Gå til innhold

Redigere et skannet dokument

r2d290

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. Vi har kjøpt en scanner (HP scanjet 5530 photosmart scanner) som skal ha tekst gjenkjennelse og redigerings mulighet. Jeg har bare fått til gjennkjennelse delen. Når jeg lagrer dokumentet (automatisk som en pdf fil) kan jeg trykke på en knapp som heter select text, og da kan jeg dra musen over en del av ordet, og hele ordet ble svart. kan også gjøre det over hele arket så all teksten blir svart, men ikke selve arket. dette viser at programmet forstår at det er ett ord der. Jeg kan fortsatt ikke redigere teksten (viske/skrive mer). Har også prøvd å kopiere teksten jeg har markert inn i word (noe som fungerer, men rammene blir borte så det blir bare en sammenhengende rotete tekst.)

Mitt spørsmål er: Går det an å få tak i ett program jeg kan åpne fila i, der jeg kan redigere teksten og fortsatt beholde rammene (f.eks å forandre på prisen i en regning - ikke at det er det jeg har tenkt til, men bare for å få frem ett tydlig eksempel).

Legger ved ett scann så dere forstår hva jeg mener...

skann.pdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å redigere og konvertere pdf-filer trenger du Adobe Acrobat og det er ikke noe billig program.

Fulgte det ikke med ett OCR-program? ReadIris eller noe slikt?

Skrevet
For å redigere og konvertere pdf-filer trenger du Adobe Acrobat og det er ikke noe billig program.

Fulgte det ikke med ett OCR-program? ReadIris eller noe slikt?

5975746[/snapback]

Det finnes ikke no billigere prog.? jeg mener da helst gratis...

Skrevet
Han trenger ikke OCR program han har det. Han trenger pdf redigeringsprogram.
Sier han at han har ett OCR-program?

Nei, han sier at har fått scannet dokumentet til en pdf-fil og utifra det han forteller så kjøres dette i Adobe Acrobat Reader, og der kan han merke deler av teksten eller enkelte ord svart og kopiere dette til utklippstavlen. Jeg kan også scanne til pdf-fil med de samme mulighetene som han nevner uten at jeg bruker ett OCR-program.

Slik jeg forstår han så ønsker han er å scanne inn dokumentet til en tekstbehandler og beholde formateringene bl.a spalter og da må han bruke ett dertil egnet OCR-program, noe han ikke finner i softwarepakken som fulgte med scanneren.

Skrevet

Tekstgjenkjenningsprogram og OCR program er vel det samme? I så fall har han et OCR program.

I pdf filen han la ved gikk det ann å merke teksten å lime den inn i word som tekst, så da regnet jeg med at det var brukt et OCR program. Siden det går ann å merke teksten og lime den inn i word er jo blidet gjort om til tekst. Hvis det ikke er riktig, hva gjør OCR programmer da? Lagrer de som vanlig word fil (.doc)?

Skrevet

Programmet r2d290 mest sannsynlig har brukt er en ett program som konverterer til ett PostScript-basert dokument (her ett pdf-dokument) som da inneholder all informasjon om dokumentet både bilder, grafikk og tekst. Dette er en vektorisering av det innskannede "bildet". pdf-filer er basert på en enklere versjon av PostScript. Det at han kan kopiere tekst enkelt fra pdf-fila er en funksjon som ligger i Acrobat Reader.

OCR-programmer konverterer skannet tekst om til maskinlesbar tekst i form av ASCII eller Unicode, altså noe en PDF-fil ikke er. Ett OCR-program konverterer også pdf-filer til ASCII eller Unicode. Den konverterte teksten vil bli plassert i en egnet tekstbehandler, f.eks Word, mens bilder og grafikk i det skannede dokumentet vil bli satt inn som bilder i tekstdokumentet.

OCR = "Optical character recognition"

OmniPage fra Nuance (tidligere ScanSoft) er vel ett av de mest utbredde programmene for OCR-behandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...