Gå til innhold

lagre svar fra form i tabell...


Gjest Slettet+142

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+142

kordan kan eg lage en form som returnerer svarene som om det skulle vært et forn.

altså lage en slags tabell der man selv kan legge inn ny rad med info fra formen.

I tabellen skal det stå "varenr, vareprodusent, pris og en link til en side som ble laget samtidig som raden fra formen...

 

--sorry at eg suger til å forklare... :p --

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du lager en form i html og bruker php til å lagre i en database. bruk php til å lage tabellen din.

<form method="POST" action="">
<input type="text" name="varenr" />
<input type="text" name="vareprodusent" />
osv....

<input type="submit" name="submit" value="Registrer" />
</form>

så bruker du bare en sql-spørring til å sette det inn i en tabell:

INSERT INTO `tabell` ('varenr','vareprodusent') VALUES('verdi','produsent');

 

jeg har laget en funksjon som printer ut igjen tabellen på en grei og oversiktlig måte, du finner den nesten helt i slutten av sticky-tråden "kode kanskje andre kan bruke" (eller no sånt).

 

Eller misforsto jeg alt nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
du lager en form i html og bruker php til å lagre i en database. bruk php til å lage tabellen din.

<form method="POST" action="">
<input type="text" name="varenr" />
<input type="text" name="vareprodusent" />
osv....

<input type="submit" name="submit" value="Registrer" />
</form>

så bruker du bare en sql-spørring til å sette det inn i en tabell:

INSERT INTO `tabell` ('varenr','vareprodusent') VALUES('verdi','produsent');

 

jeg har laget en funksjon som printer ut igjen tabellen på en grei og oversiktlig måte, du finner den nesten helt i slutten av sticky-tråden "kode kanskje andre kan bruke" (eller no sånt).

 

Eller misforsto jeg alt nå?

6106806[/snapback]

det var nok riktig det, men ka e en sql-spørring og kordan lager eg database :dontgetit: ?(sorry dumt spørsmål :p).

E det meningen at action-feltet skal stå tomt?

^-->Kan man no bare trykke på en knapp("Slett"), så slettes den raden i tabellen(hvis man vil...)

 

en ting til... eg har = 0 peiling på PHP og sql, så hvis noen/du gidder kunne eg trengt hjelp til å finne en side elelr bare en kode og veivisning...

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

hvis du har null peiling på både php og sql blir det ikke så enkelt å hjelpe deg, da måtte vi i såfall ha gjort hele jobben for deg, noe hvertfall ikke jeg gidder. Kanskje noen andre kan gjøre det.

 

Og ja, action-attributtet skal stå tomt, det betyr at form-data behandles i samme fil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
hvis du har null peiling på både php og sql blir det ikke så enkelt å hjelpe deg, da måtte vi i såfall ha gjort hele jobben for deg, noe hvertfall ikke jeg gidder. Kanskje noen andre kan gjøre det.

 

Og ja, action-attributtet skal stå tomt, det betyr at form-data behandles i samme fil.

6107661[/snapback]

kan u ikkje bare si kjapt kordan man lager databasen i PHP? Link? plz :innocent:

 

Har du peiling på om koffor denne feilmeldingen kommer opp når eg prøver på å åpne "Mysql.exe"?:

#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

ja, det sier seg selv: du prøver å logge inn med brukeren root som er passordbeskyttet, men du har ikke angitt noe passord. dette gjøres i en config fil, husker ikke helt hva den heter. bruk phpmyadmin hvis du har det, men selv om du har en database kommer du ikke langt uten php

Lenke til kommentar

Akkurat det er det ikke så enkelt å hjelpe deg med, men hvis du har litt interesse for det er ikke php vanskelig å lære seg. Det finnes til og med en ganske god norsk bok om emnet skrevet av Svend Andreas Horgen (eller no?). Den heter "Webprogrammering i PHP". Den er grei å ha hvis du skal lære deg php, og den beste boka som finnes på norsk.

 

Hvis du ikke har noe som helst imot å lese engelsk finnes det sikkert bedre litteratur tilgjengelig, bare å søke litt. Ellers er det sikkert noen snille folk her på forumet som kjeder seg nok til å lage dette for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Akkurat det er det ikke så enkelt å hjelpe deg med, men hvis du har litt interesse for det er ikke php vanskelig å lære seg. Det finnes til og med en ganske god norsk bok om emnet skrevet av Svend Andreas Horgen (eller no?). Den heter "Webprogrammering i PHP". Den er grei å ha hvis du skal lære deg php, og den beste boka som finnes på norsk.

