Gå til innhold

Konfirmasjons-PC til lillesøster


Pug

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lillesøsteren min hadde konfirmasjon nå sist helg, og hun har tenkt å kjøpe seg en bærbar PC for en del av pengene hun fikk. Jeg har veldig lite peiling på bærbare PC'er, så håper noen her kan komme med noen anbefalinger.

 

Hun kommer til å bruke PC'en til følgende:

- MSN

- Word/Office

- Internett

- Litt lett spilling (Spill av typen Sims 2 osv)

- Litt enkel fotoredigering med Photoshop

- Musikk

- En del musikk/film-nedlastning. (60gb/80gb er nok, da hun også vil ha DVD-brenner på maskina).

 

Hun trenger altså ikke en så veldig kraftig bærbar, men grei nok til spill slik at det ikke hakker nevneverdig når hun spiller f.eks. Sims 2 osv.

 

Budsjett: Bør helst ikke overstige 10 000 kroner, gjerne så billig som mulig samtidig som det tilfredsstiller kravene hennes. Det ville vært fint om den ble å koste rundt 8000. Hun trenger tross alt ikke en så veldig dyr bærbar når det mest krevende hun kommer til å gjøre er litt enkel bilderedigering og kanskje spille Sims 2 / Heroes 5 (det er vel kanskje litt krevende når det kommer da, med tanke på at det har full 3D-grafikk).

 

Har sett litt på Dell Inspiron 6400 som DinSide testet. Den virket jo grei nok, men den har jo integrert skjermkort, og det er vel ikke så veldig bra? (Så vidt jeg har fått med meg). Sjekket litt på Dell.no og fant ut at prisen ble litt høyere (rundt 9500) om jeg ville ha 1gb minne (med tanke på Windows Vista som kommer), Ati Radeon Mobile x1300 skjermkort og en DVD-brenner. Er Dell Inspiron et bra valg, eller finnes det bedre alternativer med tanke på pris/ytelse?

 

Slik ble Inspiron 6400-maskina jeg satte opp:

Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Ekte Windows® XP Home Edition, SP2, norsk språk

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

Internt tastatur - NO/ Norsk (QWERTY)

128MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1300 graphics card, PCI-Express x16

80GB (5,400 rpm) Hard Drive

Ingen disk drive

Finsk/norsk - 56.6k V.92 internt modem

8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD

Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors

System Documentation

6400 Multimedia N05645

Microsoft® Works 7.0 (norsk)

1 År Hente-og-Levere Service

Ingen serviceoppgradering valgt- kun 1 års henteservice

Ingen antiviruslisens

65W AC Adapter

9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery (optional)

Free upgrade from 60GB to 80GB HDD

15.4" WXGA TFT skjerm (1280x800) widescreen

 

 

Leste også om denne HP-maskina. Virket også som et greit alternativ...?

 

 

Håper noen kan komme med noen innspill :)

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hun trenger altså ikke en så veldig kraftig bærbar, men grei nok til spill slik at det ikke hakker nevneverdig når hun spiller f.eks. Sims 2 osv.

 

Leste også om denne HP-maskina. Virket også som et greit alternativ...?

6081341[/snapback]

 

Dessverre, den har "integrert" skjrmkort. Dvs det har eget minne, men kun det. Klarer nok ikke sims 2 uten hakking. :( Radeon XPRESS 200M (128MB dedikert) er nok bedre enn vanlige integrerte, men ikke noe til spill altså. Dessverre. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hold deg borte fra MS Works. Skaper mere frustrasjon eller arbeid ;)

6081408[/snapback]

MS Works 7.0 følger med gratis sammen med maskina :p

6081439[/snapback]

 

Gratis og gratis Fru blom.... selv om prisen for Works er innbakt i maskinprisen, betyr det ikke at du får det gratis.

