Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har postet i hw.no forumet om dette, men vil gjerne høre eventuelle erfaringer fra bedrifts-ansatte it-teknikkere også.

 

Er IKT lærling på en skole og driver for tiden å prosjekterer trådløs dekning når samtlige av våre VG1 elever fra høsten av skal ha bærbar pc.

 

I den sammenheng vurderer vi å gå fra 802.11g til 802.11a basert nett (sansyneligvis en kombinasjon).

 

Grunnet:

 

- Opptil 240 samtidige brukere i et relativt lite område. Med gjennomsnitt på max 30 brukere pr. punkt, vil dette kreve mange accesspunkt i et lite område.

 

- Ikke-overlappende kanaler. Mindre sjanse for interferens mellom egne acesspunkt

 

- Ingen sjanse for interferens med andre nærliggende fasiliteter / boligområder som har trådløsnett på 802.11b/g frekvensområdet.

 

 

Planen er følgende:

 

Vi skal bruke Cisco 1131 og/eller 1242 acesspunkt med WSLE som mangement.

 

 

Er det noen som har erfaring med 802.11a nett?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har brukt a-nettet i noen sammenhenger... Men ikke i stor nok grad til å si om det er bedre med MANGE brukere enn b/g nett..

 

Men en veldig viktig detalj er at det er veldig få som har trådløse nettverkskort med a-støtte!

 

Har ikke hatt noe problem med mange trådløse baser og interferens.. Bruk samme SSID på alle basene (eventuelt flere på hver base) og hold deg til kanal 1 , 6 og 11 for hver base. Prøv å holde mest mulig avstand mellom hver base som bruker samme kanal.

 

Dette bør gå bra uansett hvilken nett som benyttes. Men hold deg til Cisco, Avaya eller de andre STORE (og da mener jeg ikke Dlink, Asus osv)

 

Lykke til!

 

EDIT: bruk retningsbestemte antenner.. Gjerne slike som du plasserer i et hjørne som har en viss vinkel på spredningen av signalene.. På denne måten blir det minimalt med overlapping, og de plassene det overlapper så bør dette være ulike kanaler..

 

Tegn en skisse og planlegg dette utifra den. 10 stk baser med rundstråleantenner på et LITE område kan nok bli problematisk. Men om du segmenterer dette opp som nevnt over så blir det nok knall!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
har brukt a-nettet i noen sammenhenger... Men ikke i stor nok grad til å si om det er bedre med MANGE brukere enn b/g nett..

 

Men en veldig viktig detalj er at det er veldig få som har trådløse nettverkskort med a-støtte!

 

Har ikke hatt noe problem med mange trådløse baser og interferens.. Bruk samme SSID på alle basene (eventuelt flere på hver base) og hold deg til kanal 1 , 6 og 11 for hver base. Prøv å holde mest mulig avstand mellom hver base som bruker samme kanal.

 

Dette bør gå bra uansett hvilken nett som benyttes. Men hold deg til Cisco, Avaya eller de andre STORE (og da mener jeg ikke Dlink, Asus osv)

 

Lykke til!

6040270[/snapback]

 

 

Det med kanal 1, 6 og 11 er jo ikke relevant med 802.11a, da kanalene ikke er overlappende?? Elevene skal stort sett lease pc'er fra oss, så det med nettkort blir heller ikke noe stort problem.

 

Planen er å kjøre trunk ut mot accesspunktene, for så å ta ut forskjellige vlan på forskjellige SSID'er.

Lenke til kommentar

OK! jeg har ikke prøvd roaming med 802.11a -nett.

Men for 802.11b/g gjelder i hvert fall dette.

Jeg ville kjørt Cisco AP med både A og B/G radio onboard. Trunks mot AP er jo genialt da.

Husk at Windows sin trådløse klient (den innebygde) har dårlig støtte for skjulte SSID's.. OG kun en av SSID-ene blir synlige (for eks gjestenett?)

