Gå til innhold

Talentløs Clas Ohlson i Haugesund (hjelp)


Anbefalte innlegg

På torsdag åpnet Clas Ohlson butikk i Haugesund, og siden jeg har et casebuilding prosjekt på gang, så trodde jeg det var butikken for meg. Jeg og en kamerat dro ned dit og førsteintrykket var flott det med masse duppeditter og powertools. Vi begynte å lete etter motstandere, men gidde raskt opp dette, pga det var masse folk i butikken. Vi gikk bort til tre ansatte som sto og kosepratet i et hjørne, og spurte etter dette, og fikk som svar at vi måtte snakke med de i hjelpedisken. Vi gikk bort der og spurte etter potensiometer. En i disken dro frem en katalog, og begynte å lete i registeret etter det, og da han ikke fant det, så spurte han om det har et annet navn. Vell...variable motstandere kan du lete etter sa kameraten min, og mens han letet så spurte jeg hun som sto ved siden av han om det var et langt kurs for å få jobben, og da svarte hun "nei...egentlig ikke". En svenske som sikkert kommer fra clas i Sverige hadde skills, og fyrte opp noe som heter "set med 48 motstandere med max effekt på 0.25w" (for lite for 120mm vifter).

 

Det jeg lurer på er om Clas Ohlson har noe av det jeg trenger, og hvis ikke, hvor jeg får tak i det.

 

Jeg trenger:

4x Alu vridere(skru-brytere) med diameter ca 1 cm

2x Alu knapper (trykk-brytere) med diameter 1-2 cm

Alu vinkellister 90* (grader) 5cm*5cm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-05 18:34, skrev SirAnderz:

Jeg og skal lage meg sånn viftestyring du vrir på noen knotter.. husker ikke helt hva det het .. men er det noen som har det ? og har en bestillings liste som jeg kan se etter?

er det vanskelig?


Det du tenker på er sannsynligvis enten en viftekontroll med reostater eller spenningsregulatorer. Det er enklest å lage med reostater, men det blir fort dyrt (de koster jo noen hundre kr. stk.). Hvis du liker å lodde litt, og har en noenlunde slank lommebok, vil jeg absolutt anbefale å bruke spenningsregulatorer! Det er andre fordeler også: Du kan kjøre mange flere vifter på hver kanal (spenningsregulatorene tåler mer effekt enn reostater), og hvis du har litt elektronikkunnskaper er det lett å tilpasse viftestyringen til dine egne ønsker og behov.

Nordic Hardware har en meget god gaid her. Anbefales!

Bit Tech har noen gode gaider også, men i motsetning til NH har de ikke prisliste, og du er ikke garantert å få alle tingene du trenger på (url=http://www.elfa.se]elfa[/url], selv om det ikke akkurat er usannsynlig at du får delene du trenger der..

 

Edit: Glemte link til Bit-tech-gaidene :smile: http://www.nordichardware.se/guider/Moddni...r_egen_rheobus/

 

[ Denne Melding var redigert av: Turbel på 2002-10-05 19:51 ]

Lenke til kommentar

Jeg laget rheobus med spenningsregulator LM317.

på databladet fra Elfa er det en enkel krets man kan benytte.

 

LM317 men varenr. 73-120-77 er grei nok.

hvis du lager en helt enkel regulator, kommer den på ca 60 kroner for en kanal. da er ikke kretskort eller vriknotter regnet med. kun komponentene du absolutt trenger for å få den til å virke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

dyre "rheostater" my ass..

 

prinsippet er jo bare generell spenningsdeling mellom 2 motstander i serie, der vifta her en motstand og den andre motstanden du kobler i serie justerer du slik at du får den volten du vil ha over vifta.. f.eks vil du ha 12V tilførsel og 6V over vifta, og la oss si at vifta har en motstand på 500 ohm, ja så må motstanden på den motstanden som er koblet i serie med vifta også være 500 ohm .. litt mye motstandspreik der, men prinsippet er jo superenkelt.

 

du trenger bare motstander som tåler den strømmen som går gjennom dem, slik at vifta klarer seg..

 

her kan en bruke faste motstander, eller variable motstander (potensiometer), mm.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-14 11:58, skrev plumbo:

og btw. clas ohlson sucks :wink:


hvorfor ikke ansette noen som har litt peiling innenfor et lite område, istedet for å ansette noen suppehuer som går på allmenn og ikke kan noenting med det de arbeider med ?


 

 

Sikkert noe med lønnskostnader å gjøre, tror du ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...