Gå til innhold

Trenger tips til ny GPU, evt. CPU og HK i tillegg.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det begynner å bli en god stund siden jeg oppgraderte PCen sist, og da jeg fikk prøvekjørt Oblivion på PCen min, forstod jeg fort at en oppgradering trengs. Her har dere PCen min per dags dato:

 

Prosessor: AMD Athlon 64 3000+, ~ 2.0GHz (socket 754)

Minne: 1024MB PC3200

Skjermkort: XFX GeForce 6600GT (AGP versjon)

Hovedkort: MSI K8N Neo

 

Målet mitt er altså å mekke en bedre spill-PC, men jeg er veldig usikker på et par ting. For det første: Er det egentlig noen vits i å legge mer penger i den dødende AGP-standarden? Så vidt meg bekjent er GeForce 7800GS noe av det råeste man kan få for AGP i dag, og joa.. Det vil holde litt det, men jeg ser ikke på det som noe godt kjøp på sikt. Er det like greit å bare slå til på et nytt hovedkort med det samme, eller er det såpass mye liv igjen i AGP at det ikke er noe vits i å droppe det enda?

 

Den andre tingen jeg lurer på, er: Hvis jeg ender opp med å handle inn et nytt hovedkort, så hadde det vært greit å gå for et kort der jeg fortsatt kan bruke den samme prosessoren (754). Men nå har jeg kikket litt rundt på nett, og det virker som det er ganske få hovedkort å oppdrive med denne sokkelen... Betyr dette at denne prosessorsokkelen er på vei ut? Ville det vært lurere av meg å slå til på et hovedkort med eksempelvis sokkel 939, og heller kjøpt en ny prosessor i tillegg? Jeg føler egentlig den prosessoren jeg har nå holder, men jeg har ærlig talt ikke kjørt noen benchmarks eller noe for å teste den ut skikkelig. Er det noen som har noen formening om den prosessoren jeg har nå vil være tilstrekkelig hvis jeg skal ha en god spill-PC?

 

Og bare som et lite tilleggsspørsmål til slutt. Når det gjelder prosessorsokler, er det rett og slett slik at enkelte sokler er "bedre" enn andre? Er for eksempel 939 en bedre sokkel enn 754?

 

Det ble litt mye spørsmål på en gang, men håper noen tar seg tid til å svare litt. På forhånd tusen takk. :)

Endret av Oaka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Om du vil bytte litt, så vil det raskt bli fristende å bytte mye.

 

Jeg tror nok det beste vil bli å satse på socket AM2. Socket 939 er bedre enn 754, først og fremst på grunn av at doble minnekanaler gir noe bedre ytelse, og på grunn av bedre cpuer.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Sokkel 939 har litt høyere HTT-frekvens (1000 MHz vs. 800 MHz) samt støtte for dual-channel RAM. Tar jeg ikke feil er dual-channel det samme som full duplex som kan gi bedre lese/skriveytelse til minne når det jobbes hardt.

 

Da jeg skulle oppgradere mitt s754 Athlon 3400+ system, valgte jeg å kun kjøpe s754/PCI-express hovedkort og 7900GT. Kostet tilsammen 3500,-, men funker som en drøm! :)

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke feil er dual-channel det samme som full duplex som kan gi bedre lese/skriveytelse til minne når det jobbes hardt.

6120303[/snapback]

Der tar du feil, det er ikke det samme.

 

Dual-channel betyr enkelt nok at dobbelt så mye data kan sendes på samme tid, uavhengig av om det er lesing og/eller skriving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...