Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til russebil. tåler batteri og dynamo det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heihei.

I russebilen har vi nå to forsterkere, en som driver et par 6*9 høyttalere (den til 649,-), og en som driver noe greier vi har baki. Batteriet er 60A, og dynamoen er original. Nå har vi lyst å kjøpe enda en av forsterkerne fra Clasohlson, vil batteri og dynamo klare å holde liv i dette, eller må vi kjøpe ny dynamo og/eller batteri?

Mvh.

sluffy

Redigert: Forresten, går det an å brokoble den Clasohlson-forsterkeren ned til bare én kanal? Hvis ikke er det ikke spesielt aktuelt å kjøpe en til.

Endret av sluffy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil tro dynamoen klarer det, men den kan hende den sliter litt på de dype bass slagene.

Det som komme til å skje er at dere tapper batteriet. og et orginal batteri tåler ikke utladninger.

CO forsterkeren går fint ann å brokoble.

Skrevet

Vi får skaffe oss et nytt batteri da. Vi blir kanskje sponset av Exide Sønnak, blir vi det skulle ikke batteriet være et stort problem. Batteriet i bilen er forøvrig ikke orginalt nå heller. At dynamoen sliter litt, det er vel ikke farlig?

Vi har allerede brokoblet forsterkeren ned til to kanaler, men jeg spør igjen for å være helt sikker, kan den kobles ned til én?

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om 4-kanals forsterkere som kan brokobles til én men.. :ermm:

Edit: CO-forsterkeren kan IKKE brokobles til én kanal. Biltemaforsterkeren kan.

Og om dere setter inn større batteri så vil det også bli utladet om dynamoen ikke klarer å lade. Det vil bare ta mye lengre tid.

Batterier oppgis forresten i Ah (ampéretimer) ikke A. 60Ah betyr at du kan trekke 60Ampére i 1 time (eller 1Ampére i 60 timer).

Det går også an å kople sammen flere batterier for å få større kapasitet. Men igjen vil de bli utlada om dynamoen ikke holder mål. Kan evt. lade de med batterilader når bilen ikke er i bruk.

Endret av sedsberg
Skrevet (endret)

Hvis den ikke kan kobles til én kanal, driter vi nok i hele greien.

Det var derfor det var en h bak a-en. Jeg skjønte ikke dette da jeg så på batteriet. Man lærer noe nytt hver dag. Det er selvfølgelig mye mer logisk at det måles i Ah enn A.

Må bare legge til et raske spørsmål er. Noen som vet hvor jeg kan få tak i diskanthorn, firkantet type, tror det er 1"?

Redigert: I følge manualen kan jeg koble to høyttalere og en sub på forsterkeren, det går ikke an å bare "fjerne" de to høyttalerne da? Da vil jo greien være bare én kanal.

Endret av sluffy
Skrevet

Snakker du om Clas-forsterkeren nå? Jeg så at biltema-forsterkeren kan kjøre i 3-mode (2 høyttalere + sub). På Clas-forsterkeren ser jeg bare det står "Kan brokobles samt kobles for 2, 3 eller 4 kanaler." Du kan selvfølgelig koble på én sub men du vil jo da få en kanal til overs.

Skrevet

Snakker om Clas-forsterkeren ja. Den kan også kjøre 3-mode, hvis jeg da ikke tar med høyttalerne, men bare subben i den oppkoblingen, vil jeg jo bare ha en kanal, spørsmålet er vel egentlig om ting går til helvete da.

Skrevet

Så det blir da det samme å kjøre en forsterker på hver høyttaler, i forhold til å kjøre to høyttalere på en forsterker, om jeg prøver meg på noe slikt. I så tilfelle er det rimelig heftig waste of money. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...