Gå til innhold

Har prob. med og komme inn i bios


TRyeng

Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Gamlingene var innom med pc'n for de fikk ikke startet opp.

 

Jeg slo på etter å ha reset bios og maskinen startet. Problemet er at jeg ikke greier å komme inn i bios etter å ha trykket del knappen.

 

Fikk også en Cmos checksum error, som forsvant igjen...

 

Er det biosen som er ødelagt eller?(går det an å få tak i en ny?)

(HK-k7t pro2)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helst tomt CMOS-batteri, og at det nå leverer for lite til å vise Bios eller sjekke status. Urmaker/ fotobutikker/ bokhandler e.l. har dem.

 

Du kan jo også prøve med å flytte Clear CMOS-jumperen ( ved å flytte den tur/retur nabopinnene ), eller ta ut batteriet en halvtimes tid.

 

Hvis det ikke er batteriet, kan et trykk på F1-tasten gjøre at Bios resettes til default, og videre til Windows.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-10-03 21:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 20:27, skrev TRyeng:

Heisan,


Gamlingene var innom med pc'n for de fikk ikke startet opp.


Jeg slo på etter å ha reset bios og maskinen startet. Problemet er at jeg ikke greier å komme inn i bios etter å ha trykket del knappen.


Fikk også en Cmos checksum error, som forsvant igjen...


Er det biosen som er ødelagt eller?(går det an å få tak i en ny?)

(HK-k7t pro2)


 

Ang Silent Viking problemet så var vel det Abit og MSi som hadde problemer. Og K7T pro2 er et MSi kort. Så det kan være at du er inne på noe.

Sjekk allikevel clear cmos jumperen. At den står i riktig posisjon. Cmos checksum error etter at strømmen har vært dratt ut kan bety at enten jumperen står i feil posisjon eller at batteriet er dødt.

 

Quote:


Den 2002-10-03 21:42, skrev Zink:

Er helst tomt CMOS-batteri, og at det nå leverer for lite til å vise Bios eller sjekke status. Urmaker/ fotobutikker/ bokhandler e.l. har dem.


JA det er riktig at et tomt batteri forårsaker Cmos checksum error hvis strømmen har vært trukket ut eller PSU'en har vært slått av.

Men det har ingenting med saken å gjøre så lenge strømmen er tilkoblet. Og det har ihvertfall absolutt ingenting med saken å gjøre etter at maskinen er skrudd på og man forsøker å komme seg inn i bios.

 

 

Har man et dødt cmos batteri så vil maskinen huske alle instillinger så lenge strømmen er tilkoblet selv om maskinen er slått av. Det er først når strømmen trekkes ut/slås av bakpå psu at instillingene forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...