Gå til innhold

Canon EOS 350D og Sigma 70-200mm 2.8


Anbefalte innlegg

Hvis du tar bilder av kampsport så har du tjangs til å komme ganske nær, så en 50mm vil kanskje være det mest anvendelige objektivet. Det pleier sikkert å gå greit å spørre arrangører om man kan sitte langt fremme for å ta bilder. Jeg tror 50mm vil være ganske passe brennvidde hvis du sitter på første rad, eller til og med får lov til å bevege deg litt (diskret, selvfølgelig). Hvis du holder en lav profil kan du komme ganske nær kampene (og oppvisningene). Det er lenge siden jeg var på et kampsportarrangement, men jeg brukte stort sett 50mm og 105mm til slike opptak i analogtiden. På digitalkamera blir bildevinkelen på 50mm sånn midt i mellom disse to brennviddene.

6019339[/snapback]

 

Ivarsøy Foto

Han er NTN Taekwondo(kampsport) sin offisielle fotograf, han tar utrolig bra bilder. Tror han bruker Canon EOS 20D og Canon EF 70-200 2.8 IS, hvis jeg ikke har sett feil :hmm:

Men jeg tror Canon sin 50mm vill funke bra også... Da kan jeg kjøpe et annet objektiv også, enten vidvinkel eller tele objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den praktiske hovedforskjellen på en 50mm og en ~80-200mm f/2.8 blir arbeidsavstanden, og hvor mye lys som er nødvendig for å kunne ta bilder håndholdt. I tillegg har du vel et stopp bedre lysstyrke på 50mm'eren, men de må gjerne ned på 2.8 for å få akseptabelt skarpe resultater uansett. YMMV.

 

En 80-200mm er i mine øyne et uvurderlig verktøy når man prøver å fange hendelser som skjer noen meter unna. Det er en grunn til at de fleste pressefotografer man ser halser rundt med to kamerer, der det ene er utstyrt med noe i denne klassen.

Lenke til kommentar

Det er siden jeg regner med at du er aktiv, og ikke forvist til en plass langt oppe på en tribune, når du skal ta disse bildene. Derfor tror jeg 50mm vil fungere for deg. Du må også ta høyde for at det er enklere å holde kamera stødig hvis du bruker en kort brennvidde, og heller står nærmere.

CWalken har helt rett mht skarphet, men det skyldes ikke optisk skarphet. Jeg oppfatter Canon 50/1,8 som godkjent skarp fra 2,2 på portretter, men når du tar bilder av kampsport så trenger du litt ekstra dybdeskarphet også. Jeg ville derfor ikke valgt å jobbe under 2,8 hvis du kan unngå det. Du trenger såpass slingremonn på fokus og fokusplan.

Lenke til kommentar
Det er siden jeg regner med at du er aktiv, og ikke forvist til en plass langt oppe på en tribune, når du skal ta disse bildene. Derfor tror jeg 50mm vil fungere for deg. Du må også ta høyde for at det er enklere å holde kamera stødig hvis du bruker en kort brennvidde, og heller står nærmere.

CWalken har helt rett mht skarphet, men det skyldes ikke optisk skarphet. Jeg oppfatter Canon 50/1,8 som godkjent skarp fra 2,2 på portretter, men når du tar bilder av kampsport så trenger du litt ekstra dybdeskarphet også. Jeg ville derfor ikke valgt å jobbe under 2,8 hvis du kan unngå det. Du trenger såpass slingremonn på fokus og fokusplan.

6022326[/snapback]

 

Takk for hjelpen! Har bestemt meg for 50mm'ern nå(1.4)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...