Gå til innhold

Dell 6400 eller Asus A6Ja?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med ett dilemma her. Jeg konfirmeres om to uker, og jeg har tenkt til å kjøpe meg en laptop. Det står mellom Inspirion 6400 eller Asus A6Ja, begge laptopene har fått gode kritikker og det virker som mange av forummedlemmene her er fornøyde det kjøpet av enten Inspirion 6400 eller Asus A6Ja.

 

Laptopen skal brukes til spill når jeg er ute på tur, dvd'er, og til å gjøre drittjobber som winrar og nedlastninger. Kriteriene mine er som følger:

Minst 60gb hdd, gjerne 7200rpm, men jeg liker ikke å betale 2000,- eller mer for en 2.8" 80gb 7200rpm disk.

Core Duo er også et must, hvis ingen kommer med noen gode argumenter imot.

1gb minne minst.

Jeg vil helst holde meg til skjermstørrelse 15.4", med minimum 1440x800 men helst 1900x1024 (eller hva som er standaren).

Angående skjermkort, så er vel x1400 minimum, og det er der ASUS tar DELL, siden de har utstyrt sin laptop med ett x1600 kort, mens DELL kun kan velge mellom intergrert, x1200 eller x1400.

Batterilevetiden skal helst være over 3 timer med dvd avspilling.

 

Nå håper jeg ikke at jeg har skremt dere vekk med denne posten :tease:

 

På forhånd takk!

 

Hilsen meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer til å spille battlefield vietnam, civilization 4, red alert 2 og Star Wars knights of the old republic. Har ikke akuratt funnet noen nye spill som klarer å fenge meg helt..

6048933[/snapback]

 

De spillene går nok fint på x1400. Hvis du skal spille nye spill så vil det sikkert være mye bedre med x1400!

 

I 3dmark:

2Ghz dual core

1 gbram

100gb (ukjent hastighet)

x1400 265mb

 

01: ca. 14500

03: ca. 4300

05: ca. 2000

 

A6Ja

1,83Ghz dual core

1gb ram

100 gb (4200rpm)

x1600

 

01: ca 16500

03: ?

05: 3600-4000

 

 

Dette er etter hva jeg har hørt. Selv valgte jeg Dell 6400 på grunn av de gode spesifikasjonene (utenom skjermkort) og prisen. Og i tillegg fordi jeg ikke bestiller de mest krevende spillene og ikke er så veldig "kresen" når det gjelder grafikk. Ellers blir det jo en virkelig arbeidshest. Gleder meg til å få den!! leveringstid estimert til 10 .mai

Lenke til kommentar

Budsjettet er 14000kr, kan muligens strekke det litt ut, men er ikke ute etter noe skrivebordserstatter og jeg vil heller ikke ha noe som bråker villt, veier 4kg og varer 2 timer på batteriet.

 

Torland: Stor forskjell på 1.83ghz og 2ghz? Sistnevnte koster over 1000kr mer :hmm:

Og hvor lenge varer 9cells batteriet til 6400 modellen? Virker veldig fristende siden jeg liker designet og tilbudene til dell.

Lenke til kommentar
Budsjettet er 14000kr, kan muligens strekke det litt ut, men er ikke ute etter noe skrivebordserstatter og jeg vil heller ikke ha noe som bråker villt, veier 4kg og varer 2 timer på batteriet.

 

Torland: Stor forskjell på 1.83ghz og 2ghz? Sistnevnte koster over 1000kr mer :hmm:

Og hvor lenge varer 9cells batteriet til 6400 modellen? Virker veldig fristende siden jeg liker designet og tilbudene til dell.

6049408[/snapback]

 

Jeg har hørt at de med de lavest spesifiserte 6400'ene har oppnådd en batteritid på over 6 timer. Med de spesifikasjonene jeg listet opp kan du nok vente deg litt over fem timer!