 

Hvis du ikke har noe som helst imot å lese engelsk finnes det sikkert bedre litteratur tilgjengelig, bare å søke litt. Ellers er det sikkert noen snille folk her på forumet som kjeder seg nok til å lage dette for deg.

6118599[/snapback]

oki... takk for tips... skal sjekke ut den boken.. håper ikkje den e alt for dyr...

har lyst å lære alt mulig om programmering, men suger litt i å lære uten hjelp ... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
du lager en form i html og bruker php til å lagre i en database. bruk php til å lage tabellen din.

<form method="POST" action="">
<input type="text" name="varenr" />
<input type="text" name="vareprodusent" />
osv....

<input type="submit" name="submit" value="Registrer" />
</form>

så bruker du bare en sql-spørring til å sette det inn i en tabell:

INSERT INTO `tabell` ('varenr','vareprodusent') VALUES('verdi','produsent');

 

jeg har laget en funksjon som printer ut igjen tabellen på en grei og oversiktlig måte, du finner den nesten helt i slutten av sticky-tråden "kode kanskje andre kan bruke" (eller no sånt).

 

Eller misforsto jeg alt nå?

6106806[/snapback]

har komt meg litt lengre no, men når eg legger inn "INSERT INTO `varer` (`varenr`,`vareprodusent`,`varepris`) VALUES(`Varenr`,`Vareprodusent`,`Varepris`)" som SQL-query, kommer dette opp:

Error

 

SQL-query:

 

INSERT INTO `varer` ( `varenr` , `vareprodusent` , `varepris` )

VALUES (

`Varenr` , `Vareprodusent` , `Varepris`

)

 

MySQL said: Documentation

#1062 - Duplicate entry '' for key 1

har eg gjort noe feil igjen no eller? noen som kan hjelpe?

 

--bruker PHPmyAdmin...

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
jeg antar da at VareNr er primary key, og du kan ikke ha flere like primary keys i tabellen din. Sett VareNr som auto_increment og så fjerner du den bare fra spørringen din, så vil MySQL automatisk sette den inn

6122475[/snapback]

rart... når eg setter Varenr til auto_increasement kommer dette:

bilde:

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

weee! det virket...

 

no skal eg bruke "$sql = 'INSERT INTO `varer` (`vareprodusent`,`varepris`) VALUES(`Vareprodusent`,`Varepris`)';" i php-filen min sant? eller må eg legge til masse annen info rundt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

egentlig ikkje... men tipper at den lagde en variabel for å "si" ka formen skulle gjøre... eg har "action"-feltet fremdeles tomt..

 

eg kjører databasen på localhost, databasenavn: pappa, tabellnavn: varer, passord: [sENSURERT:P], brukernavn: root

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

vil denne koden være riktig då?

 

<html><head>
<title>Varer</title>
</head><body>

<form method="POST" action="">
<input type="text" name="varenr" />
<input type="text" name="vareprodusent" />
<input type="text" name="varepris" />
<input type="submit" name="submit" value="Registrer" />
</form>

<?php

// Connecting, selecting database
$link = mysql_connect('localhost', 'root', '***')
  or die('Could not connect: ' . mysql_error());
echo 'Connected successfully';
mysql_select_db('my_database') or die('Could not select database');

// Performing SQL query
$query ='INSERT INTO `varer` (`vareprodusent`,`varepris`) VALUES(`Vareprodusent`,`Varepris`)';
$result = mysql_query($query) or die('Query failed: ' . mysql_error());

// Printing results in HTML
echo "<table>\n";
while ($line = mysql_fetch_array($result, MYSQL_ASSOC)) {
  echo "\t<tr>\n";
  foreach ($line as $col_value) {
      echo "\t\t<td>$col_value</td>\n";
  }
  echo "\t</tr>\n";
}
echo "</table>\n";

// Free resultset
mysql_free_result($result);

// Closing connection
mysql_close($link);

?>
</body></html>

e det lett å flytte en database fra localhost til et domene? eller må man ha server?

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...