Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med økonomiprøve


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg klarer ikke å løse disse oppgavene noe bra så om noen av dere kunne ha hjulpet meg litt så hadde det vært kjempefint ;) svar og begrunnelse. Dette er økonomi og informasjonsbehandling GK, eksamen våren 2004, så en del av dere har sikkert hatt den. Slenger også med litt om nivået og om hva sensor vil se etter.

 

Nivå Sensor vil se etter om du

Reprodusere − regner ut hvor mye Trine får utbetalt i feriepenger i

juni 2004

− gjør rede for tiltak myndighetene kan sette inn for å

hjelpe arbeidsledige

Forstå og anvende − beregner de samlede inntektene for familien i mai,

juni og juli

− setter opp budsjettforslag for mai, juni og juli for

familien Vestlia, og kommenterer valgene dine

Analysere og vurdere − kommenterer familiens forbruk i april

− vil råde familien Vestlia til å binde renta på

boliglånet, og begrunner svaret

− vurderer hvilke virkninger ulike renteendringer vil

kunne få på familiens økonomi

Sensor vil også legge vekt på om du

− viser kritisk bruk av kilder

− viser faglig kunnskap

− viser systematikk og nøyaktighet

− finner fram til og forstår problemstillinger

− viser faglig kreativitet og selvstendighet

− viser hensiktsmessig bruk av IKT

− legger inn realistiske forutsetninger

− viser kritisk sans og oversikt

− viser evne til refleksjon og vurdering

 

OPPGAVE 1

Bjørn og Trine Vestlia har tre barn, Aurora på 14 år, Christian på 8 år og Frida på 4

år. Frida går i barnehage. Trine er IT-konsulent og har en månedslønn på kr 40 000.

De tre siste årene har årslønna hennes vært kr 390 000 (2001), kr 460 000 (2002) og

kr 480 000 (2003). I 2003 fikk Trine utbetalt kr 42 840 i feriepenger. Hun har et

skattetrekk på 38 %. Bedriften der Trine jobber, skal flytte til utlandet, derfor mister

hun jobben 1. juni. Bjørn jobber som vernepleier og har en månedslønn på kr 23 400.

Han blir trukket i skatt etter tabellkort 7103. I tillegg til skatten trekker arbeidsgiveren

2 % til kommunens pensjonskasse og 1,4 % til fagforeningskontingent. Bjørn får

utbetalt kr 26 256 i feriepenger i juni, da familien har planlagt ferietur.

 

• Regn ut hvor mye Trine får utbetalt i feriepenger i juni 2004.

• Beregn de samlede inntektene for familien i mai, juni og juli.

1. april har familien Vestlia en pengebeholdning på kr 49 430. De har planlagt å

bruke kr 35 000 på en tre ukers ferietur i Europa i juni. Familien Vestlia hadde disse

utgiftene i april:

Mat og drikke kr 8 480

Klær og sko kr 5 120

Helse og hygiene kr 1 890

Lek og fritid kr 3 610

Reisekostnader kr 2 160

Andre dagligvarer kr 930

Husholdningsartikler kr 240

Møbler kr 1 199

Bilkostnader kr 4 960

Alkohol kr 1 220

Restaurant kr 1 170

Faste utgifter kr 12 060

• Kommenter familiens forbruk i april.

Da Trine fikk vite at hun ville bli arbeidsledig fra 1. juni, ønsket familien å sette opp et

budsjett for å se hvordan de kan endre sitt forbruk.

• Sett opp budsjettforslag for mai, juni og juli for familien Vestlia, og

kommenter valgene dine.

 

OPPGAVE 2

En del av familien Vestlias faste utgifter er et annuitetslån på boligen. Restlånet er

kr 910 606, og det gjenstår 17 år av lånetida. De har nå en rente på 4,5 %. De

nedbetaler lånet i 12 terminer per år, og termingebyret er kr 30. Siden 2003 har

lånerenta endret seg drastisk. I banken har de fått tilbud om fastrente på 5 % med 3

års bindingstid.

• Vurder hvilke virkninger ulike renteendringer vil kunne få for

familiens økonomi.

• Vil du råde familien Vestlia til å binde renta på boliglånet? Begrunn

svaret.

 

OPPGAVE 3

Trine Vestlia var ikke den eneste som ble arbeidsledig i 2004. Den gjennomsnittlige

ledigheten i 2003 ble 92 600. Dette er 17 400 eller 23 prosent flere enn i 2002.

• Gjør rede for tiltak myndighetene kan sette inn for å hjelpe

arbeidsledige.

 

Jeg skal levere i morgen, så hadde vært kjempfint om dere hadde sett på den i dag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

 

Jeg klarer ikke å løse disse oppgavene noe bra så om noen av dere kunne ha hjulpet meg litt så hadde det vært kjempefint  ;) svar og begrunnelse. Dette er *snip*

5953706[/snapback]

 

Hva skal du ha hjelp til? hva får du ikke til?

