Gå til innhold

Teleconverter for Canon


Anbefalte innlegg

Har bl.a Canon EF 100mm /2,8 USM Makro og Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM. Ønsker å utvide mulighetene med en teleconverter.

 

 

Følgende teleconvertere er funnet:

Kenko 2x AF Teleplus DG MC4 Autofocus Teleconverter for Canon EOS

Kenko 2x MC7 DG AF Teleplus Autofocus Teleconverter for Canon EOS

Kenko 2X Teleplus Pro 300 DG Autofocus Teleconverter for Canon EOS

Canon 2x II Extender EF - Autofocus

Sigma 2x EX DG APO Autofocus Teleconverter for Canon EOS

Tamron 2x Autofocus Teleconverter for Canon

Tamron 2x SP AF Pro Autofocus Teleconverter for Canon EOS

 

1. Ønsker link til tester av teleconvertere.

Kom over denne: http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/tc3.html

 

2. Ønsker andres erfaring på teleconvertere.

 

Leste et sted at Kenko anbefales som et alternativ til Canon, da kvaliteten er den samme, men prisen ulik.

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kenko Teleplus Pro har jeg erfaring med selv og kan skrive under på at det er en konverter i toppklasse.

Når det er sagt vil jeg råde deg til å gå for en 1.4x konverter, da en 2x i tillegg til å ta 2 blendere (en 1.4x tar 1 blender) vil gi et såpass stort kvalitetstap på bildene at man i de aller fleste tilfellene kommer bedre ut ved å bruke en 1.4x og heller ta et utsnitt av bildet i et billedbehandlingsprogram ;)

 

Å bruke en konverter på ditt 100/2.8 Macro vil fungere fint (da tenker jeg på en 1.4x), mens ditt Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM vil få en blender på F11 ved full åpning på 300mm med en 2x konverter (F8 med en 1.4x). De aller aller aller fleste objektiver må blendes ned en blender eller så for å få max skarphet mm., så om du er heldig kommer du på F16 for å få noenlunde akseptabelt resultat. Man trenger lys da, myyyyye lys ;) så dager hvor himmelen er overskyet kan bli meget korte arbeidsdager bak kameraet.....

Vær også obs på at ved bruk av blendere under F16 (over i tallet) vil begynne å få uskarphet i bildet pga. diffraksjon. Dette er noe som gjelder alle objektiver og grensa ligger oftest en plass mellom F11-F16, blender man da mer ned vil man se diffraksjonsuskarpheten tre frem.

 

Et pluss i tillegg til prisen på Kenko's Teleplus Pro er at de ikke har det utstikket som Canon's konveretere har. Canon's konvertere er bygget for å passe til Canon's egen L-optikk. Skal du bruke en Canon telekonverter på ditt 100/2.8 Macro MÅ du ha en mellomring mellom konverteren og objektivet, mens du med Kenko kan sette den rett på.

 

Uansett valg, lykke til :)

 

Mvh: Åkken

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Gir litt nytt liv i denne tråden.

 

Hvorfor er ikke teleconverter kombinert med zoom objektiv å anbefale?

 

jeg kan ingenting om teleconvertere, men kunne gjerne tenke meg en converter i kombinajon med nikon 80-200 2.8.

 

Hvorfor vil ikke dette evt. fungere?

 

Gir litt nytt liv i denne tråden.

 

Hvorfor er ikke teleconverter kombinert med zoom objektiv å anbefale?

 

jeg kan ingenting om teleconvertere, men kunne gjerne tenke meg en converter i kombinajon med nikon 80-200 2.8.

 

Hvorfor vil ikke dette evt. fungere?

Lenke til kommentar

Problemet gjelder de rimelige konsument-zoomene som ikke er noe særlig lysterke.

 

Det er fordi en konverter fører til at du mister lysstyrke. 1.4x konverter har et tap på en blender, 2x konverter et tap på 2 blendere. Og med de billige zoomene, så blir det da for lite lys til at autofokus vil virke tilfredstillende. I og med at konverterene inneholder linser, så vil de påvirke bildet i negativ retning (mer glass gjør alltid det).

 

Når det gjelder ditt objektiv, så er ikke det et problem da du får en 112-280mm f/4 med en 1.4x konverter eller en 160-400mm f/5.6 med 2x konverteren.

 

Generell visdom anbefaler at man nøyer seg med en 1.4x konverter da det er først på 2x konverteren at den optiske forringelsen er virkelig merkbar.

 

Det anses også som fornuftig at man bør kjøpe en konverter av samme merke som objektivet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg vil tro t 1.4x konverteren vil fungere helt fint. Autofous vil også gå bra.

 

Grunnen til at man anbefaler samme merke, er basert på tanken at de som har designet ojektivene er de om best kan designe en konverter til de. Om det er noe hold i det; aner ikke.

 

Skal du ha en konverter, så bør du satse på best mulig kvalitet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg vil tro t 1.4x konverteren vil fungere helt fint. Autofous vil også gå bra.

Det er ikke nødvendigvis så sikkert. Hvis det er AFS-utgave av 80-200 så går det med TC-14E fra Nikon. Hvis den er eldre enn AFS, så er det ikke sikkert TC-14E kan monteres rent fysisk. Da står man igjen med konvertere som ikke gir autofokus, dvs. så lenge man snakker om originale konvertere. 3.-part går antakelig bra, men det er ikke sikkert de er like bra optisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...