ZoRaC Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Ønsker å konvertere nyhets-siden min fra tabell til CSS. Har drevet og lest masse tutorials og eksempler, men skjønner ikke hvordan det funker. Noen som kan hjelpe meg med denne? <table border="1"> <tr><td valign="top"> <b>Tittel 1</b><br> Dette er selv teksten, den kan bestå av mange linjer, eller bare noen få.<br> Likevel skal boksene stå ved siden av hverandre, likt.<br> </td> <td valign="top"> <b>Tittel 2</b><br> Dette er selv teksten, den kan bestå av mange linjer, eller bare noen få.<br> Likevel skal boksene stå ved siden av hverandre, likt.<br> <br><br><br><br><br><br><br><br> Dette skal også påvirke celle 1. </td> </tr> <tr> <td>Publisert: 09.06.05 15:00</td> <td>Publisert: 09.06.05 15:00</td> </tr> </table> Får ikke <div>'ene til å stå ved siden av hverandre og får heller ikke inn tidspunktet nederst som jeg vil... Trenger sårt litt "starthjelp"!
Steinmann Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 (endret) <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"> <html lang="no"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/default.css" media="all"> </head> <body> <h1>Min hjemmeside</h1> <div class="post"> <h2>Min lille nyhet</h2> <p>Teksten i min lille nyhet</p> </div> <div class="post"> <h2>Min andre nyhet</h2> <p>Også med litt tekst</p> <p>Og litt til!</p> </div> </body> </html> SÅ må du bruke css for å få alt på plass. setter du en bredde på et element og sier float: left; vil neste element legge seg til høyre for det, dersom det er plass. Hvorfor vil du liste nyheter vanrett? Er det så lurt? edit: syntax-error Endret 9. mai 2006 av orsus
ZoRaC Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Skrevet 9. mai 2006 Har nå kommet et stykke på vei: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html><head><title>CSS</title> <style type="text/css"> body { margin:10px 10px 0px 10px; padding:0px; font-family:verdana, arial; } #main_news { left:10px; top:50px; padding:5px; width:430px; height:200px; background:#fff; border:1px solid #000; } #main_ingress { left:10px; top:50px; padding:5px; width:200px; height:200px; background:#fff; border:0px solid #000; } #bunn_ingress { position: absolute; bottom; 0px; left:0px; top:5px; padding:0px; width:200px; background:#fff; border:0px solid #000; font-size:12px; } </style> </head> <body> <div id="main_news"> <div id="main_ingress" style="float:left;"> <b>Tittel</b><br> Her er ingressen, den kan være lang og med mange linjer med tekst.<br> Alle ingresser skal være sidestilt likt, uten at noen får mer plass enn andre.<br> <div id="bunn_ingress"> Les mer 09.05.06 12:00 </div> </div> <div id="main_ingress" style="float:right;"> <b>Tittel</b><br> Her er ingressen, den kan være lang og med mange linjer med tekst.<br> Alle ingresser skal være sidestilt likt, uten at noen får mer plass enn andre.<br> <div id="bunn_ingress"> Les mer 09.05.06 12:00 </div> </div> </div></body></html> Eneste som ikke funker er at "les mer" og dato/tid ikke kommer i bunnen. Noen som vet hvordan jeg løser det? orsus: Skal ikke ha nyhetene vannrett, skal ha det 2x5, så dette er de 2 øverste, resten skal komme under... Og det tror jeg jeg skal få til... kanskje...
Steinmann Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 (endret) Det er veldig vanskelig å starte på den måten, og vil derfor ikke ambefale deg å starte med noe så avansert design med en gang Du burde se litt på semantikk, hvordan de forskjellige elementene skal brukes osv <b> er utdatert. I ditt tilfelle markerer du en overskrift: altså en <h*> -- Edit: hold deg unna position: absolute; det vil bare skape krøll! Bruk heller float, marginer og pading til å plassere elementer der du vil Endret 9. mai 2006 av orsus
ZoRaC Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Skrevet 9. mai 2006 Hmm... så jeg bør egentlig holde meg til table til akkurat dette?
Steinmann Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 (endret) Nei, er jo klønete det også, for ikke å si feil Regner med du skal ha det ganske dynamisk, og da må du jo frem med å sette egene klasser på de 2 første nyhetene for å få de mindre osv. Regner med du bruker et cms system? Endret 9. mai 2006 av orsus
ZoRaC Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Skrevet 9. mai 2006 Ja, hentet ut nyhetene fra MySQL med en PHP-loop. Hvorfor vil jeg ha de 2 første mindre?
Steinmann Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Hvis du skal ha 2 nyheter ved siden av hverandre må de jo være smalere for å få plass...
ZoRaC Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Skrevet 9. mai 2006 400 px må da være greit nok? Dessuten var det bare for å illustrere da, bredden kan jeg jo tilpasse etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå