Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til elektrisitet i 2FY


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal levere inn noen oppgaver mandag, og trenger virkelig hjelp med 3 av de! :hmm:

 

Oppg. 1:

Vi skal finne et uttrykk som gjør det mulig å rekne ut "driftsfarten" til elektrona når det går strøm i en leder av metall. V tenker oss at lederen har tversnitt A og n elektron per volum. Alle elektrona har samme fart v. Elementærladningen er e

post-63140-1145711727_thumb.jpg

 

a) Vis at alle elektrona som passerer ledningstverrsnittet A på ei tid t, er innenfor volumet Avt.

b) Vis at alle disse elektrona til sammen har en ladning med absoluttverdi Q=nAvt.

c) Vis at strømmen i ledningen er gitt ved I=nAve.

d) For kobber er n=8,5*10^28 m^-3. En kobberledning har tversnittet A=1mm^2 og fører strømmen i=1A. Hvor stor er elektronfarten i ledningen? Hvor langt "driv" et elektron på en time?

 

Oppg. 2:

a) Et batteri har ams 6V og indre resistans 1,5 ohm. Rekn ut poslpenninga når strømmen gjennom batteriet er 0,25 A.

b) For ei lita lyspære har vi målt disse samsvarende verdiene av strøm I og spenning U:

I/A 0,10 0,20 0,25 0,30 0,35 0,40 0,45 0,50

U/V 0,32 1,14 1,70 2,37 3,14 4,00 4,95 6,00

Tegn en graf som viser hvordan U varierer med I.

c) Vi kobler lyspæra i b til batteriet i a. Finn strømmen i krinsen og polspenninga på batteriet.

d) Finn polspenninga dersom vi kobler to slike lyspærer som i b i parallell til batteriet.

 

Oppg. 3:

En strømkrins er sammensett av ei seriekobling av

1 et batteri med elektromotorisk spenning 8V og indre resistans 0,2 ohm.

2 en motstand som kan reguleres

3 en parallellkobling av tre like lamper som lyser normalt når spenninga er 4 V og strømmen 1,5 i kvar lampe

a) Tegn koblingsskjema

b) Rekn ut resistansen i kvar lampe når lampa lyser normalt

c) Rekn ut polspenninga å¨batteriet når lampene lyser normalt

d) Vi koblar fleire lamper i parallell med dei tre første og stiller inn den motstanden som kan reguleres, slik at lampene lyser normalt. Blir polspenningen på batteriet nå større eller mindre enn i b?

e) Hvor mange lamper kan det maksimalt vere i parallellkoblinga dersom de skal lyse normalt?

 

Om noen kan hjelpe meg med disse oppgavene, (om det bare er en liten del av de) så blir jeg veldig takknemlig!

 

På forhånd tusen takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppg. 2:

a) Et batteri har ams 6V og indre resistans 1,5 ohm. Rekn ut poslpenninga når strømmen gjennom batteriet er 0,25 A.

Ohm's lov: U = R * I

U = 1,5 * 0,25 = 0, 375 V

 

Orker ikke se på mer nå... Kommer tilbake senere........

 

EDIT: Finner også c.) ved hjelp av ohm's lov

Endret av Oxido
Lenke til kommentar

Ingen som kan dette? Jeg har sliter forresten med et par oppgver til:

 

1. I en elektronkanon er spenningen 2500 V. Hvor stort arbeid blir utført på et elektron i elektronkanonen? (Det greier jeg å finne ut). Hvor stor fart får et elektron når det starter fra ro? (Det får jeg ikke til).

 

2. To motstander på 100 ohm oh 150 ohm er kobla i serie til ei spenningskilde med polspenning U. Ingen av motstamene tåler større effekt enn 12 W. Hva er den største verdien U kan ha?

 

Trenger virkelig hjelp! Trodde det var mange på forumet som har/har hatt 2FY^^

Lenke til kommentar
1. I en elektronkanon er spenningen 2500 V. Hvor stort arbeid blir utført på et elektron i elektronkanonen? (Det greier jeg å finne ut). Hvor stor fart får et elektron når det starter fra ro? (Det får jeg ikke til).

 

W = qU = delta Ek. Delta Ek er i dette tilfellet 1/2mv^2 fordi v0 = 0.

 

qU = 1/2mv^2

 

v = sqrt((2qU)/m)

 

 

2. To motstander på 100 ohm oh 150 ohm er kobla i serie til ei spenningskilde med polspenning U. Ingen av motstamene tåler større effekt enn 12 W. Hva er den største verdien U kan ha?

 

Hmm, resistanser i serie kan adderes.

 

Tror du kan kombinere P = UI og U = RI her:

P = U * (U/R)

U = sqrt(PR) = sqrt (12 W * 250 ohm) = 54,8 V

 

Edit: Usikker på den siste, altså ...

Endret av teveslave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...