6081938[/snapback]

Ja, vet da det da... Men den er "gratis" i den forstand at jeg ikke har noe valg om jeg skal betale for den eller ikke, prisen blir den samme uansett om jeg ringer og ber om at Dell ikke sender MS Works sammen med PC'en. Svært så pirkete man skal være da :)

 

Hvilken av disse anbefaler du? Og hva gjør disse bedre enn den Dell-maskina? Skermkortene er vel kanskje en del bedre enn det jeg hadde listet opp på Inspiron'en?

Lenke til kommentar

andbefaler den første da den har bedre grafikk.

 

den siste på grunn av mere minne 2 gig

bedre grafikk å det er intropris på den.

begge er framtidsretet mot det meste. vanskelig og finne noe under 10 lapper med Core Duo prosesor og greit skjermkort

 

den pc fra psdata holder i masse vis til dagens spill og bruk. eneste negative der er følger ikke med opprativsystem.

 

(skriveleifer)

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Likte egentlig best den fra PS Data. 1gb minne, GeForce 6600 grafikkort, 80GB harddisk osv... Hvordan er prossesoren på den? I forhold til den fra komplett f.eks.? Ser at den fra komplett har noe Core Duo-greier, er det mye bedre enn den Tundra-maskinen fra PS Data?

 

GeForce 6600 er vel greit nok til Sims 2 osv? Går greit uten nevneverdig hakking?

 

Finnes det noen gode alternativer til rundt 8000 (inkl. operativsystem) som funker bra nok til Sims 2 osv også, eller må hun opp i en 10 000 kroner for å få noe som funker brukbart?

Lenke til kommentar
Skal gjøre det litt kort Tundra maskinens prosessor yter like godt-mye bedre skjermkort som kjører Sims etc veldig godt, og hvis hun liker å spille så ville jeg virkelig kjøpt en pc med min GO6600 eller X700 og de ligger på rundt 10,000,- med OS.

6094672[/snapback]

Ja, hun har nok til å kjøpe en i 10000-kroners klassen, så det er kanskje det beste da. Blir jo en 10000,- for den fra PS Data med OS.

 

Hun spiller tross alt ikke så veldig mye, men gjør vel det en gang i blant, og da er det jo greit med ei maskin som takler spill rimelig greit.

 

Forresten, jeg kom til å tenke på "Dreamfall" fra Funcom... Det kan godt hende hun vil spille det også, og det har jo rimelig høye systemkrav:

 

Minimum system requirements:

OS: Windows XP (with service pack 2)

CPU: Intel Pentium 4 1.6 GHz or AMD Sempron 2800+ or higher

Memory: 512 MB RAM

Hard Drive: 7 GB free disk space

Sound Card: DirectX 9.0c compatible

Video Card: 3D Hardware Accelerator Card Required - 100% DirectX 9.0c compatible 128 MB with latest drivers

Disc Drive: 8x speed CD-ROM drive or 2X DVD-ROM drive

 

Spillet klarer å kjøre greit nok på mitt system, som egentlig kan sammenlignes med den Tundra-bærbaren (?) (se in profil for mine specs), så regned med at hun vil klare å kjøre Dreamfall også på den bærbare maskina.

 

Hva er egentlig fordelere/ulemper med den Tundra-maskina Kvase linket i forhold til de to andre maskienene fra komplett/mpx? Eller er de rimelig like?

Lenke til kommentar

Hva med den bærbare de selger i en del COOP butikker for tiden?

Har ihvertfall sett den annonsert her på COOP OBS Bergen den siste uken.

 

Tidligere tester av slike tilbud har vært gode, men vet ikke hvordan det er med akkurat denne modellen.

Det er mye for pengene ihvertfall mener jeg....

 

Finner ikke noe link på nettet her nå, men følgende er listet opp i avisen her:

Cybercom Bærbar PC

Intel Pentium M prosessor 740 1,73GHz 2MB L2 cache 533MHz FSB

15,4" LCD (WXGA)

1024 MB DDR RAM, 100GB harddisk 5400RPM

ATI Mobility Radeon X-700XL PCI Express, 128 MB DDR RAM

8x +/- dual layer DVD brenner

Trådløst nettverk 54Mbit

Multi minnekortleser 8 i 2

High definition lyd, Ekstern TV tuner kort (analog/digital)

Ekstern mus, bæreveske, headsett og fjernkontroll

 

Selges til 6490.- som må være en grei pris synest jeg.

