Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke den andre pc'n

Anbefalte innlegg

Skrevet

topic sier det meste håper jeg. jeg skriver inn navnet på den andre pc'n på adresselinja på min datamaskin, men jeg finner ikke den. hva kan være problemet? må vi være i samme arbeidsgruppe f.eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan du prøve først, ha begge pc`en i samme arbeidsgruppe..

men hvordan er disse to maskina koblet mot hverandre , med kryssa tp-kabel eller vanlig utp-5 kabel ? visst du bruker vanlig utp-5 kabel så funker det ikke det må være kryssa tp-kabel visst du skal koble to pc`er sammen uten router,hub eller switch.

prøv dette først så poster du hva som skjer etterpå :)

Endret av hifiman
Skrevet

bærbaren har jeg på trådløst nett her i huset. å på den stasjonære så bruker jeg ledning for bredbåndet. men jeg skal prøve å sette begge maskinene i samme gruppe så vi får se hva som skjer.

Skrevet

Har et lignende problem med mitt eget nettverk som jeg ikke helt finner ut av.

Situasjon:

To maskiner som begge kjører XP Home.

En stasjonær tilkoblet routeren med kabel.

En bærbar med trådløs tilkobling.

Fra den stasjonære får jeg tilgang til delte mapper på den bærbare, men omvendt går det ikke.

Feilmelding:

"Påloggingsfeil! Brukeren har ikke fått innvilget forespurt påloggingstype på denne datamaskinen"

Kan pinge begge maskinene fra den andre.

Har også prøvd å bytte ut den stasjonære med en annen stasjonær (tilkoblet med kabel) og da fungerer alt helt fint. Også denne kjører XP Home.

Har prøvd forskjellige tips her fra forumet, men ikke funnet noen løsning enda. Alle ideer mottas med takk... :)

Skrevet
hvis du har norton brannmur så hjelper det ofte å slå av den.

6049613[/snapback]

Ja, kjører Norton Internet Security. Har prøvd å deaktiverere den, uten at det hjalp. Hmm... Mulig derfor det gikk bedre med den andre maskinen, som kjører uten brannmur (er ikke tilkoblet internett).

Skrevet

kjører du windows xp trykker du på mine nettverkssteder på alle maskiner... trykk på "innstaller hjemmenettverk eller kontornettverk"... Velg "annet" så "denne maskinen kobler direkte til internett eller gjennom nettverkshub. Andre maskiner kobler også til internett direkte eller gjennom nettverkshub"

Trykk neste. Angi maskinnavn. Trykk Neste. Angi arbeidsgruppe. Trykk Neste. Slå på skriver- og fildeling. Trykk neste og fullfør.

I egenskaper for windows brannmur deaktiverer du denne.

I norton internet security trykker du for å konfigurere brannmur. Trykk nettverk-skillearket. Kjør veiviser for inntillingene og du er "good to go"...

du må gjøre dette på alle maskinene selvfølgelig ;)

Skrevet
kjører du windows xp trykker du på mine nettverkssteder på alle maskiner... trykk på "innstaller hjemmenettverk eller kontornettverk"... Velg "annet" så "denne maskinen kobler direkte til internett eller gjennom nettverkshub. Andre maskiner kobler også til internett direkte eller gjennom nettverkshub"

Trykk neste. Angi maskinnavn. Trykk Neste. Angi arbeidsgruppe. Trykk Neste. Slå på skriver- og fildeling. Trykk neste og fullfør.

I egenskaper for windows brannmur deaktiverer du denne.

I norton internet security trykker du for å konfigurere brannmur. Trykk nettverk-skillearket. Kjør veiviser for inntillingene og du er "good to go"...

du må gjøre dette på alle maskinene selvfølgelig ;)

6051511[/snapback]

Takker for den detaljerte veiledningen. Slik har jeg da også gjort det helt fra starten av, bortsett fra det med veiviseren i Norton. Men selv det hjelper ikke. Det hjelper heller ikke å deaktivere programmet. Har nå koblet opp alle tre maskinene samtidig i nettverket, og problemet er den som kjører Norton Internet Security. Kommer ikke inn på den fra noen av de andre maskinene, ellers fungerer det. Neste steg blir å avinstallere NIS for å se om det er der problemet ligger. I og med at det ikke hjelper å deaktivere programmet vil jeg vel imidlertid tro at løsningen ligger et annet sted.

Skrevet

Har du DHCP server ?

Eller router ?

Om du ikke har det må du gi hver enkelt maskin en ip som du selv skriver inn... Kan komme nærmere inn på dette senere

Skrevet
Har du DHCP server ?

Eller router ?

Om du ikke har det må du gi hver enkelt maskin en ip som du selv skriver inn... Kan komme nærmere inn på dette senere

6057947[/snapback]

Det er en router satt opp som DHCP server, så IP adr blir automatisk tildelt. Som nevnt før er det også mulig å pinge alle maskinene. Hmmm... ser nå at jeg kanskje burde startet en ny tråd i steden for å hoppe inn i denne, da emnet kanskje ikke er 100% dekkende for mitt problem... :blush:

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet

Prøv et program som heter NetSend. Det funker veldig fint hvis du skal finne andre maskiner i nettverket.

Veldig gøy å bruke på LAN. Plutselig kommer 50 maskiner frem som jeg ellers ikke fant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...