 

Har gjort hele oppgaven og har den på pcen her med svar med vet ikke om jeg vil gi ut den til en som ikke gidder å gjøre den sjøl. Hva trenger du nemlig hjelp til?

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Heisann

 

Jeg klarer ikke å løse disse oppgavene noe bra så om noen av dere kunne ha hjulpet meg litt så hadde det vært kjempefint  ;) svar og begrunnelse. Dette er *snip*

5953706[/snapback]

 

Hva skal du ha hjelp til? hva får du ikke til?

 

Har gjort hele oppgaven og har den på pcen her med svar med vet ikke om jeg vil gi ut den til en som ikke gidder å gjøre den sjøl. Hva trenger du nemlig hjelp til?

5954306[/snapback]

 

Den er grei, skjønner godt at du ikke ville ha gitt ut oppgava til en som ikke gidder å gjøre den sjøl, det hadde ikke jeg gjort heller. Jeg har regna på den en stund nå, så er det greit jeg kommer tilbake til det jeg ikke skjønner litt senere?

 

;)

Endret av Foramannen av styret
Lenke til kommentar

Hva skal du ha hjelp til? hva får du ikke til?

 

Har gjort hele oppgaven og har den på pcen her med svar med vet ikke om jeg vil gi ut den til en som ikke gidder å gjøre den sjøl. Hva trenger du nemlig hjelp til?

5954306[/snapback]

 

Trenger hjelp med oppgave 1 punkt 3, trenger også hjelp med oppgave 3.

Hadde vært kjempefint om du kunne ha hjulpet meg ;)

Lenke til kommentar

Hva skal du ha hjelp til? hva får du ikke til?

 

Har gjort hele oppgaven og har den på pcen her med svar med vet ikke om jeg vil gi ut den til en som ikke gidder å gjøre den sjøl. Hva trenger du nemlig hjelp til?

5954306[/snapback]

 

Trenger hjelp med oppgave 1 punkt 3, trenger også hjelp med oppgave 3.

Hadde vært kjempefint om du kunne ha hjulpet meg ;)

5954991[/snapback]

 

Oppg. 1 punkt 3 bør vell være den enkleste vis man prøver å forstå selve økonomien og har lest en del i boka. Du skal rett og slett finne ut om familien bruker mye eller lite penger og så kommentere hvorfor du mener det, og hva familien kan gjøre for å kvitte seg med ekstra unødvendige utgifter.

 

Akkuratt i denne oppgaven er det veldig smart å sammenligne med sifo tallene (husk stordrivsrabbat eller hva det heter på 20 %), og da vil du se at denne familien er helt rå på å bruke penger. Ett ganske unødvendig ting er feks resturang utgifter på 2000 (?, har ikke oppgaven akkuratt her). Fjerner du denne posten er familien kvitt store deler av sin utgift.

 

i en slik oppgave er det rett og slett å bare plapre ned det du mener og gi begrunnelser som er fornuftige og eksempler som presiserer ditt synspunkt.

 

Legg ut det du ville svart her og jeg kan iallefall prøve å hjelpe deg videre. Er ikke så god i økonomi, men har mer enn 5 så bør klare å hjelpe litt iallefall :p

Lenke til kommentar

Hva skal du ha hjelp til? hva får du ikke til?

 

Har gjort hele oppgaven og har den på pcen her med svar med vet ikke om jeg vil gi ut den til en som ikke gidder å gjøre den sjøl. Hva trenger du nemlig hjelp til?

5954306[/snapback]

 

Trenger hjelp med oppgave 1 punkt 3, trenger også hjelp med oppgave 3.

Hadde vært kjempefint om du kunne ha hjulpet meg ;)

5954991[/snapback]

 

Oppg. 1 punkt 3 bør vell være den enkleste vis man prøver å forstå selve økonomien og har lest en del i boka. Du skal rett og slett finne ut om familien bruker mye eller lite penger og så kommentere hvorfor du mener det, og hva familien kan gjøre for å kvitte seg med ekstra unødvendige utgifter.

 

Akkuratt i denne oppgaven er det veldig smart å sammenligne med sifo tallene (husk stordrivsrabbat eller hva det heter på 20 %), og da vil du se at denne familien er helt rå på å bruke penger. Ett ganske unødvendig ting er feks resturang utgifter på 2000 (?, har ikke oppgaven akkuratt her). Fjerner du denne posten er familien kvitt store deler av sin utgift.

 

i en slik oppgave er det rett og slett å bare plapre ned det du mener og gi begrunnelser som er fornuftige og eksempler som presiserer ditt synspunkt.

 

Legg ut det du ville svart her og jeg kan iallefall prøve å hjelpe deg videre. Er ikke så god i økonomi, men har mer enn 5 så bør klare å hjelpe litt iallefall :p

5955313[/snapback]

 

Hei sorry for at jeg ikke rakk å svarte deg i går, jeg spurte pappa og han gav meg hjelpen jeg trengte, uansett prøva gikk kjempebra, så takk for at du hjalp meg med blandt annet det med resturant utgiftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...