Står ikke noe om programvare som følger med, men det er vel ganske standard.

 

Ser ut til å være omtrent helt lik til en maskin som er testet her

 

Noen kommentarer til denne maskinen? Jeg mener man ikke får noe bedre for denne prisen....

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Hva med den bærbare de selger i en del COOP butikker for tiden?

Har ihvertfall sett den annonsert her på COOP OBS Bergen den siste uken.

 

Tidligere tester av slike tilbud har vært gode, men vet ikke hvordan det er med akkurat denne modellen.

Det er mye for pengene ihvertfall mener jeg....

 

Finner ikke noe link på nettet her nå, men følgende er listet opp i avisen her:

Cybercom Bærbar PC

Intel Pentium M prosessor 740 1,73GHz 2MB L2 cache 533MHz FSB

15,4" LCD (WXGA)

1024 MB DDR RAM, 100GB harddisk 5400RPM

ATI Mobility Radeon X-700XL PCI Express, 128 MB DDR RAM

8x +/- dual layer DVD brenner

Trådløst nettverk 54Mbit

Multi minnekortleser 8 i 2

High definition lyd, Ekstern TV tuner kort (analog/digital)

Ekstern mus, bæreveske, headsett og fjernkontroll

 

Selges til 6490.- som må være en grei pris synest jeg.

Står ikke noe om programvare som følger med, men det er vel ganske standard.

 

Ser ut til å være omtrent helt lik til en maskin som er testet her

 

Noen kommentarer til denne maskinen? Jeg mener man ikke får noe bedre for denne prisen....

 

Nettulf

6094862[/snapback]

Veldig bra tips, men finner ikke noe info om et slikt tilbud her i Trondheim. Den der kan vel lett måle seg opp mot den PC'en som PS data selger for 8999 (uten OS).

 

Skal prøve å undersøke litt mer om Coop OBS her selger bærbare maskiner, men tviler på at de gjør det.

 

Om jeg ikke får tak i den Coop-maskina tror jeg egentlig den Tundraen til 8999 er det beste alternativet, eller?

Lenke til kommentar
Ikke med en prisklasse på 10,000,- ...

6094865[/snapback]

Hvorfor ikke?

 

edit: ikke mva ja. :\

Ikke med en prisklasse på 10,000,- ... og les hele tråden før du kommer med forslag da Tundra maskinen har kommet som et alternativ for lenge siden...

6094865[/snapback]

Ja, det stemmer. Jeg leste gjennom tråden for å sjekke om den første var foreslått, Tundraen fant jeg etterpå og glemte at den allerede var nevnt ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Ikke med en prisklasse på 10,000,- ... og les hele tråden før du kommer med forslag da Tundra maskinen har kommet som et alternativ for lenge siden...

6094865[/snapback]

Ja, det stemmer. Jeg leste gjennom tråden for å sjekke om den første var foreslått, Tundraen fant jeg etterpå og glemte at den allerede var nevnt ;)

6095024[/snapback]

Hehe, jeg også trodde først den bare kostet 10000, da hadde det virkelig vært et bra tilbud :)

 

Så du anbefaler Tundraen også? Den virker egentlig best, med tanke på 1GB ram, 80GB harddisk, GeForce 6600 grafikkort, og 2GHz prossesor.

Lenke til kommentar
Klart den  beste maskinen i denne prisklassen, og jeg kommer til å kjøpe denne selv til uken :thumbup:

6095082[/snapback]

Ok, da blir det nok den :)

 

Takk for all hjelp, får håpe søstra mi også blir fonøyd da :wee:

 

Da var det bare å finne ut hva jeg må kjøpe for å sette opp et trådløst nettverk da :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...