Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav netthastighet på ny switch


Anbefalte innlegg

Har fra før av en SMC 5P switch, men trengte flere porter. Kjøpte en CNet Switch, men det ser ut som denne gir meg altfor liten hastighet ut på nettet. Jeg måler fra 100-400 kbits/sekund, skal ha 3500. Prøvde å overføre en fil på 800Mbyte via LAN. Det gikk under 2min så var den kopiert. Kobla om til den gamle SMC swichen nå og da er hastigheten rundt 3500 igjen.

 

Noe jeg gjør feil?

Noen årsaker?

Produktfeil?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fra før av en SMC 5P switch, men trengte flere porter. Kjøpte en CNet Switch, men det ser ut som denne gir meg altfor liten hastighet ut på nettet. Jeg måler fra 100-400 kbits/sekund, skal ha 3500. Prøvde å overføre en fil på 800Mbyte via LAN. Det gikk under 2min så var den kopiert. Kobla om til den gamle SMC swichen nå og da er hastigheten rundt 3500 igjen.

 

Noe jeg gjør feil?

Noen årsaker?

Produktfeil?

 

Takker for svar!

5974993[/snapback]

 

Det kan være feil her. Ser ut som du har masse feilpakker.

Prøvd å kobla denne alene da?

Lenke til kommentar

Prøvde som VikinGz sa, å koble en pc via switchen til modem/ruter. Og da fungerte det, 3200 kbits/sekund. Plugga deretter inn en etter en pc, uten at hastigheten ble noe særlig redusert. Bra at det fungerer, men hvorfor ble det slik? og kan det komme til å skje flere ganger?

Lenke til kommentar
Prøvde som VikinGz sa, å koble en pc via switchen til modem/ruter. Og da fungerte det, 3200 kbits/sekund. Plugga deretter inn en etter en pc, uten at hastigheten ble noe særlig redusert. Bra at det fungerer, men hvorfor ble det slik? og kan det komme til å skje flere ganger?

5975486[/snapback]

 

Du har nå truffet på en liten nisse som heter Duplexnissen :thumbup: Når du møter på ham så får du normalt varierende hastighet, men normalt mellom 100 og 350 kbit/s.

 

For å bli kvitt duplexnissen så må du passe på at utstyr har samme hastighet/duplex-oppsett på begge sider av en kabel.

 

Gennerell regel tillsier at man skal kjøre auto dersom det er mulig. Fungerer ikke det så må man sette samme oppsett på begge sider. Dersom man kun kan sette på den ene siden, så må man sette 100/halv eller 10/halv. Årsaken til at man må sette halv duplex er at autonegotiation starter på halv duplex. Dersom negotiation feiler vil porten settes til halv duplex.

 

DHCP har også en tendens til å fungere _svært_ dårlig når du møter duplexnissen.

 

--

Rankin

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Vet ikke helt om jeg hang med på de to over... er ikke veldig inne i nett-utrykkene. Men fant en instilling under egenskaper for nettverkskortet>avansert>linjehastighet og dupleks. Regner med at det er det du snakker om Rankin? Den står i allefall på "automatisk søk". Og det har den gjort både før og etter switch bytte. Vil det ha noe å si på hastigheten om jeg setter den på 100/halv? I forhold til auto. Synes det er rart at det ikke er plug and play på slikt billig utstyr, beregnet på folk som ikke kan noe særlig om nettverk: som meg..

 

Jeg vil tippe det er fordi begge switchene står og autosenser på portene.

Det er et kjent fenomen at det ikke er helt ideelt å bruke low-end switcher i

linje-nettverk.

5976873[/snapback]

Hva er linje-nettverk?

 

Har gått bra med hastigheten et par dager, men nå målte jeg 1500kbit/s. Alltid stabilt 3400-3500 på SMC switchen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med linjenettverk der er at det ikke alltid er så bra

å koble billige switcher etter hverandre.

Har man f. eks. en litt dyrere switch som man kan sette 100Mbit full duplex på alle porter i midten, og billigere switcher rundt ut fra denne i en stjerne, ja ås unngår man problemer med auto sensing.

Lenke til kommentar

Har fortsatt problemer med lav netthastighet. Og bare for å ha avklart det: jeg har byttet ut switchen, altså kun en switch i nettverket. Prøvde å gå inn på instillinger under egenskaper for nettverkskortet>avansert>linjehastighet og dupleks. Satte fra "automatisk søk" til "100/halv". Fungerte dårlig. En annen ting jeg la merke til er at speedometeret av og til kunne vise 3500, men alikevel gikk det veldig tregt å surfe på nettet. Bare å åpne hardware.no tok en evighet.

Lenke til kommentar
Har fortsatt problemer med lav netthastighet. Og bare for å ha avklart det: jeg har byttet ut switchen, altså kun en switch i nettverket. Prøvde å gå inn på instillinger under egenskaper for nettverkskortet>avansert>linjehastighet og dupleks. Satte fra "automatisk søk" til "100/halv". Fungerte dårlig. En annen ting jeg la merke til er at speedometeret av og til kunne vise 3500, men alikevel gikk det veldig tregt å surfe på nettet. Bare å åpne hardware.no tok en evighet.

6007972[/snapback]

Du bør ikke endre hastigheten manuelt sammen med en billig switch fordi du ikke kan endre på hva switchen synker på (dyre switcher med management har slike muligheter og da er det ok). Nå som det er sagt, ville jeg:

 

- Satt hastigheten på kortet tilbake til auto, og _også_ sjekket at pc-en du overfører til også er satt på auto.

- Oppgradert driveren til nettkortet (hvis du ikke har gjort det allerede)

- Overført filer frem og tilbake mellom 2-pcer. Hva skjer da, er hastigheten like ille begge veier, eller går det f.eks. mye raskere den ene veien?

- Prøv å bytte porter på switchen

- Prøvd med et par andre kabler.

 

I tillegg kan du gjerne nevne hvilket OS og nettverkskort det er snakk om. Kjører du noen software-firewall, netlimiter av noe slag etc?

 

edit: la til en setning

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Da prøver jeg som Zenit sier : har satt tilbake til auto-hastighet, oppgradert driver til nettkort.., overføre filer mellom to pcer. -Ligger mellom 6000 - 8000 kbytes/ sek, nærmere 6000 fra pc med problem og rundt 8000 til samme pc. Prøvde med en fil på litt over 30MB, med hjelp fra Total Commander.

 

Bruker Win XP Pro, Nettverkskort på pc er "Intel® PRO/100 VE Network Connection" (integrert i HK). Kjører ikke software-firewall, annet enn den som er integrert i xp, netlimiter finnes heller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...