Gå til innhold

To servere på to forskjellige steder


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt planer om å sette opp to domenekontrollere, men på forskjellige steder i landet med en ADSL forbindelse mellom. Nå har jeg endelig fått opp den andre og fått den opp som domenekontroller og satt opp site for begge, men det er visse ting jeg kunne tenke meg som ikke fungerer.

 

Forbindelsen jeg har er en ADSL linje på begge steder. Nettverkene seg i mellom, benytter en VPN forbindelse, siden den ene serveren er VPN server (den innebygde Windows Server 2003 funksjonen). Denne fungerer greit på serverne seg i mellom, men jeg kunne godt tenke meg at klientene skal kunne "benytte" seg av denne forbindelsen også slik at man får tak i hjemmeområdet (som ligger på Server1). Server2 har replikering av AD databasen, DNS server og DHCP server.

 

 

Litt IP info om det forskjellige serverne og VPN

 

Server1:

IP: 10.10.15.1

Subnet: 255.255.255.0

 

Server2:

IP: 10.10.16.1

Subnet: 255.255.255.0

 

VPN:

IP: 10.10.20.X

 

Noen som har noen fornuftige og gode ideer om hvordan jeg kan få til en god forbindelse mellom de forskjellige stedene som fungerer godt? Hadde vært dritrått om jeg hadde, med hjelp fra dere, fått til dette :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for www.openvpn.net, og satt opp en bridged vpn-forbindelse. Hvis du så også bare bridger de virtuelle nettverkskortene med fysiske, så vil alt virke som om det fysisk var i samme LAN, med IPX og alle andre rare protokoller du måtte ønske og:)

Lenke til kommentar
Jeg ville gått for www.openvpn.net, og satt opp en bridged vpn-forbindelse. Hvis du så også bare bridger de virtuelle nettverkskortene med fysiske, så vil alt virke som om det  fysisk var i samme LAN, med IPX og alle andre rare protokoller du måtte ønske og:)

6033015[/snapback]

Hvorfor benytte seg av tredjeparts programvare når du har routing and remote access service som kan gjøre akkurat det samme? Streng tatt trenger du heller ikke denne, men bare å lære kommandoen route fra kommandolinja. "Help and Support" i Windows har den informasjonen du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at du ikke har prøvd OpenVPN?

Det er ingen grenser for hva man kan bruke det til, og det er så og si like sikkert som Norges Bank hva gjelder kryptering, nøkkelutskiftning og TLS handshake autentifisering.

 

Poenget mitt er uansett å vise til at det finnes andre løsninger, som kan være minst like gode eller bedre:)

Endret av Zerge
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd OpenVPN nei, men har prøvd med Hamachi, men jeg har ei prøvd å lage en bro ut av disse to tilkoblingene :blush:

 

Men roac; har du noen eksempler på hvordan jeg kan benytte meg av "route" kommandoen i kommandolinja? Har ikke sett på det enda, men er alltid gøy å få gode tips fra leets :D

 

Ser helst å få det til å fungere ved hjelp av VPN eller denne "route" funksjonen, altså helst uten tredjeparts programvare, men hvis jeg ikke får til dette, må jeg nok ty til andre ting :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...