Gå til innhold

Anbefalte innlegg

etter mye fram og tilbake om jeg skulle ha en DSLR eller en videokamera, så endte d opp med en DSLR. Jeg har vel funnet ut at d blir en Nikon D50\D70 eller Canon 350D etter å ha lest i forum. Allikevel så ser jeg at jeg må bruke mange hundre kroner på ekstra utstyr til kameraet. :hrm:

 

Minne

Veske

Objektiv (ka e d)

 

d er vel kanskje viktig å nevne at jeg tar bilder av fotballkamper og ellers raske motiver. :roll:

 

Hva slags "start" tilbehør bør jeg ha til kameraet mitt? Og hva er et objektiv?

Endret av Treize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke kamerahuset som koster, det er alt det andre du må ha i tillegg. :p

 

Et objektiv er det mannen i gata kaller linse, og det er en helt essensiell del av et kamera.

Det du MÅ ha er kamerahus, objektiv og minnekort, da kan du ta bilder i massevis. Etterhvert kan du supplere med blits, filtre, mer optikk osv...

Lenke til kommentar
etter mye fram og tilbake om jeg skulle ha en DSLR eller en videokamera, så endte d opp med en DSLR. Jeg har vel funnet ut at d blir en Nikon D50\D70 eller Canon 350D etter å ha lest i forum. Allikevel så ser jeg at jeg må bruke mange hundre kroner på ekstra utstyr til kameraet.  :hrm:

 

Minne

Veske

Objektiv (ka e d)

 

d er vel kanskje viktig å nevne at jeg tar bilder av fotballkamper og ellers raske motiver. :roll:

 

Hva slags "start" tilbehør bør jeg ha til kameraet mitt? Og hva er et objektiv?

6134846[/snapback]

 

Objektiv er det som mange kaller linse, altså det som er foran kamerahuset.....

 

Skal du ha god optikk til fotballkamper, hvor man er på tribunen, dvs langt unna hendelsene, så blir det dyrt.. 6000kr +++ Ikke pga at du må ha tele, men fordi du må ha lyssterk optikk som gjør at du kan fryse raske bevegelser.

 

I og med at du virker ganske ny på dette her så ville jeg anbefalt deg å kjøpe feks Canon 350d, Sigma 17-70mm objektiv, 50mm f/1.8 (f/1.8 står for hvor lyssterkt objektivet er, lavere tall er bedre lysstyrke)

 

Tilbehør:

Fotobok (Prioritering 1!!. Feks Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft)

Minnekort 1 GB, feks Sandisk ultra II

Veske til utstyret, finnes masse rart, fra 100kr til 1000kr. Velg det som passer/du

har råd til.

 

Totalpris: Ca 10000kr.. (Kan sikkert spare en tusing eller no på å velge Nikon D50.. Eller finne de brukt på finn.no eller foto.no)

Lenke til kommentar
Fotobok (Prioritering 1!!. Feks Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft)

6135047[/snapback]

Helt klart - dette er *viktig*.

 

Det er så utrolig mange med speilrefleksutstyr til en haug tusenlapper som ikke kan noe annet enn å bruke kameraet på full auto. Snakker om bortkastede muligheter (og penger).

 

Alle nybegynnere vil forbedre bildene sine dramatisk ved å investere i (og faktisk bruke/gå igjennom) en fotobok til noen få hundrelapper.

Lenke til kommentar

akkurat d med fotobok er en klar prioritering. D tenkte jeg faktisk på :blush: . Men d er også utallige fotobøker som man kan velge.

 

Fotobok (Prioritering 1!!. Feks Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft) 428KR!

 

jeg antar jeg anskaffer meg denne. (asj bok å gitt)

Endret av Treize
Lenke til kommentar
jeg antar jeg anskaffer meg denne. (asj bok å gitt)

6135170[/snapback]

 

Hehe, men noe bra må det være i den, siden både nybegynnere og avanserte amatører kjøper og finner inspirasjon og lærdom i den :p

 

For å si det sånn; jeg er av den mening at hvis du KAN foto, så får du like bra bilder av et billig objektiv som en noldus får ut av et lyssterkt objektiv (og da sparer du jo inn kostnaden). I tillegg til å få følelsen av å skape et bilde, istedenfor å bare si klar-ferdig-tabilde til autofunksjonen på kameraet.

 

Mvh

photoguy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...