jeg har lest rundt om at mange har forskjellige meninger her  :D men jeg satser på MIST. Stillhet er gull (og det koster)  :roll:

 

Hovedkort:

nForce 590 med 2x16 PCX lanes virker veldig fremtidsrettet. Men får jeg noe bedre ytelse i spill når jeg ikke kjører SLI?

 

Lydkort:

Etter å ha lest på forumet om X-Fi XtremeMusic forstod jeg det slik at det gir høyre kvalitet på lyden, spesielt med gode HiFi høytalere - noe jeg selvfølgelig  :p vil bruke.

 

Igjen, takk for alle innspill !

6161106[/snapback]

 

 

Er det et must for deg å ha LCD? Det finnes fremdeles noen gode CRT-skjermer på markedet som gir en del mer for pengene. Minus med en slik skjerm er plassen den behøver og vekta den har...

 

Forslag: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318162

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=c:100309;p:807272

 

Wollis :)

 

Edit: Jeg bruker selv en 21" Hitachi CM813ET Plus som har fungert glimrende siden 1999. Så lenge du har plassen, er CRT tingen. Det er sikkert mulig å finne noen 22" skjermer hvis du leter.

Endret av Wollis
Lenke til kommentar
når jeg ser folk sier at de alldri merker etterslep med 12ms og oppover, da spiller de kansje feil spill. jeg merker mye etterslep i fear. og har 7900gt 700mhz og 2.4ghz cpu så det er nok skjermen.

6160978[/snapback]

 

Antar denne var til meg. Jeg spiller f.eks fear uten å merke etterslep (ikke at jeg er noen l337 gamer). Det kan godt være at du merker etterslep, det vet jeg ingenting om, men å hevde bombastisk at man vil merke etterslep ved 5-6ms (sort/hvit) er kanskje å ta en smule hardt i.... uten at jeg skal si at noen prater tull her :innocent:

Lenke til kommentar

Pizzafordi: du må også hukse på at kor mykje etterslep ein ser varierar frå person til person. Det kan godt hende at nokre ikkje klarer å sjå etterslep på ein 25ms skjerm, medan du klarer å sjå det på ein 2 ms skjerm. Eg for min del klarer berre såvidt å sjå etterslep på min NEC 1770nx som er 12 ms svart-kvit-svart og 8ms grå-grå, menst eg ser etterslepet betre på andre skjermar som har 4ms (grå-grå).

 

Cremons: Det er kommet ein ny raptor 74gb modell nå med 16mb cache og ei plate i staden for to. Frodelane med ei plate er at da sit dataen tettare og lesehode på hardisken må flytte seg over eit mindre område for å finne informasjonen. Du har satt opp den gamle.

 

Edit: Den nye 74gb versjonen av raptor har lik ytelse som raptor 150gb

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar

Jeg spiller BF2 på 1600x1200 på min 20,1" Nec 2080UX+ med 16 ms S-IPS panel, og jeg har ikke problem med ghosting - mulig jeg har, men jeg ser det ikke i hvert fall. Jeg flyr heller ikke jets, så kanskje det har noe med saken å gjøre...? Uansett er 1600x1200 på en 20-21tommer kjekt, så hvis du har pengene til det, anbefales det.

Lenke til kommentar
Her er den jeg har tenkt å kjøpe

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=28594

6162790[/snapback]

Så masse på PCen og så lite på skjermen forhold? Ville brukt masse meir på skjermen for den tar det litt lenger tid før den blir utdatert

6162808[/snapback]

 

Skjerm du anbefaler da? 8ms eller mindre

6162938[/snapback]

Dell har noken gode, stor skjerma, ellers den den her har "berre" 19" men den er veldig god :) Større skjerma veit eg faktisk ikkje, det må du spør en anna skjermpr0 om :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...