Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen restarter seg selv


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et problem med PCen min (ca 5 mnder gammel) som nylig har oppstått.

 

I den siste tiden har maskinen bare rebootet seg selv (akkurat som noen bare trykte inn "svenskeknappen") i Windows tilsynelatende uten grunn.

 

Dette skjedde nå nettopp, det skjedde to ganger i går, og det har skjedd 3-4 ganger tidligere den siste uka. i 5/6 tilfeller har det skjedd mens jeg har spilt nettpoker, men i går skjedde det når jeg ikke satt forran PCen en gang, så jeg tviler på at det er nettpoker-softwaren det er noe galt med, det var nok bare tilfeldig.

 

Dette er vel i 9 av 10 tilfeller et hardware-problem? Hadde det vært Windows sin skyld hadde det vel kommet bluescreen o.l?

 

Jeg har fulgt med på temperaturen på både CPU og skjermkort, og CPU'en ligger på rundt 40 grader, og skjermkortet ligger på ca. 60 grader. Dette er vel normalt?

 

Jeg har kjørt Microsoft sin minnetest-applikasjon, uten at den fant noe. Jeg vet Memtest86 er bedre, men har ikke hatt tid til å kjøre den fullt ennå.

 

Det som er merkelig er at dette skjer uten at maskinen har nevneverdig "load", men allikevel kan det kanskje være greit å finne et program som tyner maskinen 100% for å se om dette kan fremprovosere problemet? Tips til software som gjør dette? Jeg har forsøkt å kjøre 3dMark05 en gang, og det gikk helt fint.

 

Finnes det noe software jeg kan installere som kan analysere PC-krasj, ihvertfall gi meg et hint om hvor det er noe galt?

 

Jeg oppgraderte skjermkort-driverne i går uten at det hjalp.

 

Det eneste jeg kan komme på som kanskje kan ha forårsaket disse problemene var når jeg forsøkte å sette inn ny harddisk (har vanlig ATA-disk som systemdisk, og forsøkte å sette inn en S-ATA disk som disk ved siden av), men windows ville ikke boote på dette (Den begynte å starte windows, men det bare frøys). Jeg koblet ut disken og ting virket igjen. Hadde aldri hatt noen problemer før denne "operasjonen", så det kan jo faktisk være dette som har forårsaket det, uten at jeg kan si det sikkert.

 

 

Tips til hvor jeg skal begynne før jeg blir gal og kaster PCen ut av vinduet? :tease:

 

Hadde jeg bare klart å gjenskape problemet så kunne jeg byttet ut ting-for-ting helt til det virket.

 

Takk på forhånd!

 

OS:

- Windows XP

 

Hovedkort:

- ABIT Fatal1ty AA8XE, I925XE, Socket-775, SATA, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

 

CPU:

- Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

 

Minne:

- Crucial DDR2 PC4200 1024MB CL4 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin

- Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

 

Strømforsying:

- NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W

 

Skjermkort:

- NVidia GeForce 7800GT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du prøvd og legge in windows på nytt? 9 av 10 ganger hjelper det... ;) funker ikke det så så er sansynligheten for hardware feil ganske stor.. for eks hovedkort eller disk kan være dead... min anbefaling er og prøve og ta en formatering først vertfall.. så får du sjekka om det muligens er windows.

Dette er vel i 9 av 10 tilfeller et hardware-problem? Hadde det vært Windows sin skyld hadde det vel kommet bluescreen o.l?

 

stort sett kommer det bluescreen når det er kjernefeil... at maskina bare rs kan bare være driver feil eller noe ganske mange muligheter...

Jeg har fulgt med på temperaturen på både CPU og skjermkort, og CPU'en ligger på rundt 40 grader, og skjermkortet ligger på ca. 60 grader. Dette er vel normalt?

så greit ut det ja....

Finnes det noe software jeg kan installere som kan analysere PC-krasj, ihvertfall gi meg et hint om hvor det er noe galt?

som sagt hadde jeg prøvd og formater først og prøve med en fresh windows install og se hvordan maskinen fungerer da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...