Har funnet ut at så lenge det er rekkevidde til et nett som viser SSID så nekter windows å koble til et skjult nett (gjelder kun windows sin klient). Så pass på at det blir brukt egene trådløse klientprogrammer på PC-ene (som for eks intel's kort har)

 

Ellers så kan vel dette løses med radius authentisering og dynamiske vlan pr bruker? dette fungerer fint! går fint å bruke radius-serveren til windows server 2000/2003.. regner med dere har domene-oppsett uansett, og da bruker brukerene samme brukernavn/passord som "ellers" til pålogging til det trådløse nettet (radius).

Så setter dere opp guest vlan og "fallback vlan" (nett for feil med authentisering.. husker ikke hva det heter i IOS) til et eget vlan med begrensede muligheter/tilganger...

Lenke til kommentar

Blir nok en kombinasjon av a/bg nett, men vi skal hovedsaklig prøve å holde oss til a. Noe av forutsettningene for at cisco oppsettet skal fungere sømløst (iflg. ementor) er at man bruker klienten i winxp. SSID'ene vil ikke bli skjult, men radius serveren vil jo ikke gi f.eks. en elevmaskin autorisasjon til å koble til admin nettet, da autorisasjonen skal gå på maskinkonto i AD. Vi har 2 _separate_ nett med hver sin domenekontroller, så tror ikke dette skal bli noe problem. Mest sansynelig blir det microsofts radius server vi skal bruke. Fallback wlan (gjestenett) blir også gjennomført.

Lenke til kommentar
Blir nok en kombinasjon av a/bg nett, men vi skal hovedsaklig prøve å holde oss til a. Noe av forutsettningene for at cisco oppsettet skal fungere sømløst (iflg. ementor) er at man bruker klienten i winxp. SSID'ene vil ikke bli skjult, men radius serveren vil jo ikke gi f.eks. en elevmaskin autorisasjon til å koble til admin nettet, da autorisasjonen skal gå på maskinkonto i AD. Vi har 2 _separate_ nett med hver sin domenekontroller, så tror ikke dette skal bli noe problem. Mest sansynelig blir det microsofts radius server vi skal bruke. Fallback wlan (gjestenett) blir også gjennomført.

6044856[/snapback]

 

hmm... du klarer vel så vidt jeg vet bare ha en synlig SSID pr AP ? ellers så høres det ut som du har full kontroll egentlig. Dynamiske VLAN via radius er definitivt ikke dumt i dette oppsettet..

Lenke til kommentar

jeg har ALDRI sett flere SYNLIGE SSID's fra en base.. men der ER flere (om det er satt opp slik) SSID'er, men de må velges "manuelt" i klienten.. de kommer ikke frem i listen over trådløse nett om man søker...

 

Jeg har til informasjon mange Cisco AP's.. en av de har 12 SSID's.. men bare en er synlig..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Hm.. interessant. På presentasjonen vi fikk av ementor fikk jeg inntrykk av at SSID'ene var synlige. Dette må sjekkes nermere.

 

Hvilken rekkevidde vil jeg kunne forvente med 802.11a

6074397[/snapback]

 

Noen andre som kan bekrefte/avkrefte dette?

6074639[/snapback]

 

På Cisco Aironett er kun en SSID synlig, den som er definert som guest SSID. Ved standard oppsett er da tsunami satt til guest mode. I versjon 12.3 eller nyere kan du sette opp at flere SSID skal være synlig med hjelp av SSIDL IE. SSIDL IE er støttet fra og med Windows XP SP2, men har dessverre ikke hatt gleden av å få testet dette selv ennå. Fremgangsmåte:

 

Step 1

configure terminal

Enter global configuration mode.

 

Step 2

interface dot11radio { 0 | 1 }

Enter interface configuration mode for the radio interface.

 

Step 3

ssid ssid-string

Enter configuration mode for a specific SSID.

 

Step 4

information-element ssidl [advertisement] [wps]

Include an SSIDL IE in the access point beacon that advertises the access point's extended capabilities, such as 802.1x and support for Microsoft Wireless Provisioning Services (WPS).

 

Use the advertisement option to include the SSID name and capabilities in the SSIDL IE. Use the wps option to set the WPS capability flag in the SSIDL IE.