Jeg har enda ikke motatt din så jeg anbefaler at du hører med noen som har fått denne og testet den litt. Skjermkortet ville jeg også spurt litt mer om.

Jeg vil jo ikke være grunnen for et feilkjøp :p !

 

Uansett, hvis du bestemmer deg for den vil jeg anbefale deg å ringe Dell som så mange andre har gjort for å få et godt tilbud. Eller vente til det dukker opp et nytt kjempetilbud fra Dell. Pass deg! Noen av disse tilbudene er ikke til å stole på siden Dell (vist nok) lager ny utgaver med forskjellige spesifikasjoner hele tiden.

 

2Ghz proessoren kan maskimalt kunne gi 8% mer ytelse enn 1,83Ghz proessoren. Alikevel greit å vite at du har noe av det kjappeste!!

 

Lykke til med kjøp av bærbar.

 

|mEg|

Endret av Torland
Lenke til kommentar

Ut i fra behovet som du beskriver ville jeg utvilsomt ha valgt A6ja. Når du bruker såpass mye penger på en pc vil jeg anta at du også ønsker at den skal kunne tjene ditt behov så lenge som mulig. All den tid du har tenkt til å bruke denne til spilling bør du derfor se hen til hvilet skjermkort pc'n kommer med. Alternativt ville jeg nok ha forsøkt å ringe Dell og fått en deal på en i9400 med go7800 eller go7900/7900gs.

 

Dersom du velger å spec'e pc med tanke på spilling må du også akseptere at den ikke er like bærbar lengre. Ekstra ytelse veier desverre noe.

Lenke til kommentar

Batteritiden på dem begge er på ca 3 timer, men dette er med et meget lavt strømforbruk. Du må regne med at tiden er noe dårligere dersom du spiller eller ser på dvd. Kort sagt så går ytelse litt på bekostning av battertid.

 

Det samme gjelder harddisk. A6Ja leveres kun med 4200 rpm, jeg vurderte selv også å bytte denne med en på 7200rpm, men kom frem til at varmeutvikling og støy, samt pris ikke veide opp for det positive. Dette er for meg ingen skrivebordserstatter, så litt må man finne seg i.

 

Størrelse og vektmessig er de omtrent like.

 

A6Ja støtter maks 1280x800, mens Dell maskinen klarer mer.

 

Dette er ganske like maskiner og de vil begge gjøre det helt greit, men i spill så vil du merke forskjell fordi A6Ja har X1600.

 

Ingen tvil om at begge er noen gode maskiner, du må nesten bare finne ut hvilken type du vil ha. Det vil gå på bekostning av NOE uansett hva du velger :)

Endret av CaveDog
Lenke til kommentar
Batteritiden på dem begge er på ca 3 timer, men dette er med et meget lavt strømforbruk. Du må regne med at tiden er noe dårligere dersom du spiller eller ser på dvd. Kort sagt så går ytelse litt på bekostning av battertid.

 

Det samme gjelder harddisk. A6Ja leveres kun med 4200 rpm, jeg vurderte selv også å bytte denne med en på 7200rpm, men kom frem til at varmeutvikling og støy, samt pris ikke veide opp for det positive. Dette er for meg ingen skrivebordserstatter, så litt må man finne seg i.

 

Størrelse og vektmessig er de omtrent like.

 

A6Ja støtter maks 1280x800, mens Dell maskinen klarer mer.

 

Dette er ganske like maskiner og de vil begge gjøre det helt greit, men i spill så vil du merke forskjell fordi A6Ja har X1600.

 

Ingen tvil om at begge er noen gode maskiner, du må nesten bare finne ut hvilken type du vil ha. Det vil gå på bekostning av NOE uansett hva du velger  :)

6049938[/snapback]

 

så sant,så sant..

