Gå til innhold

kjøre både linux og windows på samme maskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette mulig?

Tenkte vel mest på og bruke linux til web design og bilderedigering osv og windows til spill.

Distroen jeg laster ned er Fedora vis det har noe og si. (Er fedora bare til server eller kan den også brukes til vanlig arbeid og bilderedigering?)

Vis det er mulig lurte jeg på om det går og lage en slags boot meny i start up hvor jeg velger om jeg vil starte i windows eller linux.

Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Distroen jeg laster ned er Fedora vis det har noe og si. (Er fedora bare til server eller kan den også brukes til vanlig arbeid og bilderedigering?)

Alt mulig rart, velger under installasjon

Vis det er mulig lurte jeg på om det går og lage en slags boot meny i start up hvor jeg velger om jeg vil starte i windows eller linux.

Ta deg en øl og la Fedora fikse det. Eneste du trenger å gjøre er å sette av en egen partisjon for Fedora

Takker for alle svar.

Bare hyggelig

Skrevet (endret)

oki, hvor stor burde denne partisjonen hvere?

EDIT: Blir vanskelig og ta en øl lovlig da, hehe.

Endret av halvis_92
Skrevet (endret)
oki, hvor stor burde denne partisjonen hvere?

EDIT: Blir vanskelig og ta en øl lovlig da, hehe.

6058642[/snapback]

Hehe, tenkte på at du kanskje var født i 92 etterhvert. Cola funker det også ;).

Partisjonsstørrelse varierer jo litt, men hvis du setter av 5-10 GB (jeg har brukt 3 G på rotpartisjonen), burde du ha nok til diverse programmer og vel så det. Hvis du ikke har veldig mye RAM bør du også ha en swap-partisjon, tilsvarende 1-2 ganger RAM, ettersom. Det er også greit å ha en egen /home-partisjon, på den måten bevarer du innstillingene ved en evt. reinstallasjon, men egen /home er ikke påkrevd. Eneste som er påkrevd er / (rot), og man bør som regel ha en egen swap-partisjon hvis ikke systemet skal gå helt i sirup.

EDIT: Hvis du vil gjøre det enkelt, tror jeg Fedora kan ordne automatisk for deg på ledig partisjon. Da får du en / og en passe swap-partisjon.

Endret av RattleBattle
Skrevet

hmm... det ble lit mye på kvelden for meg gitt. Må nok sov litt på det hehe.

Men jeg tenkte og sette opp noe som ligner dette:

Windows partisjon - 2-3gb

Linux partisjon - 4-5gb

Alt av programmer partisjon - 10gb ++ (Da tenker jeg på linux programmer som ikke følger med. Gimp osv)

Spill partisjon - resten av plassen (Kun til windows)

Kan dette funke?

Skrevet (endret)

Sett av ledig upartisjonert plass på harddisken, og så vil installasjonsprogrammet ordne resten.

Eg veit ikkje om fedora gjør det automagisk, men det er ein fordel å ha /home som en egen partisjon, med tanke på bytte av distro/oppgradering/hd trøbbel og tilsvarande.

Mitt vanlige opsett er 100mb /boot(egentlig ikkje nødvendig lengre) 5GB /, 1GB swap og resten til /home. Kva filsystem eg bruker varierer litt, men vanligvis ext2 på boot, og reiserfs3.6 på resten (eventuelt ext3 med dir_index eller xfs)

Edit: skulle komt med ein kommentar om bokstavkjeks og raudbrus, men bokstavkjeks er desverre gått ut av produksjon :cry:

Endret av Mr.Elendig
Skrevet
Alt av programmer partisjon - 10gb ++ (Da tenker jeg på linux programmer som ikke følger med. Gimp osv)

6058992[/snapback]

Gimp følger med, ser du. Men ikke sett av en partisjon til programmer, det er viktig at du ikke tenker som i Windows ;). Fedora har et pakkesystem hvor du installerer programmer fra, det kan sammenlignes litt med windows update, bortsett fra at du kan legge til kilder å laste ned programmer fra og du har et mye større utvalg enn i Windows update.

Se etter yum og yumex når du er ferdig. Søk litt i linuguiden.no også, så blir du forhåpentligvis litt klokere :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...