Gå til innhold

Hva slags backupsystem bør en ha?


Anbefalte innlegg

hei.

Jeg trenger et forslag til backup system på en server, der det er en del pc-er koblet til serveren, og alle brukere har hjemmeområde der, og det har aldri vert tatt backup, men det skal begynnes med nå.

Noen som har noen idér? eller et forslag på et system som kan brukes?

 

Har ikke så mye greie på backup, men veit det brukes noe kaldt "Teip/tape" en slags kasett, men har også hørt om flere forskjellige typer av de...

 

Og hvis denne har blitt postet feil, kan den vær så snill og bli flyttet til riktig sted, fant ingenting om backup her. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke helt utifra hva du skriver om det er noe budsjett.. backup kan gjøres dyrt og billig, enkelt og omplisert..

 

forslag:

 

-kjøp deg en usb disk og "dump" data på en gang i uka eller noe..

 

-"dump" via nettverk til en maskin

 

-kjøp tape-drive og bruk backup kassetter og for eksempel program som BrightStor ARCserve for backup.

 

-sett inn en disk til i serveren med speiling

 

osv osv

 

greit om du sier noe om hva du tenker selv og hvilke midler du har?

Lenke til kommentar

Nå har ikke trådstarter svart, men vi kan jo like gjerne fortsette tråden.. :)

 

Alle løsninger som innebærer speiling av disk eller tape-driv, er imo nytteløs. Skal du først ha backup for å være sikret, må du iallfall sørge for at den aktuelle backupen ikke er på samme sted fysisk sett. Enn om serverrommet brenner opp? ;)

Lenke til kommentar
Nå har ikke trådstarter svart, men vi kan jo like gjerne fortsette tråden.. :)

 

Alle løsninger som innebærer speiling av disk eller tape-driv, er imo nytteløs. Skal du først ha backup for å være sikret, må du iallfall sørge for at den aktuelle backupen ikke er på samme sted fysisk sett. Enn om serverrommet brenner opp? ;)

6107190[/snapback]

 

 

derfor tape drive er ok... jeg har tape-drive på min servere og tar med meg tapen inn i et brannsikkert skap hver dag.. *sette inn - ta backup - ta med seg *... men enig med at speiling har visse ulemper men tenk om bare disken ryker da er speiling flotters :)

 

som sagt før er dette anpå hva du har av penger og forventninger til oppetid en fin kombinasjon er det beste! :cool:

Lenke til kommentar
Nå har ikke trådstarter svart, men vi kan jo like gjerne fortsette tråden.. :)

 

Alle løsninger som innebærer speiling av disk eller tape-driv, er imo nytteløs. Skal du først ha backup for å være sikret, må du iallfall sørge for at den aktuelle backupen ikke er på samme sted fysisk sett. Enn om serverrommet brenner opp? ;)

6107190[/snapback]

Så SAN-speil til et bygg flere kvartaler unna er nyttesløst? Nei, ikke alle løsnigner er nyttesløse. Men, jeg skal si meg helt enig i at RAID-1 ikke er backup, men feiltoleranse.

 

Generelt kan man si at RAID brukes til å sørge for at at dataene får så høy tilgjengelighet som mulig, backup brukes til å minimere skaden når RAID-settet ikke gjør jobben. (Jeg regner ikke med RAID 0 her, siden det strengt tatt ikke er RAID, det har ingen redundans).

 

Men, når det er sagt så vil et diskkabinett på en annen fysisk lokasjon kunne fungere godt til bakcup, og du kan få mye backupplass til en syk pris. Ca 100k for 10TB.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er på utkikk etter det samme selv, men da en helautomatisk løsning. Noen som har forslag?

 

Skal dra over filene fra en win2000 server(regner med jeg bruker ftp) som er lokalisert på kontoret til firmaet, over på en server som skal stå i ett serversenter.

Tenkte å kjøre winxp på 'servere' som skal ta backup. Noen som har forslag til ett program som kan koble seg til og laste ned backup hver natt, på ett angitt klokkeslett?

Lenke til kommentar
Er ikke Tape den beste løsningen når det gjelder lagring av masse data? (40-50TB). Mener Tape er det optimale mellom kostnad og ytelse. Det er også lett å flytte på :)

6199729[/snapback]

Det er enkelt å flytte en tape ja, men tape-roboter er ikke rimelige. De største som ligger på starndardprislisten til HP (24TB) koster omlag 70k ex mva. Hvordan prisen endrer seg når du går opp i størrelse her tør jeg ikke si.

 

Men, tape-backup har en ulempe, TTR (Time To Recover). Dette er kritisk i mange miljøer, og man velger derfor heller backup til disk. Det er også mye enklere (og rimeligere) å utvide et SAN enn nå utvide en tape-robot, hvis man da ikke kjøper et monster av en tape-robot som man har mye ledig plass i.

 

Nå vil jeg ikke med dette anbefale disk-backup som eneste backupløsning, men jeg synes at det er en god løsning til den daglige backyp, og så kan man heller ha en enkeltstående tapestasjon til backup som bringes off-site.

 

Til sammenligning: 50TB på FibreChannel bør man kunne få for under 400k ex mva, og prisen faller stadig.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er selvfølgelig at alle backupløsninger som innebærer lagring til en maskin i samme rom, er nytteløs.

6115846[/snapback]

Kopiering til annen maskin fungerer fintfint som backup ved hardwarekrasj og softwarekrasj. Ved overskriving og sletting fungerer denne typen backup perfekt.

 

Å si at den er nytteløs blir helt feil, når den gjør nytten i 99% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er selvfølgelig at alle backupløsninger som innebærer lagring til en maskin i samme rom, er nytteløs.

6115846[/snapback]

Kopiering til annen maskin fungerer fintfint som backup ved hardwarekrasj og softwarekrasj. Ved overskriving og sletting fungerer denne typen backup perfekt.

 

Å si at den er nytteløs blir helt feil, når den gjør nytten i 99% av tilfellene.

6211469[/snapback]

Den er nyttesløs i mange av de tilfellene som du VIRKELIG har bruk for backupen, deriblant (men ikke begrenset til) overspenning (f eks ved lynnedslag), brann, kortslutning (f eks ved vannlekkasje) og så videre. I virkelig kritiske situasjoner blir fort backupen skadet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...