 

 

Edit: Det skal jo uansett ikke komme mer lyd fra en raskere disk! Trodde heller ikke den skulle bli varmere. :ohmy:

Endret av Torland
Lenke til kommentar
Edit: Det skal jo uansett ikke komme mer lyd fra en raskere disk! Trodde heller ikke den skulle bli varmere. :ohmy:

6050107[/snapback]

 

Er nok dessverre slik, jo raskere disk jo høyere temphar den om det ikke er store designforskjeller. Husk at antall watt du putter inn i drivmotoren på disken, skal ut igjen i form av varme. Nesten alle disker har jo den samme formfaktoren, og dermed er de ganske låst i hvordan de kvitter seg med varmen. Og flere rpm betyr mere støy vanligvis, men her er det større forskjeller mellom fabrikantene enn mellom hastighetene vil jeg si.

Lenke til kommentar

Bestillte en Dell i6400 med 2GHz Core Duo, 2GB RAM og 100GB 7200RPM. Vil ikke si at maskinen blir noe spesielt varmere, eller støyer noe mer, enn maskiner som har tregere disker. En kamerat av meg byttet ut sin 4200RPM Fujitsu-disk fra en Asus A6VA med en Seagate Momentus 7200RPM, og er veldig fornøyd med det. Vurderte selv A6Ja, men pga. skjermen og den dårlige disken, ble det Dell-maskinen i stedet. Likevel, hvis man skal bytte ut disken, må man legge nærmere 2500 på bordet for en 100GB, og da er plutselig ikke prisforskjellen så stor lenger.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Bestillte en Dell i6400 med 2GHz Core Duo, 2GB RAM og 100GB 7200RPM. Vil ikke si at maskinen blir noe spesielt varmere, eller støyer noe mer, enn maskiner som har tregere disker. En kamerat av meg byttet ut sin 4200RPM Fujitsu-disk fra en Asus A6VA med en Seagate Momentus 7200RPM, og er veldig fornøyd med det. Vurderte selv A6Ja, men pga. skjermen og den dårlige disken, ble det Dell-maskinen i stedet. Likevel, hvis man skal bytte ut disken, må man legge nærmere 2500 på bordet for en 100GB, og da er plutselig ikke prisforskjellen så stor lenger.

6050348[/snapback]

 

 

Hvor mye betalte du for de spesifikasjonene??

 

|mEg|

Lenke til kommentar

Litt over 15000. Nesten 3000 mer enn for A6Ja, men her snakker vi 4x så mye RAM, bedre skjerm og en 100GB 7200RPM-disk. Hvis du klarer deg med X1400, er dette en kongemaskin :D

 

EDIT:Frem til 10. mai får du dobbel RAM (1GB-2GB) og gratis frakt. Regner med at du kan trekke et par tusen fra den prisen jeg endte opp med.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Litt over 15000. Nesten 3000 mer enn for A6Ja, men her snakker vi 4x så mye RAM, bedre skjerm og en 100GB 7200RPM-disk. Hvis du klarer deg med X1400, er dette en kongemaskin :D

 

EDIT:Frem til 10. mai får du dobbel RAM (1GB-2GB) og gratis frakt. Regner med at du kan trekke et par tusen fra den prisen jeg endte opp med.

6052377[/snapback]

 

Han spør deg for han ga 11,000,- for samme maskin selv :wow:

Lenke til kommentar
Jepp, vet jeg har tapt noe. Ikke lenge før jeg fikk maskinen, fikk de tilbudet om dobbelt RAM. Gikk nesten 3000 der *sukk* Veldig fornøyd med maskinen i allefall, det er jo en liten trøst :)

6052757[/snapback]

 

 

Bra å høre at du er fornøyd! Gleder meg til onsdag da er den sannsynligvis kommet.

 

 

Støyer den mye?

Lenke til kommentar

Heldigvis ikke, den gir ikke fra seg mye lyd. Fint at maskinen er rolig når du ser på film og slikt :) En annen positiv ting er de integrerte høytalerne, som har svært god lyd til å være såpass små. God surroundeffekt gir de også. Ikke mye sus når du plugger til øretelefoner heller :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...