Gå til innhold

HD 1080p på TV - bildet passer ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har fått tak i en demo film presentert i 1080p HD res. Problemet er som følger:

Jeg har tilkoplet en LG 42" plasma til PC'en (den er HD klar) men når jeg skal se denne filmen på TV blir det veldig store svarte streker over og under filmen. Dette er ikke tilfellet på PC skjermen (Dell 21" widescreen, 1680x1050). De sorte feltene blir ikke så store - nesten ikke synlig. Det hjelper ikke og sette den som anamorphic widescreen, fullscreen eller user defined...

Jeg bruker ZoomPlayer som software.

Hva kan jeg gjøre for at filmen skal være i fullskjerm på LG TV'en? Dette fungerer veldig bra på alle andre formater og bildestørrelser, men altså ikke denne 1080p (1920x1080) filmen...

Trenger hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser bildet "riktig" ut da? Er jo forskjellig oppløsning på disse skjermene da. 1680x1050 tilsvarer 1:1,6. 1920x1080 tilsvarer 1:1,77 så det er naturlig at du får større svarte felter på denne.

Skrevet

Takk for svar!

Jo det er riktig, men jeg skrev det kanskje ikke tydelig nok. Det er veldig smalt bilde på TV'en...ser ut som bildet blir strekt ut. MEN; jeg fant en vei rundt problemet.

Jeg åpner opp ZoomPlayer (fra PC) på TV'en og velger så fullskjerm. Da blir de sorte stripene mye mye mindre. 95% av TV'en blir dekket av video. Perfekt.

Problemet er nå på PC skjermen, men det gjør ikke noe så lenge jeg skal bruke TV og se film på.

Jeg lurer litt på hva dette kan være, er det en mulig årsak at en slik oppløsning er svært tungt og kjøre så PC ikke klarer fullscreen på 2 skjermer?? eller kan det være grafikkortet som ikke klarer full HD på begge portene (GeForece 6800GT med 1 stk analog og 1 stk DVI - DVI til PC skjerm)

Ellers har jeg en 3,2 GHz AMD 64 med 1024MB RAM...

Takker...

Skrevet

Nå er ZoomPlayer ute i Tech.Preview enda vel?

Og er det den du bruker? Kan teste med andre konfigurasjoner kanskje.

Forøvrig er mye av det med film/bilde issues koblet til codecs.

Mang en instilling som kan optimaliseres derfra.

Forsåvidt skal jo ikke dette være tilfellet her med HD da.Men verdt en titt rundt doom9 websiten hadde kanskje vært lurt. el http://www.free-codecs.com/

Det det høres ut som for meg er at du kjører noe slags dual skjerm oppsett og at driverene for skjermkortet rendrer svarte linjer for å kompensere forskjellen. For å si det slik, rendrer du filmen til

KUN plasma skjermen, og i det hele tatt har den vanlige pc skjermen

totalt ute av bildet, så ja... Da må jeg tenke litt til ;)

Iallefall når du er stilt med problemløsning så fungerer eliminasjonsmetoden godt.

Skrevet

Uten at jeg er spesielt inne på dette, så er det godt mulig at du får slike sorte striper pga. at pikslene på plasmaskjermen ikke er kvadratiske. Jeg har i allfall ofte sett HD plasmaskjermer med f.eks. 1024x1024 elns. i oppløsning. Hvis dette ikke blir tatt høyde for av enten PCen eller TVen så er det klart det vil bli litt problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...