Gå til innhold

OEM, Dell og cd


Anbefalte innlegg

Kjøpte for snart et år siden en Dell X1 laptop som jeg er veldig fornøyd med. Den ble kjøpt med Windows XP pro norsk. Nå grunnet leking med en gps motaker er systemet blitt korupt og jeg må reinstallere.

 

Fikk kun med en drivercd når jeg kjøpte den, tenkte ikke noe mere over det da, installerte Linux på den og da slettet jeg den skjulte partisjonen som inneholder installasjons image't man kan brenne ut.

 

Problemet er nå at de ikke vil gi meg noen XP cd, kun en recoverycd som vil herpe linux da den fjerner alt som ligger på disken.

 

Jeg har da kjøpt en XP OEM lisens, og ikke dems versjon av xp full av dårlig programvare osv

 

Hva mener folk om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel kanskje et valg da du kjøpte maskinen om du ville ha med cd eller ikke. Til min Inspiron 8600 er i alle fall reinstallasjons cd'en bare en dell modifisert installasjons cd. Sletter ikke annet enn en vanlig installasjons cd.

 

Petter

Lenke til kommentar

Han fortalte meg at den recovery cd'n var med diverse programmer og at den ville fjerne andre partisjoner som ligger på maskinen. Dette er ikke aktuelt for meg.

 

Når det gjelder om jeg bestilte med eller uten cd sa også mannen hos dell at jeg hadde bestilt med, så dette virker jo helt på tryne.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan spøre her etter en sånn cd, altså OEM norsk XP eller om det går som pirataktivitet.

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar

Snus frem lisensnøkkelen og en OEM-CD, så er det bare å reinstallere som vanlig. Om aktiveringen går skeis ringer du Microsoft og får en ny aktiveringsnøkkel. Instrukser for dette får du ved aktivering av OSet.

 

IBM har lisensklistremerket fra MS på undersiden av laptopper, snu maskina og sjekk om ikke Dell gjør det også.

 

Denne oppskriften forutsetter selvsagt en gyldig lisens :cool:

 

Stein :-)

Lenke til kommentar
Jeg har da kjøpt en XP OEM lisens, og ikke dems versjon av xp full av dårlig programvare osv

 

Hva mener folk om dette?

6027014[/snapback]

 

Når du kjøper OEM lisens, har du betalt for det PC-produsenten velger å gi deg. Det eneste kravet du har, er at de skal stille med en recoveryløsning. Den valgte du å slette, og dermed har du ikke noe krav på gratis CD.

Lenke til kommentar

Vel jeg valgte med media under bestillingen, og etter det jeg kan skjønne er at det er xp cd'n? for uten media er også med recovery etter det jeg fant ut på sidene til Dell.

 

Så en OEM lisens er faktisk ikke windows altså, hvor står det noe sted at en OEM lisens er det de vil gi oss. Ikke det at jeg ikke tror på deg, vil bare lese det. Kan ikke skjønne at Microsoft kan akseptere noe sånt.

Lenke til kommentar
Så en OEM lisens er faktisk ikke windows altså, hvor står det noe sted at en OEM lisens er det de vil gi oss. Ikke det at jeg ikke tror på deg, vil bare lese det. Kan ikke skjønne at Microsoft kan akseptere noe sånt.

6027680[/snapback]

 

Du fikk jo med Windows med maskinen. Det du fikk med var et ferdig oppsett med Windows XP og programvare. Det eneste kravet fra Microsoft er at du skal ha en mulighet til å re-installere.

 

Lisensbetingelsene står på Microsoft's sine sider :)

Lenke til kommentar

Det vil altså si at en OEM lisens er ubrukelig for en bruker som ikke vil ha alt dritten dell legger med.

Derimot en OEM lisens kjøpt via en nettbutikk så får man jo cd.

 

Uansett.. Noen her som bor i nærheten av Oslo som har en slik Windows XP PRO norsk OEM cd?

Lenke til kommentar

OEM versjoner er levert av leverandøren av maskinen. Har så og si ikke noe med MS å gjøre lengre. Produsenten står selv fritt til å gjøre hva de vil nesten. Om de ikke vil gi deg en cd er det dems fulle rett. Får hva en betaler for veit du noenganger :) Ta å finn deg en kopi av windows og legg inn den, er jo lovlig det. Spør på jobben / venner. Altid noen som har en orginal du kan ta kopi av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...