 

Hentet fra http://www.cisco.com/en/US/customer/produc...0080341d5f.html (Krever CCO login)

Lenke til kommentar

har sett denne om å sende "extended" info.. men har aldri sett flere SSID's samtidig.. Men når dette da samtidig er veldig klientavhengig så kan man vel egentlig si at man i utgangspunktet kun får en synlig SSID...

 

Litt synd igrunn dette! For trådløsklienten til Windows NEKTER å koble til en skjult SSID (selv når man oppretter "oppsettet" manuelt) så lenge det er et synlig nett innen rekkevidde..

 

edit:

takk GeirNord for utdypende info!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Takker så MEGET for utfyllende info! Mye å sette seg inn i her, men GLEDER meg til vi får ap'ene og styreenheten. Såvidt meg bekjent fikk vi anbudet i dag, og skal begynne å bestille snart.

 

Er skikkelig spent på det med flere SSID'er. Som jeg har forstått det så var vår/ementors plan å ha flere synlige ssid'er, der radius serveren avgjorde, via maskinkonto, om du fikk tilgang til det forespurte vlanet (via ssid). Vi skal tilsynelatene bruke windows klient.

 

Men med de erfaringene dere kommer med her, kan dette virkelig bli gøy å finne ut av!

Lenke til kommentar
Takker så MEGET for utfyllende info! Mye å sette seg inn i her, men GLEDER meg til vi får ap'ene og styreenheten. Såvidt meg bekjent fikk vi anbudet i dag, og skal begynne å bestille snart.

 

Er skikkelig spent på det med flere SSID'er. Som jeg har forstått det så var vår/ementors plan å ha flere synlige ssid'er, der radius serveren avgjorde, via maskinkonto, om du fikk tilgang til det forespurte vlanet (via ssid). Vi skal tilsynelatene bruke windows klient.

 

Men med de erfaringene dere kommer med her, kan dette virkelig bli gøy å finne ut av!

6137282[/snapback]

 

men radius authentisering + cisco s¨trenger man vel bare et synlig nett/ssid uansett.. så lenge man har satt tag til vlan i radius-gruppen/brukeren selvsagt.. de som ikke authentiserer seg kommer i et gjestenett med kun tilgang til internett.. (alt etter konfigurasjon)

Har kun LEST dette! har kun prøvd dynamiske vlan + radius på switcher.. men skal fungere fint det!

Lenke til kommentar
Takker så MEGET for utfyllende info! Mye å sette seg inn i her, men GLEDER meg til vi får ap'ene og styreenheten. Såvidt meg bekjent fikk vi anbudet i dag, og skal begynne å bestille snart.

 

Er skikkelig spent på det med flere SSID'er. Som jeg har forstått det så var vår/ementors plan å ha flere synlige ssid'er, der radius serveren avgjorde, via maskinkonto, om du fikk tilgang til det forespurte vlanet (via ssid). Vi skal tilsynelatene bruke windows klient.

 

Men med de erfaringene dere kommer med her, kan dette virkelig bli gøy å finne ut av!

6137282[/snapback]

Hvor langt har du kommet med dette prosjektet? Jeg driver forøyeblikket med et prosjekt som kan ligne på det du holder på med. Derfor hadde det jo vært interessant om du kunne postet litt oppdateringer når dem skjer.

 

Angående rekkevidden til IEEE 802.11a som du spurte om tidligere i tråden, er tommelregelen at a grensesnittet har ca. 1/3 rekkevidde av b/g. Men det er viktig å ta høyde for at a opererer på høyere frekvens enn b, 5Ghz båndet. Den er på den måten mer følsom for fysisk hindringer enn b/g.

 

Vi bruker også en kombinasjon av a/b/g her, men bruker a til uplink og til backbone. Dere planlegger å bruke 802.11a som ren aksess til elevene eller?

 

Ellers er jeg også interessert i å høre hvordan det med flere SSID og RADIUS utvikler seg.

