Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tempo corvette problemer


Hk1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stram mutteren på girpedallen ! Har vært borti det samme før, ligger bare og ruller på "tannhjula"..

Pass på å ikke stram for mye, så du ikke sprenger gjengene i pedallen !

 

mener du den skrua man fester girpedalen på den stanga som går inn i girkassa?

Lenke til kommentar
Stram mutteren på girpedallen ! Har vært borti det samme før, ligger bare og ruller på "tannhjula"..

Pass på å ikke stram for mye, så du ikke sprenger gjengene i pedallen !

 

mener du den skrua man fester girpedalen på den stanga som går inn i girkassa?

6137410[/snapback]

 

DEN ja :D

Lenke til kommentar

Det funka ikke :cry:

er det noen som vet hva det kan være da??

kan giret ha hoppa av sporet eller noe sånt?

har ikke så mye greier på dette :blush:

 

hvis jeg åpner girkassa, detter det masse tanhjul å greier ut over alt da?

hadde vært litt kjipt det.

Lenke til kommentar
Det funka ikke :cry:

er det noen som vet hva det kan være da??

kan giret ha hoppa av sporet eller noe sånt?

har ikke så mye greier på dette :blush:

 

hvis jeg åpner girkassa, detter det masse tanhjul å greier ut over alt da?

hadde vært litt kjipt det.

6177946[/snapback]

 

Det er masse tannhjul ja, kan være noen av di som er slitte og må byttes.. :)

Lenke til kommentar

Har et problem med corvetten min jeg også, den stopper etter jeg har kjørt ca 7-8km. Hvist jeg lar den stå en stund starter den igjen å går et stykke før den stopper igjen.

Noen som vet hva som er feil??

 

Har prøvd å bytte plugg, dyse og flåttør

Lenke til kommentar

Det høres ut som sympomer til falskluft ja..

 

Til topic:

Hvis det er gira som ikke vil i gir så kan dette finjusteres ved at du tar sidelokket på

den siden hvor girshiken står. (på venstre side sett bakfra)

Så er det en pinne som går inn i motoren og over til gearet.

på ende av denne pinna er det to muttre som låser hverandre. du slakker på den yterste muttren og justerer på den innerste..

dette er en veldig vanskelig prosses både og utføre og beskrive. så hvis du har en kompis eller noen som har peiling på dette kan du snakke med dem, eller kontakte et verksted.

Men hvis det er gearshiken som "sklir" på gear bolten så kan du bore med et lite bor på enden av shiken og bolten.. du borer inn et 2-3 mm spor fra nedre del av bolten og samme på shiken.. så setter du inn et selvgjengende skrue/kalosseriskrue.

så strammer du den skruen som skal låse av gearshiken.

Da skal ikke gearshiken "gli" over bolten når du skal gire.. :thumbup:

 

håper dette var til noen hjelp.. :)

Lenke til kommentar

skal prøve det :D

når du skriver den ytterste mutteren? men er du den "opperste"?

da jeg fikk tempoen var girpedal av, så jeg bare skrudde den løst på den "stanga" som kommer ut av motoren, og jeg prøvde å sette den i gir.Men da jeg trykket pedalen ned, så bare gikk den opp i fri igjen.

men må jeg justere på de skruene oppå og under pedalen??

trudde jeg bare kunne skru de på vanlig jeg eller er jeg helt på jorde nå :ermm:

 

 

har det noe med at clutsjen er vrak??

det er en liten pinne som clutsj wiren er festa på som går til clutsjen, så jeg "clutsja" ved å dytte den pinnen til siden som wiren gjør når man klemmer inn clutsjen på rattet.

det funka det, men jeg fikk den ikke i gir :cry:

 

ble litt invikla.....men men hehe.

 

takker for svar :D

Lenke til kommentar
Lite tips:

 

Ikke fikle med girkassa om du ikke kan noe om det. :)

Er masse morsomme små tannhjul inni der som må ligge riktig. Ikke festlig om to-tre av de blir borte for deg om du åpner girkassa. ;)

6248201[/snapback]

Enig med "Fisk1" dette er en veldig vanskelig "prosess" å fin justere gira.

så jeg ville anbefalt at du henvender deg til nåen som kan dette, så ikke hele gir systeme går til F**ns :)

det er veldig frustrerende, trust me :thumbup:

Lenke til kommentar

tviler på at det har noe på clutchen å jøre.. :hmm:

viss du har noen venner ellr noe som har litt peiling på motor kan du jo snakke me dem. :thumbup:

litt vanskelig å helt fårstå hva problemet er bare me å lese på et forum..

girkasse problemer er veldig uhyggelig..

Endret av F(r)iend
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann.

Jeg har en tempo corvette 380 som jeg har litt problemer med.

For en stund siden så fant jeg ut at drevene (både fremme og bak) var slitt, og det var hoved grunnen til at skjedet falt av hele tiden. Så jeg bestemte meg for å bytte de. Som alle vet så må man jo tukle med girkassen for å bytte drevet fremme. Jeg gjorde det på verdens mest skånsomme måte.

Trinn 1.

Jeg skrudde av gir-spaken og kick-start spaken. Etter det var det å fjerne dekselet for å så komme til gir kassen.

Trinn 2.

Jeg la en avis under motoren for å kunne legge alle delene på. Jeg skrudde av ting for ting, og la det speilvendt ned på avisen. Dette for å vite hvordan og hvor alle delene skulle. Så hele girkassen lå slik den skulle ligge inni motoren, bare nedi avisen.

Trinn 3.

Jeg fikk tatt av deksel nr 2, og kom endelig til drevet. Jeg byttet det, skrudde på dekselet også var det på ann med å skru tilbake hele gir systemet. Etter at jeg gjorde dette, fikk jeg en kompis av meg (som har en far som kan ganske mye om tempoer) til å stille på giren. Altså selve "stangen" som stikker ut av motoren, der det er 2 muttere på, med en ting til girsystemet i midten.

 

Alt ble gjort etter min mening i beste slag. Men neida, girkassen likte seg visst ikke. Den ville ikke gire i det hele tatt. Så jeg fant ut at en liten hårnålsfjør, som får en trekant der gir hakkene sitter til å bevege seg, var sløv. (Håper alle skjønner hva jeg mener) Så denne hårnålsfjøren fikk jeg kjøpt ny og fresh hos en som selger slik her i Bergen. Etter at jeg byttet den funket girkassen slik den skulle, men etter ca 2mnd med kjøring tok den kvelden. Hårnålsfjøren jeg kjøpte er like tight og fin slik den var når jeg kjøpte den. Så den kan ikke skape problemer.

 

Så spørsmålet mitt til dere: Hva er det som er galt / jeg har gjort galt??

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette en gang for alle??

Har stresset med dette en haug med ganger nå, og jeg er gaaanske lei. Vil bare selge Tempoen vis den ikke funker mer. Men så er det en kul sykkel, så hadde være leit.

 

Håper på hjelp av beste slag

Mvh Concept08

Endret av concept08
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...