Gå til innhold

Ligge inn OS på nytt, progg til å ta bilde av HD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ligge inn OS på nytt nå, og jeg må gjøre dette ofte siden jeg "leker" mye med mye rart.

Så er det en mulighet for å ta "bilde" av den ferdig installasjonen å ligge den på på HD også liksom bare laste den inn igjen på nytt med alt jeg bruker av programmer?

Hvilket program kan gjøre dette?

Takk

Svein

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symantec's "Norton Ghost" kan gjøre dette. Koster ikke all verden, $70 og er verdt hver eneste krone.

Bruker dette selv og slipper masse arbeid når jeg må reinstallere bl.a Windows. Bare husk å ta vare på mailer, dokumenter, etc. før du legger tilbake en slik "ghost" eller "image" som det også heter.

Skrevet (endret)

Eg veit ikkje, men kan norton ghost gjere nytten?

EDIT. Slått med ein par sek. :)

Vil denne ta bilde av alt, eller berre OS'et?

Endret av Fjott
Skrevet

Ghost og DriveImage er programmer som kan gjøre dette. De kjøres fra en diskett eller to og lager en image-fil. Like enkelt kan du kjøre image-filen tilbake på partisjonen.

Begge programmene er betalvare.

Skrevet

Alt kjøres fra diskett, i MS-DOS. Du booter fra diskett og velger enten fra partisjon til image, eller image til partisjon. 10-20 minutter begge veier. Reboot og alt er som det var da imaget ble opprettet. Imaget kan også i ettertid brennes ut på CD eller DVD. Ghost kan legge inn image fra CD/DVD over på partisjonen.

Skrevet

Tar den hele partisjonen?

Hvis C er på 250GB så tar den hele :p ?

Oki... tusen takk for hjelpen.

Skal se om jeg får fikset dette snart, bare slette ut og ta backup...

Skrevet

Ja, om du har en partisjon å legge en så stor image-fil på så går det bra. Nå tviler jeg på at en Windows-installasjon med noen programmer fyller 250GB, så det går stort sett på en DVD for de fleste. Image-filen inneholder ikke tomrommet på partisjonen, og man kan velge opptil 50% komprimering.

Skrevet
Alt kjøres fra diskett, i MS-DOS....
En sannhet med modifikasjon:

Ghost har ett Windows-grensesnitt hvor man velger hva som skal lages image av, hvor man skal lagre dette (intern/ekstern harddisk, cd, dvd, nettverk, etc.), om cd/dvd-plata skal være bootbar, m.m. og hvor da maskinen rebooter og starter opp i PC-DOS og kjører Ghost med de valgene man gjorde via Windows-grensesnittet.

Hvis man har valgt at CD/DVD-plata skal være bootbar så vil man kunne legge tilbake det brente image som ligger på plata/platene.

Man kan også som kjerts nevner gjøre alt fra en bootbar diskett (med Ghost-programmet) hvis man ønsker. Nå er det ikke alle PC'er som har diskettstasjon lenger, derfor også ett Windows-grensesnitt. Har selv laget en bootbar USB-minnebrikke med Ghost-programmet for spesielle anledninger.

Skrevet

Symantech Ghost 7.5 flashbacks :confused:

Ja, i nyere versjoner er det vel slik du forklarer. Hadde glemt ubrukt lærdom, og husket bare disketten fra gamledager.

Også DOS-versjonen av Ghost har grafisk brukergrensesnitt med vinduer og musepeker.

Skrevet

Høres jo ut som dette skal bli en enkel jobb, GUI er nemmelig litt bedre enn commandline :whistle:

Men jeg vil gjerne dele opp hardisken jeg har i partisjoner, hvordan gjør jeg det då?

Jeg er to stykk WD 250GB

Disk1:

C: => 10GB (OS)

d: => 240GB (lagring fra windows)

disk2 :

e: => 20GB (TIL LINUX VIL DETTE FUNKE?)

f: => 230GB til lagring. (fra windows)

Hvordan kan jeg gjøre dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...