Lenke til kommentar
har sett denne om å sende "extended" info.. men har aldri sett flere SSID's samtidig.. Men når dette da samtidig er veldig klientavhengig så kan man vel egentlig si at man i utgangspunktet kun får en synlig SSID...

 

Litt synd igrunn dette! For trådløsklienten til Windows NEKTER å koble til en skjult SSID (selv når man oppretter "oppsettet" manuelt) så lenge det er et synlig nett innen rekkevidde..

 

edit:

takk GeirNord for utdypende info!

6122235[/snapback]

Jøss, jeg har ikke noen problemmer med å koble til under de omstendigheter du nevner.

 

Såvidt jeg skjønner er det litt yin og yang her med flere synlige SSID per AP/Basic service set(BSS). Konseptet er at det bør være en SSID per. BSS etter IEEE 802.11 spesifikasjonene. Når det er ønsket en logisk oppdeling av nettverket med flere SSID, men bruk av samme radiogrensesnitt, så er det i praksis gjennomført ved at en "hoved" SSID blir broadcastet med en beacon. Klienten plukker opp beaconet med en SSID. Sender så probe request til AP den har plukket opp, og først da svarer AP med en probe response med flere SSID-er. Dette er en metode som ikke direkte er feil i forhold til spesifiaksjonene, men heller ingen standardisert en. Derfor vil det jo være avhengig av klientkort implementasjon om det er støttet, uansett om den er skjult eller ikke. Det eneste vi er sikret er "hoved" SSID-en. Således vil jeg da nesten støtte lohelle og si vi i praksis kun har en SSID, men med mulighet for logiske oppdelinger om klientkort støtter;).

 

Må nesten legge til at jeg ikke kjenner Cisco noe særlig godt, og ikke aner om dette er måten Cisco også gjennomfører det på. Om ikke er jeg interessert i og høre hvordan de løser det med multiSSID i forhold til en AP.

Lenke til kommentar

Vi skal straks begynne å bestille utstyret. Det ligger an til at vi oppgraderer fra orginalt tenkt WLSE til AIR-WLC4402-50-K9 for å kontrollere AP'ene.

 

 

Ja, det er meningen vi skal bruke 802.11a som direkteaccess til elevene. Dog, det vil bli kjørt blanding av a/g nett rundt om kring.

 

Er veldig spent på hvor mange accesspunkt vi vil trenge.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
jeg har ALDRI sett flere SYNLIGE SSID's fra en base.. men der ER flere (om det er satt opp slik) SSID'er, men de må velges "manuelt" i klienten.. de kommer ikke frem i listen over trådløse nett om man søker...

 

Jeg har til informasjon mange Cisco AP's.. en av de har 12 SSID's.. men bare en er synlig..

6061180[/snapback]

du må sette alle ssider i guest mode og aktivere Multiple BSSID , da ser du alle;)

Vil ikke anbefale og sette opp wlse basert trådløsnett, kjør eller opp et kontrollerbasert. wlse er end of life.

cisco anbefaler maks 15-20 klienter pr AP.

Endret av sub1343
Lenke til kommentar
jeg har ALDRI sett flere SYNLIGE SSID's fra en base.. men der ER flere (om det er satt opp slik) SSID'er, men de må velges "manuelt" i klienten.. de kommer ikke frem i listen over trådløse nett om man søker...

 

Jeg har til informasjon mange Cisco AP's.. en av de har 12 SSID's.. men bare en er synlig..

6061180[/snapback]

du må sette alle ssider i guest mode og aktivere Multiple BSSID , da ser du alle;)

Vil ikke anbefale og sette opp wlse basert trådløsnett, kjør eller opp et kontrollerbasert. wlse er end of life.

cisco anbefaler maks 15-20 klienter pr AP.

7293665[/snapback]

 

kan dette gjøres fra web admin? eller må dette gjøres fra CLI? ser ut som den kun godtar en guest ssid fra web-admin.

 

har du eventuelt en eksempel config?

 

edit: fant problemet. Hadde ikke ny nok IOS. Så nå går det faktisk ann å ha flere samtidige SSID's.. :)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...